Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-10, 09:36   #1
Emselie Emselie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 9
Hjälp med Amigurumi, engelsk beskrivning!

Jag är ny både här inne och på att virka! Som barn på 80- och 90-talet fick man tydligen inte privilegiet att lära sig virka (eller sticka för den delen) i skolan så jag har fått lära mig detta själv genom internet och har nu virkat simpla saker i några veckor.

Jag har nu gett mig på att virka en pingvin med hjälp av ett mönster på engelska. Eftersom jag har svårt att få ihop en beskrivning på svenska så kanske detta inte är mitt smartaste drag...men jag vill ju göra denna pingvinbebis!

Mönstret finns här
http://www.womansday.com/Articles/Cr...s-Penguin.html

Saken är att det inte är översättning eller så jag behöver hjälp med utan med att fatta vad det är jag gör (eller ska göra) Huvudet har jag gjort och i väntan på grått garn så bestämde jag mig för att göra den svarta hättan. Det är denna del av beskrivningen jag inte förstår.

Jag fattar inte riktigt vilken del av hättan det jag gör och när vilket leder till att jag inte riktigt kan dra slutsatser och förstå mönstret på det viset.

1. Det står att jag ska göra en smygmaska i första luftmaskan från virknålen vilket ska forma en ring. Denna ring, vad motsvarar för del på själva hättan? Jag har testat fram och tillbaka och ett tag funderade jag på om det var den stora ringen som ska vara runt halsen som skulle formas och testade att virka smygmaskan genom den första luftmaskan längst bort från nålen så att säga, men om jag gör så här så fattar jag inte hur jag ska gå vidare.

2. Nästa steg är att arbeta i rader. 10 fm, 1 lm och vänd... I vad? Var ska dessa fm virkas i?

3. Vad är det för del av hättan jag gör i olika delar av beskrivningen och i vilken del av beskrivningen blir tex näbben till?


Jag blir knäpp, snälla hjälp mig!
Emselie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-10, 12:08   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jadu, innan jag hade sett bilden skulle jag sagt att du skulle börja med en liten ring, men jag misstänker att det faktiskt är halsen du börjar med.
Du sluter alltså ringen med den smygmaksan och virkar sen vidare runt några varv.
Jag ser inte texten, men smygmaskan måste göras i sista maskan från nålen (om du inte redan håller arbetet som en ring förstås, då blir det första ju).

Inget lätt nybörjarprojekt!! Lycka till.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 08:14   #3
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Jag skulle säga att du ska göra smygmaskan i den allra första maskan så det blir en stor ring och sedan virka 2 varv med fasta maskor i luftmaskorna. Då har du fått den svarta ringen runt halsen.
Sedan ska du nog virka fram och tillbaka för att få till den svarta "remsan" som går över huvudet, själva näbben verkar virkas separat, den kommer på nästa sida.
Du virkar alltså de 10 fm på fm i ringen. sedan virkar du en lm och vänder arbetet och virkar fm tillbaka på de 10 fm du precis gjorde.
Hoppas det var till nån hjälp. Jag älskar pingviner så jag e lite sugen på att göra en själv
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 09:59   #4
Emselie Emselie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 9
Tack så jättemycket för snabba svar!

Då var jag inte helt fel ute med att det var en stor ring man skulle göra! Nu känner jag mig iaf inte helt lost in the blåst utan har en bild framför mig över vad det är jag ska göra!

Jag ska försöka mig på det i veckan igen, det ska gå för den är ju för söt den lille pingvinen.

Tack än en gång!
Emselie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons