Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-07-17, 17:21   #1
Havtorn Havtorn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 33
Unhappy Alldeles för stort mönster

Hej!

Jag har sytt en klänning efter mönster (Burda) och efter många om och men blev den till sist klar. Men när jag provade den var det inte en klänning utan ett tält (dum som jag var provsydde jag inte innan).

Jag fick helt enkelt sy in c:a 4 cm på varje sidsöm (dvs totalt 16 cm krympning av bredden) hela vägen uppifrån och ner. Detta trots att jag hade mätt mig och valt rätt storlek. Storleken motsvarar även min normala klädstorlek.

Jag undrar om det är fler som varit med om liknande saker? Och vad beror det på?
Havtorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 21:23   #2
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Hur var det med sömsmånen på Ditt mönster? Var den inräknad i mönstret?
Ibland tänker man inte på att om man lägger till 1 vm i var sida /mönsterdel, blir det ganska många cm extra.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 21:44   #3
CeciMi CeciMi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 30
Hej, så synd med din klänning, men jag har precis samma erfarenheter från Burdas tidningsmönster. Detta har varit uppe till diskussion tidigare, du kan nog hitta tråden om du söker här på sysidan.
Burda tycks räkna med en enorm rörelsevidd, men deras enskilda mönster som man köper per styck passar oftast mycket bättre med ens vanliga storlek. Men annars är det rätt bra om man mäter alla mönsterdelarna innan man klipper ut dem. Då får man ju ett hum om hur plagget kommer passa ens egna mått.
CeciMi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 21:50   #4
Havtorn Havtorn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 33
Som jag förstod det så skulle man lägga till 1.5 cm sömsmån (utom runt halsen där det var 1 cm), men jag skulle kunna ha missuppfattat och att det eg stod att det VAR tillagt. Men jag tror inte det.

Och nu har jag lärt mig, och syr upp ett provplagg innan jag klipper i det dyra tyget... så nog lär man sig av sina misstag i alla fall :-)

Tack för era svar!
Havtorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-18, 06:13   #5
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Men å andra sidan, var glad att den var för stor och inte för liten. Inte lika synd på tyget då.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-18, 17:01   #6
Havtorn Havtorn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 33
Ja, det hade varit RIKTIGT surt! Min blev ju bra till slut i alla fall.
Havtorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-19, 14:51   #7
Lova Lova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
Jag har haft en disk. tidigare om burdas stora mösnter. De kräver en del anpassning och när man går efter måtten de anger ti tabellen så tror jag att de är ganska generösa med rörelsemått. Plus att jag lägger aldrig till mer än 1 cm i sömsmån till ett burdamönster. Men kolla på den tidigare diskussionen och lycka till!
Lova
Lova är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons