Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-20, 05:39   #1
solenkille solenkille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 6
Cool Välja overlockmaskin

Hejsan Alla trevliga sysidan kamrater

Hur skall jag finna den bästa overlockmaskinen vid pris
8000-10 laxar

All kunskap finns hos er...........Hjälp sökes
solenkille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 06:38   #2
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 53
Jag har en Bernina 1150 MDA som jag är jättenöjd med.Den kostade ganska precis 8.000:-.

Gunilla
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 07:54   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Vad är det du huvudsakligen ska sy i? Är det en "ren" overlock du vill ha eller har du önskan om att kunna sy täcksöm också? Syr du mycket smått så du behöver friarm? En del motfrågor men annars är det svårt att rakt av ge tips.
Jag har en HQ s25 som är rena drömmen att sy på. Den är 2-5-trådig och går att bygga om till täcksöm, har 25 olika sömmar och ställer trådspänningen själv (men går att finjustera) den saknar dock friarm. Kostar ca 11000 kr.
Glöm inte att läsa forumet för overlock, där har det tipsats många gånger.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 10:21   #4
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Babylock imagine tycker jag är helt oslagbar! Provade både Berninan och babylocken vid samma tillfälle. Babylocken var i en helt annan klass. Syr mcyket bra i allt och är lätthanterlig. Har luftträdning och automatisk trådspännig. Jag har provat flera overlockar och har en Pfaff coverlock 3,0 också men inget slår babylocken. Ångrar att jag inte köpte en från början. Jag fick min för 10 800 på sycenter i stockholm. Fick även 5 extra pressarfötter till.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 11:42   #5
mimmi64 mimmi64 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 23
Hej, jag håller med ovanstående Babylocken är helt suverän och så enkel att trä. Min är också köpt på Sycenter i våras då fick jag också med extra pressarfötter.
Rekommenderas verkligen.
mimmi64 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 21:36   #6
solenkille solenkille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 6
Tack för alla goda tips och råd, ni är guld värda på sysidan. Det är till min kära hustru som önskar sig en Overlockmaskin. För 2 år sedan fick hon en Bernina 440 QE med broderimodul. Själv så har jag börjat sy lite smått.........Farfar var ju en gammal skräddare,så lite kanske finns i generna.

Babylock imagine är säkert ett klokt val, så nu är kampen mellan

Bernina 1150MDA VS Babylock imagine

Kanske någon mer overlock maskin som vill blanda sig i leken
solenkille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 23:06   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Jag rekommenderar Berninan. Den syr tjockt som tunnt lika fint.
Det är en fantastisk maskin och köp då en 1100 MDA. Själv har jag
en 1100 DA, MDA fanns inte då jag köpte min.

Gå in och läs recensionerna på symaskinerna. Lätta att trä.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 03:37   #8
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Jag är ju Brother fantast så jag rekommenderar Brothers overlock 3034D och vill man ha coversöm (täcksöm) så är det Brothers 2340CV. Priset beror ju lite på var man köper dem, men som många här på sysidan så är ju fördelen att beställa från SMD i England.

Lite sent kanske att beställa om man vill ha till julklapp, men man kan ju beställa och sedan göra en lite fint paket med en t ex chokladask med en liten bild och text på vad som komma skall.
Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 08:36   #9
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Jag röstar för Babylock!

Jag har en Evolve och är supernöjd! Overlockdelen är lika som på Imagine, men en Evolve kan också sy täcksömmar. Syr helt fantastiskt fint i alla sorters material. Jag beställde min från SMD i England och gav ca 12 000 för Evolven då...! (augusti 2009)
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 09:51   #10
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag är också Brother-fantast och för den som vill ha en superb maskin till budgetpris är 3034 ett fantastiskt bra val (särskilt om man köper från England). MEN den kan inte jämföras med de lite dyrare maskiner som nämns här.
BabyLock har jag ingen erfarenhet av, men jag är helt övertygad om att det är en kanonmaskin, vilken av modelllerna runt 10 tusen (eller mer) man än väljer.
Bernina däremot har jag själv, och är lika nöjd som Gumpan. Jag har en 1100DA som jag köpte begagnad för löjligt lite pengar och det är en helt fantastisk maskin! Bara tuta och köra!
Om Berninan är bättre än BabyLock kan jag ju inte säga, eftersom jag ju bara testat Berninan.
Bättre än Brother är den dock, det kan jag avgöra. MEN, den är också bra mycket dyrare! Jag skulle utan vidare kunna klara mig med Brothers 1034 (föregångaren till 3034), men är väldigt glad över att ha fått tag i min robusta Bernina!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 20:19   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Men det är viktigt att komma ihåg att Bernina 800 DL ska du inte köpa. Den modellen är det visst problem med. Svarta fåret i familjen m a o.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 21:26   #12
solenkille solenkille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 6
Thumbs up

Hejsan Gumpan 58 och tack för ditt svar. Bernina 800 blir det inte utan just nu efter moget övervägande så blir det troligen en BERNINA 1150MDA
Babylock imagine är jag så sugen på att köpa men har ingen affär här i Piteå som kan supporta....viktigt att kunna gynna den lokala handeln
solenkille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 22:57   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Men jag vet att du har en bra återförsäljare av Bernina i Piteå. Där köpte jag min begagnade Bernina 930. Jag tror inte att du kommer att ångra dig.

Jag hoppas att din fru blir lika glad som jag blev när jag fick min overlockmaskin. En fin julklapp.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 10:00   #14
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Du är en klok man och ni kommer garanterat att bli nöjda med en 1150MDA, både du och hustrun!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 11:04   #15
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Absolut kommer både du och din fru att ha stor glädje av maskinen. Du syr över tjocka jeanssömmar. Använder den när jag syr in mina jeans i midjan, utan problem, naturligtvis kör jag inte pelle i botten, men den tar det liksom organza.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons