Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-07-22, 22:05   #1
Trisse Trisse är inte uppkopplad

Att sy i galon

Hur gör man för att sy bäst och hållbarast i galon, (konstläder)?

Jag syr en del sätesdynor och använder en vanlig symaskin med skinnål och björntråd. Jag syr med ganska långa stygn, 3,5-4. Det var någon som sa till mig att man skulle ha ganska långa stygn i detta material. Stämmer det och varför i så fall
?
Jag brukar sy sömmen runt kanten två gånger för att jag tycker att det borde bli starkare då, tror ni det är bra att göra så? (Det är en översida och en kantremsa, sedan häftas det fast mot undersidan som är av trä).

Har även sett att en del dynor, till t.ex. mc har en söm på vardera sidan om den "riktiga" kantsömmen. Är det bara för att det ska se snyggt ut eller har det någon funktion? Syr man då bara fast det tyg som är sömsmånen på var sida om den "riktiga" sömmen eller lägger man ett band el. något över sömmen och syr fast också?

Hoppas det är någon som förstår mina röriga förklaringar och frågor!
Trisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-22, 22:12   #2
nillas nillas är inte uppkopplad

Re: Att sy i galon

Citat:
Trisse skrev:
Hur gör man för att sy bäst och hållbarast i galon, (konstläder)?

Har även sett att en del dynor, till t.ex. mc har en söm på vardera sidan om den "riktiga" kantsömmen. Är det bara för att det ska se snyggt ut eller har det någon funktion?
den sömmen är för att göra sömmen starkare sen gör det ju inget att det blir en snygg dekor av det oxå //nilla
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-22, 22:21   #3

Okej, att det blir snyggare kan jag hålla med om, men blir det verkligen starkare? När man spänner isär tyget som är sömsmånen och syr fast den spänner man ju liksom ut den riktiga kantsömmen. Blir det verkligen starkare då? Brukar man lägga på någon typ av band och sy på (verkar jättekrångligt tycker jag) eller syr man bara fast tyget?
Gammal 2005-07-23, 09:24   #4
emilia emilia är inte uppkopplad

Långa stygn

Hej Jenny!
Man ska sy med långa stygn, för annars kan det hända att nålen skär igenom så mycket att det blir ett enda långt hål i hela plagget (svårt att hitta ord), alltså att du helt enkelt inte får någon söm, utan att nålen skär bort sömsmånen!
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-23, 10:46   #5

Jaha, då förstår jag. Tack för svaret!
Gammal 2005-07-23, 14:27   #6

En fråga till; Kan det ha "motsatt verkan" att sy kantsömmen dubbelt (2 ggr i samma spår), som jag har gjort? Istället för att det blir starkare kanske det eg. blir svagare eftersom det blir fler sömhål eller vad man ska säga då, (ungefär som när man syr med kortare stygn).
Någon som vet?
Gammal 2005-07-23, 14:50   #7
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

Jag har ingen syvana i gallon just men en gissning är ju att om du syr två sömmar så perforeras materialet, ungefär som en "riv av här" linje på ett papper. Alltså borde det ju bli skörare? Det är nog bättre sy en söm, långa stygn med stark tråd.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-23, 17:58   #8

Ja, det var så jag funderade också. Ska nog prova att bara sy en söm i fortsättningen.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:47.