Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-16, 11:31   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Question Persisk alt. arabisk prins

Hej!
En vän vill låna en prinsdräkt ur min garderob, men min man, vilken dräkterna är sydda för, är mindre än honom, så jag funderar på att rädda honom genom att sy en helt ny. Nu är jag sugen på att, istället för den traditionella europeiske sagoprinsen, skapa en dräkt till en persisk prins, sådan man hittar i t ex. Tusen och en natt!

Jag har en ungefärlig uppfattning om hur dräkten skulle se ut, med vida byxor och turban, men tycker att det skulle vara kul om den blev någorlunda korrekt. Tyvärr hittar jag inga vettiga bilder på herrn. Har ni några tips? Gärna bilder, men annars även tips i form av ord. Och vilka material skulle ni satsa på? Om dräkten blir av, måste den bli klar till nästa helg, alltså 25 sept.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 15:50   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag kommer direkt att tänka på filmen om Aladdins lampa/anden i lampan.... (vet inte vad den heter....)

Där finns väl en kille som har turban, vida byxor, skjorta med vida armar och en boleroliknande väst. Dessutom sådana där spetsiga stigintofflor i skinn med pärlor/guldbroderier som jag vet att Indiska har haft förut. Har tyvärr inte hittat någon passande bild men det kanske någon annan kan hjälpa dig med.

Hoppas att du förstår vad jag menar!

Förresten så ska han väl också ha en stor gnistrande sten mitt fram på turbanen tillsammans med en stor fjäder....

Jag bara älskar att skapa maskeradkläder....!!

LYCKA TILL!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 06:55   #3
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Haha, det är något sådant jag har tänkt på. Funderar på om det går att bygga om vanliga skor, kanske till och med flippflopps, till sådana tofflor. Är killen med i Disneys Aldin, eller någon annan? De flesta bilder jag får upp när jag googlar, är på män med pösbyxor och bar överkropp, sånär som på den där lilla boleron. Slemmigt, och inte så kul för den bleka, svenska bäraren.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 08:03   #4
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Hej,

Jag har också funderngar på en sådan dräkt. Vi har en temafest varje år och i år är temat "Tusen och en natt". Kul om det är någon som har någon bra idé.
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 09:06   #5
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Är det en dräkt åt dig själv du har i åtanke då? Haremsdräkter verkar ju vara populära. Men jag har inte förstått varför Disney gav prinsessan Jasmine en sådan, för jag förmodar att det var just haremsdamerna eller magdansöserna som bar sådana...

Det fina med Tusen och en natt är ju faktiskt att de berättelserna kommer från en massa kulturer, som exempelvis egyptisk (som har megaläckra kläder, dessutom lättare att hitta bilder till), arabisk och kurdisk.

Nu har jag faktiskt hittat två sidor med persiska illuminationer och från den första kommer man dessutom vidare till andra sidor med detsamma: http://persian-book.wikidot.com/
http://www.rarebookbuyer.com/webuyoldbooks/?p=66
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 10:00   #6
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
http://www.imdb.com kan du söka fram en del bilder som kanske kan inspirera. Sök på till exempel Laurence of Arabia och Rudolph Valentino. (Valentino vad filmstjärna på 20-talet och gjorden en eller ett par filmer som utspelade sig i Mellan-östern). Med lite kreativa sökord kanske det går att hitta bilder från fler gamla filmer.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 19:48   #7
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Ah, vilken underbar sida! Tack för tipset. Roliga bilder.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons