Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-09-18, 21:49   #1
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Har ni kvar era barndomsalster-monster?

Det har jag...

Inte är de vackra precist men vad kan man begära av en förstedesigner eller maskinist?

Den naturfärgade saken är en kudde jag gjorde när jag gick på lekis (78-79), mina moment var att dekorera med tygkritor sen ströks det över det med strykjärn och sen skulle det stoppas. Kanske inte syns så bra men på den sidan som är i bild skall det vara ett träd och en blomma, på baksidan ett hus och en sol. Stoppningen har jag varit generös med, bitarna jag rivit och stoppat med är i storleken som tvättsvampar, typ scotch brite.

Den färgglada saken kom till som uppgift två när man hade syslöjd. Uppgift 1 var att göra en sypåse men den använder jag så jag visar uppgift två, kuddfodral. Har ett svagt minne av att man skulle göra ett vägtecken också, det blev iaf detta i Brynäs färger.
Bifogade bilder
  
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 16:43   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Dessa monster blev "tyvärr" bortslängda utan att alls användas, men historien finns kvar:

När jag hade syslöjd skulle vi sticka ett par innetofflor utan skaft.
Minns så väl det knallröda garnet, jag tyckte det var vackert och stickade flitigt på fast jag var nybörjare.
Så var jag klar, det var bara det att de var ungefär i storlek 47, de skulle till och med vara alldeles för stora till min pappa! Syfrökens tanke var att vi skulle ha dem själva, men hon hade inte brytt sig om att se till stickfastheten, man stickar ju olika hårt. Det skulle vara små runda garnbollar baktill vid hälen också, minns att jag sa att min pappa nog inte vill ha såna på sina tofflor, men hon låtsades inte höra! Jag klippte bort bollarna så fort jag var utanför dörren till slöjdsalen.

Sen tyckte jag illa om stickning de närmaste 20 åren! (Fast som tur var lyckades jag bättre med virkning, så det höll jag på med jämt!)
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 18:52   #3
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Citat:
Syofta skrev: Visa inlägg
Dessa monster blev "tyvärr" bortslängda utan att alls användas, men historien finns kvar:

När jag hade syslöjd skulle vi sticka ett par innetofflor utan skaft.
Minns så väl det knallröda garnet, jag tyckte det var vackert och stickade flitigt på fast jag var nybörjare.
Så var jag klar, det var bara det att de var ungefär i storlek 47, de skulle till och med vara alldeles för stora till min pappa! Syfrökens tanke var att vi skulle ha dem själva, men hon hade inte brytt sig om att se till stickfastheten, man stickar ju olika hårt. Det skulle vara små runda garnbollar baktill vid hälen också, minns att jag sa att min pappa nog inte vill ha såna på sina tofflor, men hon låtsades inte höra! Jag klippte bort bollarna så fort jag var utanför dörren till slöjdsalen.

Sen tyckte jag illa om stickning de närmaste 20 åren! (Fast som tur var lyckades jag bättre med virkning, så det höll jag på med jämt!)
Hihi, det där påminner mig om när det skulle virkas lovikavantar. De bidde lite småa så de passade lillasysters stordocka bättre än mig själv.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 17:24   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har kvar en broderad bonad, den är sydd på våffelväv genom att trä stygnen under räfflorna, föreställer en flicka med en enorm hand, monterad genom att sidorna är nervikta på baksidan och fäst med någon slags textiltejp.
Överlevt för att mormor fick den i present, har också en nåldyna, 2 filthjärtan ihopsydda med bomullstråd, även den överlevt tack vare mormor, den använder jag faktiskt
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 19:01   #5
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Jag har kvar en broderad bonad, den är sydd på våffelväv genom att trä stygnen under räfflorna, föreställer en flicka med en enorm hand, monterad genom att sidorna är nervikta på baksidan och fäst med någon slags textiltejp.
Överlevt för att mormor fick den i present, har också en nåldyna, 2 filthjärtan ihopsydda med bomullstråd, även den överlevt tack vare mormor, den använder jag faktiskt
Tänk det där väcker också minnen till liv, mitt våffelvävsbroderi har jag inte kvar tyvärr. På filt kommer jag ihåg att vi fick sy fast reflexband men det där med nåldyna var inte så dumt det heller, en sån kanske man skulle göra.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 18:36   #6
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
HAHA
jag skulle oxå sticka ett par innetofflor
det blev en ELEFANT hahaha
av nån anledning blev stickningen lite strutformad så jag sydde ihop den blev perfekt huvud med snabel sedan sydde jag på tygöron och ögon
hahahah vilka minnen man har
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 20:40   #7
SannaL SannaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 113
Jag har kvar ett örngott med broderat namn och ros. Jag har även en pingvin av en fyrkant och en gonk. Underbart att man har sytt så det håller.
SannaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 21:08   #8
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
I tredje klass skulle vi sy en soldräkt. Alla hade samma mönster vare sig vi var tjocka eller smala. Väldigt anständigt högt ringad i halsen och armarna. Den nådde ner till höfterna och avslutades med en rynkad volang i dubbelt tyg, den stod rakt ut. Som kronan på verket, "luftiga" trosor i samma tyg med resår i bensluten. Min var i smalrandigt gul/vitt tyg, stadig bomull.

