Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-15, 10:50   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Embird Editor-fråga om Brother Innovis Jumbo hoop

Hej!

Är det någon som sitter på inställningarna för Brother Innovis 1200 Jumbo hoop för Embird Editor? 13x30 cm, 3 positioner. Verkar inte kunna hitta bland standardinställningarna och custom får jag aldrig till riktigt bra. haha.

Vill ju använda den här jättebågen NÅGON gång! Ja, aldrig använt bara för att det inte går!!

(har inte ens hittat färdiga design att hämta hem någonstans som nyttjar bågen!)

Och ja, kort sagt: jag vill göra en design ganska snart (=inom ett par dagar) som är så pass stort.... :P
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 13:21   #2
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Kan det vara "Brother Jumbo Large (overlap, 130 x 300)" som finns lite ofanför mitten under fliken Standard - 1?

Har du inte den kanske du behöver installera nyare version.


Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 13:32   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ok, så det var där.... Trodde det var i hoop-it-all fliken..

Men det var ju bra, tack!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 15:38   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och nu fick jag ny problem! Nu när jag suttit i timmar med att rita upp en stor design som täcker 23 cm av de 30 cm. Så jag delade det upp i 3 segment i Editor, gick jättefint.

Men så till problemet. Embird sparade det som en hel fil, på hela 13x30 cm ytan, men min symaskin och PE-Design Lite (som jag använder för att föra över filer) läser bara upp till 13x18 cm ytor.

Har det varit en miss i programmeringen och det inte sparas i 13x8-omgångar? Eller har jag missat någonting?

Jag har också provat med att välja "save separated as", och att spara från uppdelningarna till höger i Editor. Men då får jag gnäll att det inte går att öppna filen i Pe-Design Lite alternativt att det är för stort. (så jag befarar att delarna ändå sparades i det för stora formatet)

Jag hoppas på lätt lösning, självklart Som att jag gjort en miss någonstans.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 17:18   #5
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Hej Helena

Vet inte riktigt hur din maskin fungerar men om den tar usb-stick så kan du ju lägga in broderiet direkt från menyn i manager till usb och då fattar förmodligen Embird och maskinen varandra, det ser nog fortfarande ut som ett broderi men när du sätter det i maskinen så kör den en del i taget och sen får du byta position för att köra nästa och så vidare.
Så funkar det i alla fall om man har ett splittat broderi till min Janomes macrohoop.

Lycka till!

//Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 17:35   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Min maskin kan inte ta mot usb-minne utan man ska använda deras eget kort (och därmed PE-Design Lite för överföringen, fungerar inte på annat sätt, det har jag frågat programmarna om) eller sätta kabel mellan datorn och maskinen. Jag ska nog testa med kabeln (det är bara så bökigt att använda kabeln så det är minus för mig), men jag tror fortfarande det beror på att ytan är för stor.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 17:40   #7
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Vet inte något om Brother maskiner, kan bara säga hur det är för Pfaff.

Jag har Pfaff Creative Vision och den har ju ramen som skall vändas. Jag kan spara i alla format men det är bara .vp3 som fungerar rätt i maskinen. Jag delar upp filen och sparar delarna i en fil. Väljer jag vip eller har hela brodyren som ett objekt så säger maskinen att man inte kan sy på båda delarna samtidigt. Andra brodyrer kan jag spara i .hus och .vip och de fungerar.

Frågan är här om det kanske även för dig skall vara ett speciellt format för att det skall fungera.

Kontrollera också noga att inga stygn ens nuddar den streckade linjen. En sak du kan testa är att spara varje del för sig i den vanliga 13 x 18 ramen men använda 13 x 30 ramen. Du kan även pröva att ha en vanlig ram, ej overlap, i Embird när du skall spara. Markera alla delar och Save selected as. Så här fick jag göra när min ram var ny.

Förhoppningsvis finns det någon Brother-användare här som vet hur du skall göra och inte gissa som jag.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 17:45   #8
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Hej igen

Kanske helt ute och cyklar.... men om du går via manager och högerklick, läs o skrivfunkttioner så finns ju alternativet Brother Innovis memorycard skulle inte det kunna funka månntro ??

/Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 17:47   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag kablade över 2 uppsättningar. Första uppsättningen vägrade läsas, men andra uppsättningen gick!! Se där, det går tydligen på något sätt. Tack för att du föreslagit och fått mig på andra tankar.

Nu är det att försöka gå tillbaka i mina steg och komma på vilket sätt som fungerar. (av de olika sätten man kan spara alltså)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 18:05   #10
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Bra att det löste sig i alla fall, du visar väl resultatet sen hoppas jag

/Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 18:12   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Haha, inte det som jag syr nu, fult med sytråd och tyg utan stabilisering så jag ser att positioneringen fungerar. Men jag ska nog ladda upp quiltblocket till mitt album om någon vecka.

Det jag ska göra är alltså en block som jag ska skicka till en kvinna som ska ha alla till en blythe-quilt. Men jag måste säga att det mer är textil konstverk än quilt eftersom de tidigare blocken såg ut lite hur som helst med all möjlig medium till och med riktig docka..

Och ang det där med föra över till brother, nej det fungerar tyvärr inte i Embird. Jag har kontaktat programmerarna om det här, men nej det fungerar inte med PE-Design lite kortläsare så man måste använda PE-Design Lite för att föra över till kortet, och programmet kontrollerar filen först... Kräsen liten sak det där. Ibland vägrar det helt enkelt läsa filen även om "allt" stämmer, så man måste göra om från början..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 19:23   #12
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Funderar fortfarande på ditt problem.....om du har en kabel mellan maskinen och datorn så borde det väl ändå funka direkt från Embird om du väljer läs/skriv funktioner och sen "Koppling av port till brodyrmaskin" eller kanske jag fortfarande är ute och cyklar .....


//Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 23:37   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nu har jag fått ändan ur och sytt klart!

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=57707

Skalade ner loggan lite eftersom jag missberäknade lite, de bad om tum trots allt. Men det gjorde ju så att jag bara behövde flytta positionen en gång. Så Bly och the syddes ut separat.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 08:37   #14
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nu verkar det ju ha löst sig för detta broderiu, men nästa gång du ska använda ramen, prova att använda "Save separated" eller vad det nu står i svenska versionen. Då sparas mönstret i 2 eller 3 delar med filnamn och _1, _2 och _3 efter namnet för de olika positionerna.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 09:46   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det gick fint att spara som en enda fil. Symaskinen klarade att läsa det!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons