Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-04, 08:39   #1
klund3 klund3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 58
foder

Undrar lite om acetatfoder. I tidigare trådar har jag läst att acetatfoder är mycket dyrare än polyesterfoder, men att det är mycket mer behagligt att använda. Tittade på foder på stoff och stils hemsida och då är priset nästan lika. Det skiljer några kronor bara. Är deras acetatfoder av en sämre kvalitet, eller vad är anledningen till det billiga priset. Fungerar det som foder till min bröllopsklänning?mvh Karin
klund3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 10:55   #2
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
viskos kan också vara bra

Viskos är inte så väldigt statisk vad jag förstår, som acetat och polyester är. Vad jag vet så krymper viskos vid tvätt så tänk på att köpa lite mer tyg och tvätta innan.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 19:11   #3
klund3 klund3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 58
foder igen

Jag börjar bli riktigt tjatig, men jag hoppas ändå på svar. Jag håller på med min brudklänning( som många säkert vet) och ramlade över 8,6 meter benvitt satinvävt fodertyg på kupan för hela 15 kr. Jag vet ej vad det är för material, men hoppas kunna använda det. Finns det några kännetecken på viscose foder. Jag var inne i en gardintygbutik och dem trodde inte att det var en ren polyester. Som jag skrev tidigare är ena sidan glansig och baksidan slät och matt. Mvh Karin
klund3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 20:40   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Du får göra ett eldningsprov.
Klipp en lite remsa och "tänd på" brinner det med låga är det
viscose. Smälter det är det polyester.

Sen kan det finnas blandningar.

Men lägg tyget i ett bad av sköljmedel.
Viscose är en smula bättre, men enda bekymret med polyesterfoder
som jag kan se är att det kan bli estetiskt.

mvh Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 22:58   #5
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
fråga tygaffär

Citat:
klund3 skrev: Visa inlägg
Undrar lite om acetatfoder. I tidigare trådar har jag läst att acetatfoder är mycket dyrare än polyesterfoder, men att det är mycket mer behagligt att använda. Tittade på foder på stoff och stils hemsida och då är priset nästan lika. Det skiljer några kronor bara. Är deras acetatfoder av en sämre kvalitet, eller vad är anledningen till det billiga priset. Fungerar det som foder till min bröllopsklänning?mvh Karin
Det finns så många olika varianter av t.ex. polyester, lite tunnare och tjockare. Lite tunnare satinvävt polyester har jag till en av mina balklänningar och den har glansig och matt sida. Om det tyget som du har är samma kvalite kan du sy klänningen av den och hitta något annat tyg till foder. Den passar väldigt bra till stora kjolar med flera underkjolar eftersom det tyget inte är så tung. Det tynger inte ner volymen så att säga om du vill ha luftig kjoldel till din klänning. Fast till en sådan modell är taft ännu bättre som är tunnare och lättare, ofta som skrynklad papper till utseende och känsla. Om du väljer viskos, ska du inte skölja den i sköljmedel, utan skölj den "bara" i varmt vatten. Det tyget drar i sig så mkt. av sköljmedel och är onödigt eftersom det inte är statiskt. Skölj däremot polyesterfoder och acetatfoder i skoljmedel. Acetat kan du knappast nudda med varm strykjärn då det smälter lätt ett hål i tyget.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 07:11   #6
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
statiskt foder

Jag har en fråga och provar med den här tråden eftersom ni varit lite inne på ämnet.
Jag håller på med en balklänning där fodret i kjolen är rött acetat. Det verkade helt okej i affären och jag hade för mig att acetat inte blir så statiskt som andra fodertyger men när jag jag nu jobbar med tygerna märker jag hur otroligt elektriskt tyget blir. Kommer det att ”gå över” när det blir lite varmare? Många tyger (och exempelvis mitt hår) är mer statiska när det är kallt ute. Ska man skölja hela underkjolen i kallt vatten med sköljmedel? Den är redan hopsydd med överkjolen så det blir lite bökigt, men man kan ju inte ha en underkjol som klibbar längs benen. Finns det andra trixs för att avelektrifiera ett statiskt tyg?

NÅgon som har erfarenhet av detta?
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 07:17   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ta lite sköljmedel på händerna och stryk över tyget, då blir det mindre statiskt
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 08:29   #8
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Bara så där? Blir det inte ett eländigt klibb? Ska man inte spä det med vatten?
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 08:32   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Den ska vara utspädd, och ta bara lite på händerna så de är aningen fuktiga.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 23:34   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Eller doppa tyget i lösningen om du kan göra så istället. Dosera som om det vore tvättmaskin, men lite mer.

Jag tvättar grejer med mycket syntet i som blir elektriska med mycket sköljmedel till, typ 1,5 dosen... Det efter en mardröm en hel dag där jag fick stötar hela tiden jag gick runt.

Det är nog viktigt att man väljer nån sköljmedel som man inte kan bli allergisk mot.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 06:34   #11
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Upptäckte samma problem en gång när klänningen var färdig. Eftersom själva klänningen var i siden lyfte jag upp kjolen och hängde den ute, blandade sköljmedel i en sprayflaska o sprayade helt enkelt!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 10:23   #12
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Det låter smart. Kjol och foder är ihopsydda så det är inte så lätt att skölja bara ena delen. Jag ska testa era trix. först Dahlias med att bara ta lite på händerna och hjälper inte det tar jag sprayflaskan.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons