Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-01-25, 09:05   #1
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Hur tvätta tyget innan

Hej.

Jag måste erkänna att jag är ruskigt dålig på att tvätta tygerna innan jag syr av dem. Hur lyckas ni med att få tyget hyfsat rakt och lättklippt/sytt efteråt? För mig blir det alltid bubbligt och hemskt. Jag hängtorkar tyget, är det det som är problemet?

Just nu brukar jag i princip bara tvätta gardintyger som ju är större, och det ser patetiskt ut om gardinen blir flera cm för smal (jag gör mest helt släta kappor). Annars syr jag mest barn/bebiskläder, och då gör ju krympningen ifrån sig mindre, men det kan ju färga förstås.

Någon som har några tips?
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 10:46   #2
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Jag tvättar tygerna som det är tänkt att de ska tvättas efter sömnad, blir de skrynkliga stryker jag dem innan jag klipper till dem.

På så vis blir jag både av med överskottsfärg och de blir färdigkrympta, inte så roligt att lägga ner jobb på kläder som blir för små efter första tvätten.

Lycka till!!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 12:55   #3
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Jag brukar också stryka dem, men tycker ändå att det blir dåligt - om det inte blir skarpa veck av torkställningen (och mer på kanterna) så blir tyget helt skevt. Eller både och...
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 13:11   #4
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 53
Jag tvättar tygerna först och stryker om det behövs. Allra viktigast tycker jag är att tvätta t.ex. trikåer till babykläder då de innehåller kemikalier som inte är så hälsosamma för små barn.
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 01:01   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
svirr skrev: Visa inlägg
Jag brukar också stryka dem, men tycker ändå att det blir dåligt - om det inte blir skarpa veck av torkställningen (och mer på kanterna) så blir tyget helt skevt. Eller både och...
Blir tyget skevt efter tvätt kan det hända att det varit snett redan från början på rullen, bara att det inte synts när man klippte det. Se det från den goda sidan, hellre att tyget "återtar formen" innan du klipper delarna än att det gör det när plagget är färdigt sen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 03:05   #6
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Det är ju sant. Är det ingen annan som får veck efter linan? Eftersom det alltid är lite "hängmatta" på linan blir ju tyget uttöjt ut mot kanterna, och det tycker jag är jättesvårt att stryka bort, och det är ju också sånt som vid nästa tvätt borde släta ut sig, så det man sytt blir förändrat. :-(
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 06:58   #7
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag gillar inte heller veck efter linan. Bomullstyger stryker jag medan de är ganska våta. Trikåtyger viker jag noga o lägger plant (på bastulaven) eller så viker jag dem noga o hänger dem på en galge. Dessutom har jag lägre varvtal på centrifugeringen än jag har normalt.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 13:54   #8
noggrann noggrann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 32
Jag brukar lägga stor vikt vid upphängningen, då behöver man inte stryka så mycket eller inte alls ibland.Bra om man kan vara två och vika tyget på fyra (bredden på tyget delat med 4) med en gång och därefter trä i tyget i en stor galge i plast. Är bra om tyget är trådrakt klippt i ena änden i varje fall så man inte viker det skevt.Lycka till!
noggrann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 15:50   #9
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Ja, det var ju en bra idé att ha något som inte hänger ner sig. Kanske sambon kan fixa nån större form av galge...
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 17:07   #10
gudrun.ohlsson gudrun.ohlsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 22
Man kan också rulla upp det blöta tyget på tex. ett avloppsrör (som man borrat hål i) medan tyget är blött, sen får det torka på rullen. Jätte bra sätt till stora dukar, behöver varken strykas eller manglas
gudrun.ohlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons