Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-10-13, 14:30   #1
Kaphe Kaphe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 11
Tova i maskinen

Hej alla glada.

Jag behöver lite hjälp med en sak. Det är så att jag har stickat en stor trollkarlshatt i stil med gandalf i sagan om ringen. Men nu kommer det till delen jag ska tova upp hatten. När jag köpte garnet sa hon att jag skulle tova det i maskinen.

Jag har fattat att jag ska använda såpa men ska jag hälla den på hatten direkt eller ska jag hälla det i det där lilla facket.

Tack för svar.
Kaphe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 17:39   #2
dajdaj1 dajdaj1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 15
Du ska INTE hälla vanlig såpa alls i tvättmaskinen! Om det vill sig illa kan den göra så mycket lödder att tvättmaskinen blir på dåligt humör . Vill du absolut använda såpa så ta Tvättsåpa som är tänkt att användas i maskin.
Det är inte "såpan" som får ullen att tova, den bara hjälper till lite. Det som behövs för att ull/ullgarn ska tova sig är Fukt, Värme och Bearbetning. Fukten & värmen gör att de små fjällen som finns på ytan av ullfibrerna sväller och "spretar ut". Sedan gör bearbetningen att ullfibrerna glider mot varandra och liksom trasslar ihop och fastnar i varandra och sen inte kan komma loss!
Man kan använda vilket tvättmedel man vill i tvättmaskinen ,då man ska tova, men helst ett Flytande, då pulver kan klumpa sig och fastna i ullen och då bli väl starkt just där.
Om du absolut vill att det du tovat ska lukta nyskurat golv kan du alltid tvätta upp det färdigtovade i lite såpa för hand efteråt.
Lycka till med ditt hattprojekt! hoppas du lägger upp bild på den när den är klar.
dajdaj1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons