Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-06-14, 12:20   #1
linasophie linasophie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 18
Ni som syr i trikå!

Vad gillar ni bäst? Interlock eller jersey med lycra?

Jag syr ju mest (läs: bara än så länge) barnkläder, ska sy några dockkläder till Rubens barn dockorna snart också..

Jag undrar eftersom jag ska lägga en beställning på JNY designs underbara tyger och har lite svårt att bestämma mig.
Har nu sytt i Mjuka Tygers fordonstyg och tycker nog att det känns lite tunnt för min smak och så stör jag mig lite på att kanterna rullar sig.

Jag gillar ju att man kan tvätta interlocken i 60 grader, eftersom jag har två små smutsgrisar.

Har ni några tankar kring mitt I-landspsoblem? Vilken sort föredrar ni till vilka plagg och sådär. Vad är bäst material i t.ex en mössa egentligen?
linasophie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 13:56   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
För mig så är sticksättet inte av någon större betydelse. Jag går nästan alltid på kvaliten på tyget d v s vilket material det är gjort av och hur tyget känns (vilket ju är svårt att bedöma virtuellt). Om rullbiten är ett stort irritations moment så är ju interlocken att föredra. Är båda av bomull? Har interlocken ingen elastan i sig?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 19:15   #3
linasophie linasophie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 18
Jupps båda av bomull, ingen elastan i interlocken..
Om jerseyn står det singeljersey 95% bomull 5% lycra. Interlocken står det 100% bomull..

Såg nu att den tröjan vi har från JNY (apor/lejon) är i jersey och den har hållt sig fantastiskt fin i tvätten, inga noppor alls. Då jämför jag bara med mjuka tygers fordon som jag upplever som något/lite,lite noppiga efter tvätt.

Rullbiten är väl inget allvarligt problem mer lite störande bara.. Kanske borde satsa på jersey då trots allt..
linasophie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 19:22   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kanske inlägget jag gjorde för några veckor sedan kan vara till hjälp http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=21433
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 09:14   #5
jennybroman jennybroman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 66
Jag gillar interlock till bodys mm till riktigt små bebisar. Det känns mjukare. Ska du sy mössor mm tycker jag jersey med lycra eftersom det håller formen mer.
jennybroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-24, 22:49   #6
linasophie linasophie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 18
Tackar för svaren!

Nu har jag testat båda varianterna från JNY och jag blev mycket nöjd..

Hade köpt två klänningar och de var hör och häpna! i båda materialen.. Har efter att ha tvättat dem kommit fram till att kvalitén var fantastisk på båda tygerna..

Måste dock säga att trots rullproblemet så gillar jag jerseyn med lycra bättre, klännningen hade ett finare fall och så är det ju skönt med tunna tyger nu i sommar.

Alvan din beskrivning var toppen förresten!
linasophie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons