Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2021-11-07, 21:00   #1
Discharged Discharged är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2021
Inlägg: 1
Köpa symaskin i present, specifika frågor.

Hej!

Ute på djupt vatten nu kanske. Men vill köpa en symaskin till min sambo i present. Hon har sytt mycket förr och hade då en industrisymaskin. Nu har hon bara en äldre Husqvarna 2000 som hon inte är så nöjd med. Den är gammal och sliten. Så hon syr inte så mycket längre heller.

Jag har kollat runt, läst recensioner och försökt sätta mig in, men jag har lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig med.

Är det en nackdel med större stygnbredd? Ska man undvika mer än man har behov för? Och varför isf?

Hur är det med maskiner med övermatning undermatning och "walking foot" ska man ta hänsyn till det? När är det viktigt att tänka på?

Elektronisk eller mekanisk, hur ska man tänka där?

Orsaken till dessa frågor är att jag kan köpa en ny Bernina 540 (den nya elektroniska) till världens kap-pris. Den har inte övermatning, 9mm sömnbredd och ja, den är elektronisk. Kan man addera någon form av övermatning till den, eller en walking foot? Finns det uppenbara nackdelar med den?

Eller ska jag istället titta mot en konventionell mekanisk Husqvarna, pfaff, Bernina eller janone.

Jag hade ju gärna frågat min sambo, men jag vet att hon kommer säga att jag inte får köpa en så dyr present om jag försöker. Men jag vill verkligen unna henne det och jag tänker att det är något hon verkligen kan ha nytta av!
Discharged är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 14:20   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Du vill glädja din sambo och ge henne en ny symaskin. Hon har tidigare använt en industrimaskin och har nu en Husqvarna 2000 som hon inte är nöjd med.

Jag har själv kört slut på en Husqvarna 2000 och saknar den inte. Matningen var så dålig att det inte gick att fålla upp en spetsgardin och knapphålen dög inte. Fördelar är att maskinen är stark och har metallhölje. Det medför att den är tung och står stilla på bordet när man syr. Vidare är silhuetten slank så det finns gott om utrymme till höger om nålen för större arbeten. Idag kan man tillverka de plastdetaljer som brukar spricka så det finns en andrahandsmarknad. Maskinen är bättre än många av de nya.

Nej, jag skulle inte köpa en Bernina som tillverkats i Asien. Jag har träffat på ett par sömmerskor med stor syvana som blivit så missnöjda att de bytt till annat märke. Man kan också fråga sig varför maskinen säljs "billigt" när den inte verkar finnas på den svenska marknaden. Svenska konsumentlagar är bättre än många andra länders. Tillgång till service och reparation är viktigt. Berninas bästa maskiner tillverkas i Schweiz och kostar väldigt mycket. Äldre modeller kan finnas begagnade till humanare pris.

De flesta nya maskinerna har plasthölje vilket gör dem lätta och väldigt knubbiga. De kan dansa runt på bordet så det blir svårt att sy. Utrymmet till höger om nålen är starkt begränsat.

Jag hade en symaskin med stygnbredd upp till 9 mm. Nu har jag upp till 7 mm och märker ingen skillnad. Det påverkar nog mest prydnadssömmarna som de flesta av oss inte använder så mycket. Nyttosömmarna är däremot viktiga. Snygga knapphål i många variationer, bra trikåsömmar och imiterad overlock är väldigt användbart. Nålen bör kunna ställas i flera lägen från vänster till höger. Det är bra om maskinen kan sy fint i tjocka och tunna material, i halkiga tyger och läder och många lager jeans.

Din sambo är van vid industrikvalitet och det finns idag. Bra matning och stygnbildning finns i industrimaskiner plus några ateljémaskiner. Själv äger jag en ateljémaskin med BOX-FEED matning som är otroligt bra. Jag har ännu inte på flera år behövt använda den "walking foot" som kom med alla pressarfötterna. Jag var redan van vid inbyggd övermatning på den förra maskinen där den gjorde skillnad.
Kolla JUKIs symaskiner. Det finns försäljare över hela landet och utmärkt service. Man kan alltid få svar på frågor från generalagenten som finns i Helenelund (en förort till Stockholm) med pendeltåg och bussar alldeles intill. Det är ett familjeföretag liksom tillverkaren i Japan. Inget riskkapital är inblandat så priserna är justa.
https://juki.se/sv/startsida.html
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-12, 22:56   #3
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
För de som har "dansande symaskiner" så kan man ställa dem på ett sittunderlag som man brukar använda till friluftsliv. Gärna de som är lite tjockare. Dämpar även ljudnivån.

Om jag skulle köpa en ny symaskin så skulle jag vilja prova den och liknande modeller med olika sorters tyger innan jag slog till.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons