Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-21, 08:29   #1
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Skjortdetaljer herr?

Jag ska sy en sportig skjorta i present. Mennen som ska få den älskar Gantskjortor, men de är för dyra för mig.Det blir ståkrage och kort ärm, fällsöm i sidorna, och ok. Jag har aldrig sytt en skjorta och vill förstås att den ska vara snygg. När jag ser på det utklippta tyget ser det trist ut, det blir mycket tyg (stl XL) men det "händer" inget.Det är detaljerna som gör plagget, tänker jag. Tyget är bomull, ser ut som jeanstyg men röd o lite mjukare, lösare väv.Benvita knappar. Något jag funderat över är:
1. Trådfärg t knapphål - samma som tyget?
2. Avvikande trådfärg i fällsömmarna?
3. Avvikande trådfärg på sömmarna fram där knapphålen sitter (vet inte vad det heter, men de där raka sömmarna hela vägen ner framtill).
4. Skärning nertill - rak eller rundad.

Många frågor, men jag vet inte vad som ser minst amatörmässigt ut

Senast redigerad av Slitvargen den 2009-04-21 klockan 08:49.
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 19:59   #2
jolianna jolianna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 6
Hur gick det med din skjorta?

Hej Slitvargen!

Har du satt igång med din skjorta, eller rent av gjort klart den?

Jag sydde en herrskjorta förra året. Det svåraste på skjortan tyckte jag var att få till slitsen nedtill på ärmen (ovanför manchetten). Om du gör mönstret själv/kopierar från en annan skjorta kan det vara bra att veta hur man gör en snygg slits. Jag hade stor hjälp av instruktionen och mönsterförlagan på följande sajt: http://www.timms.ca/kft/sew/sleevePlacket.html

Du undrar vad vi tycker om avvikande tråd. Jag tycker det är snyggt med avvikande tråd runt knapphålen. Jag gillar även att använda ett annat tyg för vissa detaljer, ex insidan på kragståndet, insidan på manchetten och undersidan av kragen.

Lycka till med skjortan - hör av dig och berätta hur det gick!

Jolianna
jolianna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 21:11   #3
Boelissima Boelissima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 12
Oj vilken efterlängtad guide! Jag har slitit med en skjorta och gått bet på maschett nr två.
Tack!
Boelissima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 21:21   #4
jolianna jolianna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 6
Hej igen!

Det finns även en helt OK bok på engelska om skjortsömnad:

Shirtmaking: Developing Skills for Fine Sewing, av David Page Coffin.

Coffin förordar att man använder en gammal skjorta som mönster, så boken innehåller tyvärr inga instruktioner för hur ritar mönstret på en herrskjorta helt från scratch, men den innehåller i alla fall mönster på kragar, manschetter och en del andra skjortdetaljer.

Jag håller inte med om allt Coffin skriver - han gillar t ex inte slimmade skjortmodeller, vilket jag gillar - men för övrigt innehåller boken en hel del bra tips.

Jolianna
jolianna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 10:29   #5
Boelissima Boelissima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 12
Wow! Toppen. Precis så gör jag; sprättar favoriten som gjort sitt. Men slimmat är det enda vissa herrar kan tänka sig att ha, så Coffin må ha sin åsikt och jag min.
Boelissima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 10:38   #6
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Tack!

Det mesta gick jättebra. Så förstörde jag knapphålen... Men det blev läropengar o jag är definitivt taggad att sy nästa, och den fina beskrivningen på manschetterna är verkligen tydlig och bra. Ska gärna läsa boken också. Just nu syr jag balklänning i siden, sedan blir det en skjorta. Har du några tips på detaljerna som gör en snygg herr t-tröja? Min man älskar Gants, men de är dyra och jag kan ju sy Jag ska sprätta en som det gått hål i, men kanske finns det sånt jag kan tänka på när det gäller en snygg finish.
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons