Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-11-27, 12:23   #1
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Hobbyverksamhet eller Enskild firma?

Jag har affärsidé och -plan, men svårast delen är att jag måste bestämma mig snart vilken företagsform ska vara. Då ska jag skicka ansökan till ALMI-institutionen.

Hobbyverksamhet eller enskild firma.

Jag vill starta outlet-online i början och något mindre volymkolli i förråd/enkelt lager (mindre antal och små med fåantal plagg, bl.a. jeans, tröjor, lite saker), och småningom... sen kan jag byta till enskild firma efterhand om det omsätter växter uppnått ett visst belopp.

Klokt va?
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 20:45   #2
Annnils Annnils är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 14
Om jag har förstått det hela rätt så är det så här:
Har du en hobbyverksamhet så är det precis som det låter en hobby. Du får inte ha något vinstsyfte och du får heller inte marknadsföra dig.
Hobbyverksamhet är ju ingen företagsform.

Sen ska du alltid skatta från första kronan du går med vinst men behöver inte betala/dra moms om du har omsättning under 30.000:-
Annnils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-23, 16:26   #3
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Själv tycker jag det låter som en affärside vilket du vill ska omsätta och växa. Då är det enskild firma för det låter inte som en hobby tycker jag.

Almi hjälper väl om man vill starta upp ett företag? Dom hjälper väl inte till att starta upp en hobbyverksamehet eller har jag fel?
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 19:16   #4
Gille Gille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
•Hobby är något du själv utövar på din fritid.
•Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.

Så visst borde man få ha vinstsyfte. Hittar ingenstans att man inte får marknadsföra sig.
Gille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 19:27   #5
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Ja men jag ska inte ta ut som eget uttag, dom pengar ska stanna i firman i början (3-6 månader förmodar jag) Jag har för mig att det ska vara upp till 30 000 kr/år. Över 30 000 kr - Det måste bytas till enskild firma eller handelbolag.

Hoppyverksamhet - det är mkt lättare att redovisa bokföringar, än enskild firmas ju.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 14:20   #6
Gille Gille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
Ja det är nog riktigt.
Gille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 17:17   #7
Pallekuling Pallekuling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 8
Äh, klart du ska ha enskild firma. Bokföringen lär man sig eftersom. Finns många tips googlar eller så kan du gå på olika nyföretagarträffar.
Pallekuling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 23:07   #8
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Pallekuling skrev: Visa inlägg
Äh, klart du ska ha enskild firma. Bokföringen lär man sig eftersom. Finns många tips googlar eller så kan du gå på olika nyföretagarträffar.
Det finns fördelar och nackdelar
2 saker:

1)
För att slippa redovisningar i början, så man kan jaga efter/satsa på grossister och leverantörer istället. Det är rätt tufft att leta o leta... ringa mass samtal o köra o möte o skicka poster...

2)
För att ha f-skatt = det blir mkt lättare att fixa allting.

Redovisiningen är ett tråkigast jobb. Betydligt bättre än insomningstabletter
Hoppyverksamhet räcker det med inkomstdeklaration och att betala in moms. två saker som enklast.

Ja annars tvingas att ta enskild firma...
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 15:43   #9
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Min enskilda firma är min hobby, men den är alltså registrerad som enskild firma. Ser inga nackdelar med det. Vinsten är fortfarande maginell.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 17:19   #10
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
Enskild firma som hobby

Om man vill ha sin enskilda firma som hobby bara, är det i princip bara att spara alla kvitton som man måste tänka på då? Så att man kan redovisa köp och sälj och få tillbaka momsen? Eller kan man handla momsfritt direkt?
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 21:18   #11
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Smile

Hej!
Hobbyverksamhet och enskild firma är två helt olika saker. De två kan man inte blanda ihop. För hobbyverksamhet kan man inte dra av momsen. Enskild firma kan man dra av momsen. Om du har en enskild firma ska du ha en F-skattsedel och du ska momsregistrera dig och du måste föra bokföring enligt lag. Om hobbyverksamhetens försäljningen kommer över 30.000 kr/år blir du momsskyldig. Hobbyverksamhet innebär att du ska spara ALLA kvitton och sedan redovisa vinst eller förlust när du ska deklarerar. Alla kvitton måste sedan sparas i 10 år. Det gäller visserligen även för enskild firma. Jag har själv drivit en hobbyverksamhet i drygt 5 år och har hitintills inte gått med vinst efter jag fått dragit av för mina inköpta symaskiner. Och Skatteverket har inte haft några synpunkter på att jag borde driva min verksamhet som enskild firma än så länge. Jag har min hobbyverksamhet för att det är kul och för att jag ville testa lönsamheten innan jag eventuellt gick över till enskild firma.
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 21:36   #12
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
Mycket intressant Stinas. Tack för utbeningen.

Hur gör du när du säljer saker i din hobbyverksamhet? Gör du handskrivna kvitton? Med moms-sats och hela baletten?
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons