Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-09-12, 17:29   #16
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Festmat är nog fisk i alla dess former. Fast gärna till vardags också.

Min favoritförrät som även fungerar som plockmat till salladsbuffé är rökt lax med philadelphia.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 18:40   #17
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Igår blev det fläskpannkaka till lunch och korvstroganff till kvällen.
Idag blev det falukorv och äggsmörgås till lunch och hamburgare till kvällen.

Till helgen äter vi ofta tacos.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 18:47   #18
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Kul att läsa vad andra äter till vardags!! Det är så svårt att hitta på nåt gott och varierat tycker jag.
I måndags hade vi stekt sidfläsk, potatis och vit löksås.
Igår blev det fläskkotletter med potatis och gräddsås. (Tomat o gurka till båda dagarna)
Idag blev det bara pannkakor eftersom jag var hos tandhygienisten igen och förra gången kunde jag inte äta alls. (AJ) Så idag kunde jag äta lite. Kanske bakar en äpplepaj till fikat så man står sig till frukosten
Tyvärr blir det alltför ofta vi har spaghetti, lasagne eller köttbullar, men det är väl så med barn i 12-14 års åldern
Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 19:00   #19
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Ja visst är det lätt att det ofta blir köttbullar när man har barn. Här hemma är spagetti och stekt falukorv väldigt vanligt
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 19:37   #20
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Vill bara passa på att tipsa alla vegetarianer om ett recept: Läste på baksidan av bulgurpaketen (Frebaco) om gulaschsoppa med bulgur istället för kött. Lät jättegott!!

Är inte själv vegetarian men gillar att variera maten....
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 19:53   #21
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
idag har jag gjort pastagratäng med kassler i det är gott.
Och tjejer gör Ullas soppa den är såååååååå god jag lovar.
jag rynkade på näsan när hon sa att hon skulle göra morotsoppa men det var nog den godaste soppa jag ätit nån gång.
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 20:11   #22
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ha ha ha ja jag det var kul att se Millys min när hon fick smaka på soppan. Det låter ju inte mycket med morotssoppa men guuuud så god den är.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 20:14   #23
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Ja hitta på till middag är det tråkigaste som finns tycker jag.
Idag var jag lat. (Sonen tränar)
Gjorde potatiskroketter o sen stekte jag färs som jag kavlat ut till "lövbiffar".
Snabbt enkelt o dö gott.
"lövbiffarna rullar jag ut mellan 2 lager plastfolie sen fryser jag in dom. Lätt att bara ta fram o steka direkt ur frysen. Salt o peppar ev grill krydda eller vad man nu vill ha. Smakar bättre än bara färs.
OBS gör dom inte större än din stekpanna..
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 20:21   #24
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Kul att höra allasa ideér, visst behövs det lite tips ibland.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 21:23   #25
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
Då jag har fått för mig att äta lite nyttigare,då blir man ganska engagerad i maten.
Så idag blev det en rotfruktsgratäng med grillad kassler imorgon skall jag laga:
Örtkryddad potatisgulasch
Ingredienser

4 portioner
* 2 skivade gula lökar

* 1 msk rapsolja, gärna KRAV-märkt

* 1 kg oskalad potatis

* 1 strimlad grön paprika

* 400-500 g krossad tomat, KRAV-märkt eller tetraförpackning

* ev 1-2 dl grönsaksbuljong

* 1 tsk salt

* 2-3 tsk mejram, oregano eller timjan


Tillagning

1. Skala och skär potatisen i bitar.
2. Fräs löken så att den blir glansig i en stor gryta eller kastrull.
3. Häll i potatisen och rör om.
4. Tillsätt krossad tomat, strimlad paprika och kryddor. Späd med lite buljong om det behövs. Vätskan ska precis täcka potatisen.
5. Ge gulaschen ett uppkok och låt den sedan koka på svag värme till potatisen är kokt. Det tar ca 20-30 min beroende på potatisbitarnas storlek. Smaka av ock krydda lite mer om det behövs.
har ej lagat den, men den verkar god tycker jag!
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 21:40   #26
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Igår fick vi chili con carne och idag "kassler på risbädd" (Kasslerskivor på kokt ris; gegga av creme fraiche, senap och buljong hälls över och överst ett lager ost. Gratinera.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 21:46   #27
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Nu blir jag ju sugen på chili sin carne när flera har pratat om con carne-varianten. Hm. Måste laga det snart, har inte ätit det på flera år.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 22:18   #28
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Hej!

Idag fick jag för mig att göra ett hopkok av saker.. Eller fick för mig o fick för mig, jag hade helt enkelt inte ingredienser till det ena eller det andra. Så jag och sambon åt Quornfiléer stekta med champinjoner och två hackade vitlöksklyftor, kryddat med salt, paprikakrydda, chili (krossad), koriander, ngn slags "india spice" innehållande lite blandade kryddor samt en skvätt soya och lite citronsaft. Sen hällde jag i lite vanlig vaniljyoughurt, ngn dl kanske, plus lite riven ost. Lät youghurten gå in i filéerna och osten smälte och allt doftade underbart! Blev jättegott! Serverade med pommes frites och lite grönsaker.

Men det är inte varje dag jag får för mig saker, igår lagade jag pytt i panna. Det funkar ju det med.

/sot
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 01:32   #29
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Citat:
stenbeckan skrev:
Ja hitta på till middag är det tråkigaste som finns tycker jag.
Idag var jag lat. (Sonen tränar)
Gjorde potatiskroketter o sen stekte jag färs som jag kavlat ut till "lövbiffar".
Snabbt enkelt o dö gott.
"lövbiffarna rullar jag ut mellan 2 lager plastfolie sen fryser jag in dom. Lätt att bara ta fram o steka direkt ur frysen. Salt o peppar ev grill krydda eller vad man nu vill ha. Smakar bättre än bara färs.
OBS gör dom inte större än din stekpanna..
Jag älskar "lövbiffs färs" men jag gör de små som hamburgare ca ja inte 150 gramare nu LER.
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 10:41   #30
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Vardagsmat är den absolut svåraste maten..

Den bästa vardagsmaten är baljväxtgrytan, helt klart. Den är matig, enkel, god och nyttig. Men ibland gör vi även någon form av paj (oftast spenatpaj) eller köper något av de svindyra frysta vegetariska produkter som finns.

I och med att vardagsmat helt enkelt är grymt mycket tråkigare än festmat, är hemmagjord sushi den bästa vardagsmaten. Första gången man köper alla sushi-tillbehör kan det vara dyrt, men sedan har man å andra sidan minst 30 portioner sushi (där bara avokado och gurka är de enda egentliga förbrukningsvarorna). Det enda trixiga med sushi är att riset kanske tar lite lång tid om man är vrålhungrig. Men då tar man en smörgås och väntar på att riset skall bli klart, helt enkelt.

Funderar ni på att köpa sushi-material: Köp det på en asiatisk livs-butik. Det är minst 50% billigare än vanliga butiker.

Jag kan inte prata varmt nog om sushi. Jag älskar det. Det är den bästa maten. Speciellt eftersom vi får hemmagjord sushi att smaka som köpe-sushi.

/Johanna
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons