![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fällsömmar?
Jag har ett ständigt återkommande problem, fällsömmar. Hur f*n gör man för att dom ska bli snygga både på rätsidan och avigsidan? Jag tycker att det är snyggt om man lyckas, men det bara glider eller så syr jag utanför fastän jag tycker att jag nålat noga och sytt efter kanten.
Ska man sy från rätan eller avigan? går det att få dom snygga utan en specialmaskin? Jag har försökt i flera material och det enda som blev bra var provlappen vi sydde i skolan och den var jätteliten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Brukar du höger alternativt vänsterställa nålen? Det brukar funka bäst så man har hela pressarfoten på tygstycket.
http://www.pfaff.com/se/8142_8157.html har en liten text och bild. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jo, det gör jag, men ska man sy den från avigan eller rätan? jag syr alltid stickningar från rätan för jag tycker att sömmen blir snyggare då, men då glider alltid den invikta sömsmånen och det blir inte snyggt på avigan, det irriterar mig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Sy från rätan är att föredra så man ser vad man gör. Har du kanske fel pressarfot eftersom det glider så?
Det finns en fot som har ett stålbleck i ena sidan som styr ganska bra, har du provat den? Jag brukar inte göra fällsöm som på bilden hos pfaff. Jag gör den dubbel. Pressar sömsmån mot rätan på ena stycket, pressar sömsmån mot avigan på andra stycket och sen för jag ihop dom. Tycker det blir stadigare att hantera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
jag förstår inte riktigt hur du menar?
det glider på avigan så sömsmånen som är vikt runt den andra glider ut, kanske måste nåla massor, men det känns så onödigt och då tar det ju jättejätte lång tid... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Har du testat att pressa sömsmånerna på plats innan du syr? Beroende på tyg kan det göra enorm skillnad för hur dom ligger kvar medan du syr sömmarna.
Ibland behöver man inte nåla alls. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
På den här sidan, en bit ner, finns en bild på detta: http://www.hilleberg.se/allminfo.htm Senast redigerad av clindh den 2008-11-05 klockan 12:11. Anledning: lade in länk till sidan med bilden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
jo, jag brukar pressa före när det går, men nu har jag ett tyg som är omöjligt att pressa så det håller sig....
på den bilden gör dom på ett annat sätt än vad jag lärt mig, kanske värt att testa...=) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Prova en limsträng där du ska sy. Om inte det är ett väldigt tunnt tyg så det slår igenom. Alternativt en remsa vliselin man brukar fålla med när man är lat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.