Det var i mitten på 60-talet men när den soldräkten var modern egentligen vete gudarna. Jag använde den aldrig men den finns i minnet som en fasa.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 23:43   #9
Tesan.W Tesan.W är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 56
Här finns några av mina barndomssyalster; http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=5496

I syslöjden på mellanstadiet fick vi sticka lovikavantar, sy en sypåse och ett par shorts. På högstadiet minns jag inte vad vi gjorde för nåt mer än att jag sydde ett lapptäcke som blev överkast till en enkelsäng. Jag fick femma tack vare det

Minns att jag tyckte det va tråkigt att alla skulle göra samma saker, fanns ingen flexibilitet
Tesan.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 14:47   #10
listrid listrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 24
Jag gick också i skolan på 60-talet och vi sydde även vi en soldräkt! Av grön bomull och med puffbyxor och ett liv som såg ut som överdelen på ett förkläde med snören att knyta runt nacken - oerhört fult faktiskt!

Första året i realskolan fick vi flickor sy kraglösa blusar med kort ärm och en vid rynkad kjol. Kruxet var bara att det endast fanns ett tyg i tre färgvarianter: blustyget var vitt med rosor i blått, gult eller chockrosa och kjoltygerna var i matchande färger. Skolkortet det året blev minnesvärt: vi hade nästan alla våra blusar och kjolar som vi sytt, en något egendomlig skoluniform!
listrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 14:58   #11
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
kudde slöjdpåse

Jag har kvar min slöjdpåse som jsg sydde och broderade på 1955 samt en kudde där man tränade olika sorters brodyrstygn.Den sydde jag 1954.

Tyskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 15:02   #12
gnolt gnolt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 9
hmm, har nog inget katastrofalt som jag minns, däremot började tjejerna sy stringtrosor (!) på högstadiet. det tyckte ja gvar märkligt, förstod aldrig att vår underbara gamla dam till syfröken tyckte det var OK.

Jo, jag skulle virka en duk, men avr så fruktansvärt dålig på broderi att jag tror samam kära fröken gjorde det mesta själv
gnolt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 19:28   #13
Anna-Liza Anna-Liza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 2
Stringkalsonger

Inte min egen katastrof (kom på den när jag läste gnolts inlägg).

När jag jobbade i textilverkstaden på ett fritids började den "tuffa" bråkiga gruppen killar sy stringkalsonger i pälstyg. Jag lät dem hållas och höll samtidigt på att skratta ihjäl mig, hoppas de aldrig kom till användning.
Anna-Liza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 15:48   #14
dreamer_malmo dreamer_malmo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 13
Citat:
Platinum skrev: Visa inlägg
Det har jag...

Inte är de vackra precist men vad kan man begära av en förstedesigner eller maskinist?

Den naturfärgade saken är en kudde jag gjorde när jag gick på lekis (78-79), mina moment var att dekorera med tygkritor sen ströks det över det med strykjärn och sen skulle det stoppas. Kanske inte syns så bra men på den sidan som är i bild skall det vara ett träd och en blomma, på baksidan ett hus och en sol. Stoppningen har jag varit generös med, bitarna jag rivit och stoppat med är i storleken som tvättsvampar, typ scotch brite.

Den färgglada saken kom till som uppgift två när man hade syslöjd. Uppgift 1 var att göra en sypåse men den använder jag så jag visar uppgift två, kuddfodral. Har ett svagt minne av att man skulle göra ett vägtecken också, det blev iaf detta i Brynäs färger.
vem har snusat ner den kudden? hhaha

pa tal om kudde - e det nagon som har ngn typ av batmanmönster för kuddde?
dreamer_malmo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 09:44   #15
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Citat:
Anna-Liza skrev: Visa inlägg
Inte min egen katastrof (kom på den när jag läste gnolts inlägg).

När jag jobbade i textilverkstaden på ett fritids började den "tuffa" bråkiga gruppen killar sy stringkalsonger i pälstyg. Jag lät dem hållas och höll samtidigt på att skratta ihjäl mig, hoppas de aldrig kom till användning.
Vad härligt med en lärare som istället för att skälla ut pojkarna som säkert skulle försöka göra sig lustiga uppmuntrar och stöttar i arbetet. Kan hända att någon av dem iallafall vågar lägga upp sina egna byxben idag tack vare det
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons