Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-03, 10:49   #1
Mango Mango är inte uppkopplad

Fällsömmar?

Jag har ett ständigt återkommande problem, fällsömmar. Hur f*n gör man för att dom ska bli snygga både på rätsidan och avigsidan? Jag tycker att det är snyggt om man lyckas, men det bara glider eller så syr jag utanför fastän jag tycker att jag nålat noga och sytt efter kanten.

Ska man sy från rätan eller avigan? går det att få dom snygga utan en specialmaskin?

Jag har försökt i flera material och det enda som blev bra var provlappen vi sydde i skolan och den var jätteliten...
Mango är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 13:03   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Brukar du höger alternativt vänsterställa nålen? Det brukar funka bäst så man har hela pressarfoten på tygstycket.

http://www.pfaff.com/se/8142_8157.html har en liten text och bild.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 13:16   #3

Jo, det gör jag, men ska man sy den från avigan eller rätan? jag syr alltid stickningar från rätan för jag tycker att sömmen blir snyggare då, men då glider alltid den invikta sömsmånen och det blir inte snyggt på avigan, det irriterar mig...
Gammal 2008-11-03, 13:22   #4

Sy från rätan är att föredra så man ser vad man gör. Har du kanske fel pressarfot eftersom det glider så?

Det finns en fot som har ett stålbleck i ena sidan som styr ganska bra, har du provat den?

Jag brukar inte göra fällsöm som på bilden hos pfaff. Jag gör den dubbel. Pressar sömsmån mot rätan på ena stycket, pressar sömsmån mot avigan på andra stycket och sen för jag ihop dom. Tycker det blir stadigare att hantera.
Gammal 2008-11-03, 20:59   #5

jag förstår inte riktigt hur du menar?

det glider på avigan så sömsmånen som är vikt runt den andra glider ut, kanske måste nåla massor, men det känns så onödigt och då tar det ju jättejätte lång tid...
Gammal 2008-11-05, 04:41   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Har du testat att pressa sömsmånerna på plats innan du syr? Beroende på tyg kan det göra enorm skillnad för hur dom ligger kvar medan du syr sömmarna.
Ibland behöver man inte nåla alls.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 07:03   #7

Citat:
Mango skrev: Visa inlägg
jag förstår inte riktigt hur du menar?

det glider på avigan så sömsmånen som är vikt runt den andra glider ut, kanske måste nåla massor, men det känns så onödigt och då tar det ju jättejätte lång tid...
Kanske den här bilden förklarar en del vad jag menar med dubbelt. Sen är hemligheten att pressa före man syr.
På den här sidan, en bit ner, finns en bild på detta: http://www.hilleberg.se/allminfo.htm

Senast redigerad av clindh den 2008-11-05 klockan 12:11. Anledning: lade in länk till sidan med bilden
Gammal 2008-11-05, 14:05   #8

jo, jag brukar pressa före när det går, men nu har jag ett tyg som är omöjligt att pressa så det håller sig....

på den bilden gör dom på ett annat sätt än vad jag lärt mig, kanske värt att testa...=)
Gammal 2008-11-05, 14:08   #9

Prova en limsträng där du ska sy. Om inte det är ett väldigt tunnt tyg så det slår igenom. Alternativt en remsa vliselin man brukar fålla med när man är lat.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.