Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-24, 09:51   #1
klura klura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 24
Ersättning för att få hjälp med stickning?

Dottern köpte Alpackagarn i Peru och då vi inte stickar själva måste vi få hjälp med det.
Har frågat runt lite bland vänner och bekanta och har ev fått napp nu via en granne som har en bekant som gillar att sticka.
Funderar på ersättningen (om nu inte den här damen säger hur mycket hon vill ha).
Vad tycker ni är en skälig ersättning?
Det blir troligtvis en slätstickad kofta el kanske en tröja.
500, 1000 eller mer?
klura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 10:05   #2
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Alpacagarn är generellt rätt tunnt och tar då längre tid, jag tar inte mindre än 1500 kronor för en tröja i bara arbetet, det är ju dock för lite i alla fall med tanke på hur många timmar man lägger ner på det. Men prata med henne om det så kan ni kanske komma överens.
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 10:33   #3
klura klura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 24
Tack för ditt svar. Ja det tar ju sin tid även för en van.
Skulle jag tagit på mig att sticka denna så skulle den nog inte vara klar inom de närmaste 10 åren
Jo garnet ser ju ganska tunt ut, vet du vilka stickor som bör användas?
Det står ingen info om masktäthet på dessa nystan.
Det är 5 hg, jag hoppas det räcker till en i storlek M.
klura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 11:46   #4
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Du eller din dotter kan ju lära er sticka själva så kommer ni undan med en stor kostnad. Det är väldigt skoj att sticka framför någon gammal tv-serie eller så. Är det en rätt enkel kofta som skall stickas är det ju inte svårt även för en nybörjare.

Vad för stickor ni ska ha är svårt att säga, bästa tipset är ju att gå till en butik med duktig personal (dvs en garnbutik), men troligtvis ett par rätt smala stickor.
500 gram låter lite klent för en medium, kanske att det finns liknande garn som går att användas tillsammans med det peruanska som dottern köpt.

Ersättning, eller egentligen lön, ska man inte vara för snål med, man skall inte utnytta någon som är snäll och vill sticka upp saker åt en, för är garnet tunt tar det otroligt många timmar att sticka en tröja. Om timersättningen är runt 100 spänn så går det säkert på mer än 1500 som Mittens sa.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-24, 16:24   #5
klura klura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 24
Jo jag bör nog gå till en butik och kolla om det finns något liknande garn att komplettera med utifall det inte räcker.
Jag kan sticka lite, men som jag skrev tidigare så skulle det nog ta väldigt lång tid och garnet har jag haft i snart ett år redan.
Jag lämnar nog hellre bort det och får den uppstickad.
Nu vet jag iaf ungefär vad jag ska betala och det kommer bli ett fint minne från denna resa.
klura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 10:02   #6
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Hoppas det går bra med tröjan =)
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 10:07   #7
klura klura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 24
Tack. Jag hoppas så småningom kunna visa upp ett resultat
klura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 12:53   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
1500 fick jag av en vän när jag stickade hennes tröja. Då har jag bara tagit betalt för de maskor som fortfarande sitter i tröjan.

Provlappar och felstickningar har så att säga gått på mitt eget konto.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 20:45   #9
ellla ellla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 2
tänk så olika det är!
Jag hade gjort det väldigt billigt och varit lycklig för att jag sluppit betala garnet!
ellla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-30, 22:24   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Medan jag gärna betalar för garnet men suckar över att det tar så lång tid att ens sticka docktröja.

Trådstart: lycka till med att hitta en stickare! Se gärna till att det är en van stickare som gör fin o slät stickning. Men så är ju nybörjare ofta långsamma också så det visar sig ändå..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 08:26   #11
klura klura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 24
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Medan jag gärna betalar för garnet men suckar över att det tar så lång tid att ens sticka docktröja.

Trådstart: lycka till med att hitta en stickare! Se gärna till att det är en van stickare som gör fin o slät stickning. Men så är ju nybörjare ofta långsamma också så det visar sig ändå..
Tack för lyckönskningen.
Jo jag har fått se de koftor min granne har fått av den här damen och de är helt underbara färgsprakande konstverk så min dotters kofta skulle bli en enkel match.
Troligtvis rent av tråkig att sticka eftersom önskemålet är en svart slätstickad
klura är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons