Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-12-30, 20:41   #1
040kille 040kille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 11
Litteratur

Vilken nybörjarbok är att rekommendera inom sömnad? Behovet är väl snarast var vilka sömmar ska användas och vilka tyger som är lämpliga att använda. Finns det någon lärarhandledning till syslöjd att glimta i? Tar tacksamt emot alla tips.
040kille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-30, 21:03   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Kan några klipp från Youtube hjälpa dig?

http://www.youtube.com/watch?v=jmaZBTMzkoY
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 16:25   #3
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Finns nog massvis. Men jag kan rekommendera Sy Själv serien, iaf Nr 1 Grundboken. Fick nästan hela serien i present och tycker dom va riktigt bra.
Bifogade bilder
 
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 17:18   #4
inging inging är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 57
Jag skulle rekomendera att du går till biblioteket och lånar hem allt som verkar intressant, då kan du i lugn och ro titta igenom dem hemma och se vad som verkar vara bra. Tänk på att om de finns flera biblioteksfilialer så kan de ha olika böcker. Om du hittar något som faller dig i smaken kan du se om du kan få tag i ett eget exemplar. Tyvär brukar böcker försvinna ur handel efter bara ett par tre år men ibland kan man hitta något äldre böcker på antikvariat och second hand -butiker typ Myrorna.
inging är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 17:39   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När det gäller sy kläder så är Vogue Sewing bland det bästa du kan få. Det är boken är ett helt uppslagsverk när det gäller klädsömnad, mycket innehållrik på sina 460 sidor.
http://www.adlibris.com/se/bok/vogue...-9781933027005
Är du intresserad av tyger så är Claire Shaffer´s bok Fabric Sewing Guide. Tar upp tygers egenskaper och hur man syr i dom. Tips om olika sömmar, pressarfötter, inställningar av maskinen, nålval.
http://www.adlibris.com/se/bok/clair...-9780896895362 Det är bra uppslagsverk om tyger.

Dessa är böcker är på engelska, det finns inte så mycket bra sömnasböcker på svenska. Du har redan fått tips om någon. På engelska och amerikansa hittar du hur mycket som helt.

Är du intresserad av att sy småsaker till hemmet är Tildas hus av Tone Finnanger. Det finns fler Tilda böcker. Det brukar finns mönster med i böckerna.

Har du möjlighet så rekommenderar jag dig att besöka en syfestival. Där brukar dom ha ett bokstånd, åtminstone den i Ävsjö som jag brukar besöka.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 18:29   #6
040kille 040kille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 11
Gott om tips

Tack för svaren. Det är biblioteket som gäller till att börja med. Man behöver ju inte låna vad som är total överkurs. Grundböckerna är nog det jag ska börja med.
040kille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 18:56   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det tycker jag är klokt. Det finns äldre böcker som är bra, och tänk på att det är tekniken du är ute efter. Då ser du vad du ska satsa på själv.

Sedan ge dig själv tid att lära dig att sy. Till en börja med så använd inte finare tyger än att du har råd att misslyckas med. För det gör man, särskilt om man är nybörjare. Det är genom misslyckande man lär sig.
Börja med enkla saker som har raka sömmar och lägg till en detalj i taget.
Är du osäker på ett moment så öva på en skräpbit innan du syr det på det riktiga.

Lycka till mig din nya hobby.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons