Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-20, 19:43   #1
bbika2 bbika2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 13
Brodera på stora saker

Ska brodera på ryggen på västar i grovt tyg, en brodyr som är 4 x 20 cm. Jag får inte symaskinen att brodera snyggt vilket jag tror beror på att tyget på grund av sin storlek påverkar rampositionen. Någon som har något tips för hur man gör för att inte detta ska ske?

/Bibbi
bbika2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 08:15   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Vad använder du för mellanlägg? Storleken 4*20 är egentligen inte särskilt stort så det borde inte vara problemet. Jag skulle tro att fixeringen i ramen är problemet alternativt att tyget är för tjockt. Om du har svårt att spänna tyget i bågen så kan du prova att spänna klisterpapper i bågen och sen lägga på tyget ovanpå. Sy gärna en fixram runt om för extra stabilitet. Är tyget lite poröst så att stygnen sjunker in i tyget så kan du lägga vattenlösligt mellanlägg ovanpå.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 08:35   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag brukar spänna fast något tåligt underlägg i bågen och nåla fast materialet som ska broderas. (Jag har gjort en passpoal i tyg som jag spänner fast och nålar i.)

Sedan hänger jag upp eller sitter o håller upp resten så bågen får röra sig lätt! Det brukar gå jättebra på hästschabrak iaf!

(Tänk på att vrida broderiet så du slipper FÖR mycket material "inne i maskinen"!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 09:33   #4
bbika2 bbika2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 13
Tack för svar!

Problemet är inte att tyget inte sitter fast i ramen, det gör det. Problemet är att ramen inte rör sig som den ska.
Ska försöka med att hänga upp resten av västen på nåt sätt (hålla blir drygt då broderiet tar en timma).

/Bibbi
bbika2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 13:32   #5
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Är det som att ramen vobblar? Det ser man ofta på konturerna som när de går tillbaka samma väg hamnar lite vid sidan om så man får två rader istället.

Om man känner lite på fästet på brodyrarmen kan man känna att den är lite lös. Då får man lämna in maskinen för att spänna åt igen.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 14:05   #6
bbika2 bbika2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 13
Har precis haft inne maskinen på service så den borde vara ok. Dessutom blir det perfekt om jag syr på en liten tygbit som är något större än ramen. Tror alltså det är det stora tyget/västen som gör att ramen inte "orkar" röra sig som den ska.
bbika2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons