Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-23, 09:44   #16
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Slitvargen skrev: Visa inlägg
Har inte det, tyvärr. Kan jag laga knapphålet för hand? Har läst att skräddare sydde alla för hand förut .... hoppas, hoppas någon säger ja
Skräddare sydde det mesta för hand och knapphål med syslike.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 22:43   #17
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Inte bara förr! Det finns skräddare fortfarande, även om vi är få
För mig tar det 12-15 min att sy ett perfekt snyggt handsytt skräddarknapphål med inläggstråd och allt, och jag har tränat...

Alla har vi betalat våra läropengar och gjort våra misstag!

Svar på frågan:
Bra förslag att försöka sy runt med langettstygn, det är mycket lättare än knapphålsstygn.
Är stygnen delvis borta så kan du försöka pilla in lite Vliesofix(dubbelhäftande) mellan tyglagren för att stärka upp.
En annan radikal idé är att helt enkelt sy ihop knapphålet, och sedan sy fast en stor fyrkantig lapp som applikation ovanpå och sy ett helt nytt knapphål. Lappen kan vara i ett annat tyg och i annan färg, du kan sy knapphålet på andra ledden och sätta en dekorknapp i annan färg här.

Det är nog en dålig idé att sy passpoalerade knapphål i glesvävt tyg, det kommer att rasa.

Dåligt att Simplicity inte skrev om att ha påpressbart mellanlägg under knapphål och knappar. Vill man inte ha det i hela fronten kan man ta småbitar precis där det behövs, eller som jag gör på glesvävda tyger, Vliesofix för att klistra ihop tyglagren precis på stället.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 08:22   #18
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Har du brodyrmaskin i så fall tror jag att man kan brodera över med ett knapphålsmönster kanske måste man flytta knapphålet någon cm för att det ska lyckas. ÄÄÄÄÄ....kanske inte var något bra förslag, men jag skulle göra ett försök.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 08:40   #19
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
[QUOTE=Syofta;116010]Inte bara förr! Det finns skräddare fortfarande, även om vi är få

Så impad jag blev! Tack för tipset! Skallförsöka rädda skjortan ebligt ditt förslag m rutor.Hursomhelst lärde jag mig jättemycket av att sy skjortan (bl.a.att sy ok och dra tyget genomärmhålet, kul). Hur det än blir så är jag en vinnare i sammanhanget, inte minst genomalla fantastiska inlägg här!
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 23:13   #20
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Man lär sig sy genom att sy... och det som blir lite misstag av lär man sig ännu mer av!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons