Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-22, 14:08   #1
Nanna81 Nanna81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 148
Dum fråga om rundstickor

Måste bara fråga en dum fråga:
När man ska sticka rundstickning, har man då bara ett par stickor med snöret emellan? Man har inte flera sådana par?
Nanna81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-22, 14:12   #2
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
ingen dum fråga alls ! när du stickar på rundstickan och inte stickar runt utan vanligt "platt" hamnar (som vanligt) alla maskor när varvet är klart på ena stickan / ena sidan.
Då vänder man bara så den sidan med alla maskorna är i din vänstra (om du är högerhänt alltså) hand o fortsätter som vanligt.
Kör du runt - som ett rör - så är det bara att "veva" på
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-22, 14:13   #3
Nanna81 Nanna81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 148
Ahh, okej! Jag fattar då. Tack så mycket!
Nanna81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 17:23   #4
huldinnan huldinnan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 3
hejsan är ny här på sysidan och kanske en dum fråga,men ang. rundstickning,,håller på med en klänning till mitt barnbarn och arbetet snor sig ..inte när jag stickar utan när jag kollar så är det snott,har repat upp och börjat om -men likadant ..vill inte gärna sticka i detta underbara hålmönster och sedan är det bortkastat ,,tips ,råd tack
huldinnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-27, 18:36   #5
Annamors Annamors är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 78
Hej.
Är det de första varven du är på?
Man får vara väldigt noggrann, när man lagt upp maskorna och skall börja sticka runt, så att alla maskorna ligger åt samma håll.Gäller de första varven, sedan är det enkelt!
Annamors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 07:00   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag brukar fuska och stickar några vanliga varv innan jag tar ihop dom på rundstickan. Då håller man bättre koll på att det inte snor sig och den lilla öppning som blir fäster man ju lätt ihop.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 09:03   #7
huldinnan huldinnan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 3
Citat:
Annamors skrev: Visa inlägg
Hej.
Är det de första varven du är på?
Man får vara väldigt noggrann, när man lagt upp maskorna och skall börja sticka runt, så att alla maskorna ligger åt samma håll.Gäller de första varven, sedan är det enkelt!
Det är inte första varvet-och i går la jag upp dom maskor man skulle ha på strumpstickor -stickade 3 varv-det var kämpigt för det var inga långa strumstickor -men efter 3 dje varvet så tog jag över på rundsticka och när jag stickat ett varv så var det snott igen-jättetråkigt för det skulle ju va guld om det funka..
huldinnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 09:06   #8
huldinnan huldinnan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 3
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Jag brukar fuska och stickar några vanliga varv innan jag tar ihop dom på rundstickan. Då håller man bättre koll på att det inte snor sig och den lilla öppning som blir fäster man ju lätt ihop.
hur många varv stickade du,jag la upp stickade 3 varv med strumstickor och tog sedan över -för då trodde jag ju att det skulle lösa sig men icke sa nicke -efter första varvet så vred det sig iallafall
huldinnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 09:14   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag brukar köra en cm ungefär så har man en bit att jobba med. Det kan du göra på rundstickan så blir det enklare. Sticka bara fram och tillbaka som vanligt.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-31, 18:56   #10
Arvin Arvin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 35
Vilka bra tips!! Har själv haft samma problem, då jag skulle sticka en flickklänning, men jag hade tur och upptäckte problemet tidigt och lyckades på andra försöket!

Lycka till!!
Arvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons