Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-18, 20:32   #1
Millutt Millutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 45
Mellanläggfråga!

Jag är ju nybörjare på det här med sömnad, och hittills har jag inte sytt något efter mönster i dom vanliga sömnadstidningarna, men nu har jag hittat massor jag vill testa...Men till det mesta står det att man även ska ha mellanlägg. Något sådant har jag inte, och nu undrar jag om det alltid är nödvändigt att använda mellanlägg. Jag tänkte testa att sy en top eller ett enkelt linne. Tror ni att jag behöver mellanlägg till det? Vad gör mellanlägget för nytta?

Och om jag nu ska köpa hem mellanlägg till senare bruk, vad rekommenderar ni då att jag köper? Vad är bra att ha hemma?
Millutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-18, 22:16   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Mellanlägg används för att ge lite extra stabilitet till tyget. Beroende på vad det är för tyg och vad du syr är det inte säkert du behöver det alls.
Det finns massor av olika typer. Dom vanligaste är dom påpressbara som har smältlim på ena sidan. Vliselin är ett sådant mellanlägg, solidot (osäker på stavningen) är ett annat.
Sen finns det mellanlägg utan klister som sys fast, ofta mellan yttertyg och foder. Till exempel i kragar och på andra ställen där man vill ha extra stadga.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 08:28   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Mellanlägg är bra att ha hemma MEN tänk på att de med lim på inte är åldersbeständiga! Limmet torkar och slutar fungera efter ett tag så köp hellre när du behöver!
Oftast står det på mönstren om du behöver och var det behövs! Även om du sedan inte köper mönstret kan du titta på modellen och få tips!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons