Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-17, 18:55   #1
MochMsmamma MochMsmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 7
Vad är detta för maskin?

Hej.
har fått en gammal maskin på halsen,hade först tänkt andvända som bord men lurar på om den kanske kan fungera,trots att den ser rätt gammal ut.
det är en grön husqvarna i nåt hårt material. det står 750 och "12" på,men när jag googlar på det får jag upp en annan maskin som inte ser ut som denna.nån som vet vad det kan vara för modell?

remmen mellan trampdynan och..ja vad det nu heter,men det som gör att nålen syr är av,men antar att det går att ta nåt annat lämpligt elastiskt band?

Novis,som ni märker...
Bifogade bilder
 
MochMsmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 19:14   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det är en hederlig trampmaskin.
Som endast syr raksöm.
Det ska vara en rem från trampan och upp till maskinen,
Kolla hos någon skomakare, de kan säkert skära till en läder-rem som är lagom tjock, de ska inte vara så grova.
Och sedan fästa ihop den med en grov klammer eller märla
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 20:19   #3
MochMsmamma MochMsmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 7
åh tack snälla för snabbt svar.
en sån fungerar väl utmärkt till enkel sömnad?!
MochMsmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 20:49   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ja, de är slitstarka trampmaskinerna. och brukar sy väldigt fint.

Rengör den från damm och ev trådrester, sedan smörjer du den, det finns smörjhål lite varstans på maskinen oftast är de rödmarkerade. Olja även lite där spolkapseln sitter.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 20:50   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Javisst gör den det!
Såna här trampmaskiner brukar sy galant, bara de inte stått i nåt uthus och blivit rostiga.
De är kvalitetsbyggen som inte görs längre.

Viktigt: Skaffa en flaska symaskinsolja och skaffa en drivrem som jag tycker du kan börja med att ringa till symaskinsförsäljare och fråga om de har, brukar kosta 50-100 kr. Den är i kraftigt läder och ska sitta ganska stramt, man skär av den med en morakniv och fäster den med en metallklammer. Det bästa vore att be symaskinsförsäljaren om hjälp. Annars kanske jag kan hitta nån länk åt dig på nätet!

Oljningen är extra viktig för att "få igång" gamlingen, en droppe på varje ställe och sen låter man de gå ett par minuter (du kan snurra på hjulet, innan du ordnat remmen.
Man ska olja ganska ofta sen också, efter ca 8 h sömnad.
OBS bara EN droppe på varje ställe, för mycket är inte bättre!

Här kan du köpa drivrem:
http://webshop.husqvarnabutiken.se/p...products_id=92

Senast redigerad av Syofta den 2011-01-17 klockan 21:43.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 21:23   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det påminner om min mammas gamla symaskin som sydde på när jag var liten. Det är en hantverksmaskin, för vanlig sömnad. Mammas kunde man sy raksöm och zigzack. Den hade en elektrik med en motor som hade ett drev som drev remmen.
Jag brukade som liten sitta på bordet när mamma sydde. Hon hade sydde hemma åt företag och även som sömmerska åt privatpersoner.
Det var på den maskinen jag började sy på.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 21:27   #7
MochMsmamma MochMsmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 7
aha,det heter alltså drivrem,bra att vetá tack=) ska ge mej på jakt efter en ny imorn och symaskinsolja har sambon hemma till sin rakapparat så jag hoppas jag snart ska kunna testsy=)

hittar inget elektriskt alls på denna,får nog snällt trampa på=)
är jag rätt ute när jag gissar 30tal?
MochMsmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 21:47   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det kan vara 30-talet, men inte säkert. Denna modell tillverkades väldigt många år.

Skulle du kunna ta några fler foton och lägga ut här?
Dra spolluckan åt sidan och ta en bild på hur undertråden sitter. Fota där man ser numret och på allt du tycker.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 06:28   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ser ut som den Husqvarna klass 12 CB-N från 40-talet en kompis har i sitt uthus och som ska flytta hem till mig bara n¨gon kan hämta den...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 08:26   #10
MochMsmamma MochMsmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 7
Har ingen systemkamera så det är svårt att ta några bra bilder,sen är det int eså mkt att fota på den heller=) men jag tog på de två enda märkningarna som finns,den understa tror jag måste vara telenr till säljaren,den guldiga brickan står det "12" på och sen är det en nål som det står 750 på.

Bilden under visar hur det ser ut när jag lyfter på maskinen,och den sista bilden undrar jag vad den föreställer?Fattar inte vad den fyller för funktion,den är rörlig med..
Bifogade bilder
   
MochMsmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 08:30   #11
MochMsmamma MochMsmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 7
och såhär ser det ut där undertråden sitter..
Bifogade bilder
 
MochMsmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 08:32   #12
MochMsmamma MochMsmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 7
SYOFTA; Tack för länken,ska genast gå in!
MochMsmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 12:04   #13
MochMsmamma MochMsmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 7
fler frågor...

olja,var gör jag det?det är som små hål ovanpå maskinen,ska man droppa där i?!

sen testade jag ett elastiskt band jag hade hemma,bara för att kolla. när jag trampar så drar bandet runt den stora "ratten" men den mindre som sitter utanpå och styr nålen sas rör sig inte alls.kan det bara vara att den behöver smörjas?den går ju att snurra på för hand,då rör sig nålen.
eller har jag satt bandet fel,tro...
MochMsmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 17:01   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jättekul exakt likadan hittade jag på torpet i ett skjul förra året. Dock satt vår i en kabinett med bord och skåp men av samma trä som din. Den var helt fast men jag kunde få igång den med en massa vilja och mycket olja.
Jag var tvungen att krympa på läderremmet för att få den att gå också.

Trots att den stått i lagård/skjul så var den inte rostig, tack o lov. det är snustorrt men mycket damm o spindelväv.

Men den står på torpet nere i Blekinge och då kan jag inte hjälpa till med mer än såhär. (bor i Göteborg)

Men jag kan i alla fall säga att den går att använda.

Men om man är van vid pilljobb så är det kanske inte så lätt att sy med trampa eftersom man måste "få igång" rörelsen igen när man stannat men om man ska sy en massa gardiner och andra enkla långa stycken är det ju ok!

(med andra ord krävs det träning för att få rätt rytm!)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 00:20   #15
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Tack för bilderna!
Den grejen som du undrar vad det är är rörlig ör att man ska kunna släppa av på spänningen på remmen när man inte ska använda maskinen.
Remmen kan alltså absolut inte vara elastisk, utan ska vara mycket fast och stadig.
För att den inte ska töjas, så flyttar man den lilla "spärren" (vet inte vad det heter) när man sytt klart för dagen, så att remmen blir lösare. Då kan man givetvis inte sy heller!
När jag var en liten unge, så lärde jag mig "allt" om trampmaskiner av en släkting som också jobbade på syfabrik. hemma sydde hon på en "trampis". Hon skötte om den väl och jag har ärvt den!
Den står i sommarstugan, en gång satt jag och sydde på den, då det åskade. Helt plötsligt gick strömmen, men trampa vidare gick ju galant

Man ska olja (bara en droppe på varje ställe!) på en massa ställen, även på underredet, om du snurrar på handhjulet så kan du se vilka delar som rör sig under, smörj på de ställena.

Lite bra läsning om trampisar hittar du här:

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5684
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=21256
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=3206
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons