Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Vävning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-07, 07:42   #1
Legava Legava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 37
I Damast och opphämta använder man ett dubbelt solvsystem.Dels en grundbindning som knytts till kontramarschen och så en stygnsolvning som dras för mönstretI en harnesk dras varje stygn för sig dock kan man knyta in mönstret i så kallade lockar i dragsnörena.Dragrusning är mönstret delvis insolvat oftast en spetsolvning Där drar du hela mönsterskafftet.Jag vill fortfarande råda dig till att lusläsa en grundbok som "opphämta och damast" innan du går vidare för att försöka förstå principen i det du gör.Gertrud Ingers bok är jätteintressant men handlar inte så mycket om teknik
Legava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 12:37   #2
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
De har Opphämta och damast på stadsbiblioteket här, så jag skall låna den imorgon. Tack för tipset!

Det är lite förunderligt hur lite information det finns lättillgängligt på internet om ämnet. Eller så är det så att jag saknar tålamod att gå igenom alla sidor tills jag hittar det jag söker. Fast man får se rätt mycket vackert som andra har vävt :-)
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 11:06   #3
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Efter att ha läst boken Opphämta Och Damast så är det något mer som klarnat. Det mesta kändes det som om jag hade mer eller mindre koll på, även om jag inte kunde verbalisera det. sen tror jag att mina frågor var ställda på ett sätt som påvisade större okunnighet än vad som behövdes. Jag är mest ute efter att få andras åsikter om vilka fördelar/nackdelar som finnes med de enskilda systemen, särskilt när det gäller att ha draglinorna för damasten på sidan kontra framför. Att ha dem framför tillsammans med Harnesk och kontramarsch verkar väldigt bökigt tycker jag. Särskilt som de i boken menar att man skall dela på harneskvarpen så att den inte går emot kontramarschlinorna. Eftersom det samtidigt skulle finnas ett antal draglinor där som man får ta hänsyn till med, så verkar det inte så troligt att ha en större dragutrustning som hänger framför om en harnesk är tilltänkt. Men som innan så är jag intresserad av era erfarenheter.

Att de möjligheter som finns med harnesk att skapa mer intrikata mönster är större än med en liten dragutrustning kan nog vem som helst räkna ut. Men var går gränsen? När är det bättre att satsa på en harnesk istället för en dragutrustning? Eller om man kombinerar dem: Hur stor/liten dragutrusning bör jag kombinera med? jag är medveten om att det inte är ett billigt projekt, och att det kanske till och med är billigare att bara skaffa en begagnad harnesk eller dragutrustning. Det finns en harnesk på blocket för ca 7000:-. Troligtvis så kommer hon inte att få den summan för den (eller så är det någon som redan köpt den för att det var något de skulle ha ändå), och då kanske det finns möjlighet att pruta. Men ändå så finns där den glädje att få skapa med det man själv skapat! Det är nog tur att jag inte är lika intresserad av sömnad :-)

En annan aspekt på det hela skulle kunna vara denna: Detta är inte rätt forum för denna tråd egentligen. Att det skulle kunna avar så insåg jag när jag stod i en butik som sålde vävstolar och delar till dessa, samt diverse kringutrustning, och de inte förstod vad jag talade om... Kan vara så att de flesta här inte är intresserade av att diskutera vävning ur den tekniska vinkel som jag försöker föra diskussionen i. Nåja, vilket som så blir det snart mindre teoretiskt och mer praktiskt när jag får hem den andra vävstolen och kan börja mitt ombyggnads arbete. En förlängning måste till i vilket fall som helst. Så det blir till att börja med den.

Ha en trevlig dag!

/Roland
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 14:45   #4
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Hej,

Har Du kollat in Monika Carlsson i Karlmar län här på sysidan - hon väver damastväv.
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 20:05   #5
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Nej, det har jag inte än. Men det skall jag :-)

tyvärr så vart det inget med nån av vävstolarna jag var och kollade på. den ena hade de bestämt sig för att vänta med till efter sommaren med att ge bort, och den andra var för liten för mina syften. Inte hänger jag läpp för det, det är bara att jaga vidare...
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 09:16   #6
Legava Legava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 37
Min erfarenhet av drag kontra harnesk är att drag är bra om man har små mönster som upprepas över hela bredden.Doch tycker jag att fler än 30 drag blir tungt att dra då tycker jag harnesk är att föredra.Om du har ett mönster som upprepas i varpriktningen är harnesk att föredra då du kan knyta in mönstret med lockar.Ska du kombinera harnesk och drag vilket låter kul så hade jag satt ett litet drag ca 30 drag på sidan anars blir det för tjock med snören om både harnesk ,konta och dragsnöre ska få plats.Öxabäck har sådan kombinerad titta på deras hemsida.
Legava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 19:40   #7
kypert kypert är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 53
hej Roland - här är jag!
jag har en glimåkra standard 160 cm.
jag köpte ett 20 drag från glimåkra på 90-talet.
lärde mej själv genom att läsa upphämta o damast av lillemor Johansson.- denna boken följde mej under ett helt år- vart jag än gick tills jag förstod!
jag begrep allt utom harnesk=/
gick en damastkurs -94 här i Nybro för Hans Mannerhagen o fick sista "koden" till harnesk.
efter det byggde jag om min vävstol (med 20draget) till kombinerad drag med harnesk.
bommen över huvudet beställde jag av en snickarkunnig vän,kugghjul köpte jag på vävdagarna i glimåkra etc....

jag har ingen kontramarsch! klarar mej bra ändå!

så gjorde jag min egen personliga konstruktion..
harnesksnörena går mellan draglinorna....vilket gjorde att det inte gick att dra hur många lockar somhelst-för dragramen tog emot-men ca 20 -30 lockar var helt ok.

nu har nacken sagt ifrån- jag kan inte längre sitta o plocka in lockar,
har därför bytt till ett 50drag från myrehed, detta har jag utökat med 2 monogramdrag a´8 drag som jag gjort själv, plus
en extra dragram med 44 draglinor som går emellan de befintliga 50 dragen. därtill sätter jag extra linor med trådrullar vid behov- så jag har ca 100 drag.
tjaa, vad ska jag mer berätta? jag lägger in lite bilder på "min sida" av mina hemgjorda damastbyggen...
lycka till med bygget. kan jag vara till någon hjälp så är jag gärna det.
mvh monika c.
kypert är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons