Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-29, 16:37   #1
mareri mareri är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 96
Prissättning maskinbroderi

Undrar över hur mycket jag kan ta för broderi på frottéhanddukar.

Kunden håller med handdukarna.

Tänkte ta 20:-/timme.

För 10-15000 stygn 25:-

15500-20000 stygn 35:-

20500-30000 stygn 40:-

Vad tror ni om detta. Är väldigt osäker.

Tråd och under- och överlägg är ju inte billigt och
litet vill jag ju ha för besväret.

Hälsningar

Maggan
mareri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 06:52   #2
Persingen Persingen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 63
Prissättning

Vad skall det kosta mellan 15000-15500 resp. 20000-20500???
Persingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 17:25   #3
mareri mareri är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 96
prissättning

Har förstått att jag nog är för billig och får tänka om
mareri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 23:24   #4
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Priser

Det är lite svårt att säga vad man skall ta, men jag tar 50:- för ett broderi och 5:-/bokstav (av den större) och sedan vad handduken kostar med lite påslag. Syr jag eller fixar och lagar plagg tar jag 60:-/tim. och det har ingen klagat på ännu. Det blir ju för det mesta broderier på c:a 15-20.000 stygn + namn eller ord.
Gun
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 08:59   #5
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Är du företag eller gör du ett brodyr till någon som hobby??
om det är som hobby så är det ju viktigast att kostnaden för material täcks.
är det tex ett schabrak går det åt mer underlägg tex 3 lager, samt att det går åt mer tråd pga tjockleken på materialet, man måste ha en extra nål mm

är det ett tunt material som inte får visa rester på baksidan är ju solvy eller thermofilm dyrare än vanlig 1640 men det går åt mindre tråd än på ett schabrak.

en handduk behöver både underlägg o solvy samt tätare stygn.
medan en duk oftast bara behöver ett lager stiffy.

jag tror det är viktigast att titta på att material kostnaden täcks än att säga så här många kronor kostar antal stygn.
en vän som broderar lite vid sidan av sitt vanliga jobb har en prislista beroende på vad hon ska brodera.
vad går det år, vad är mest tidsödande, hur många trådbyten är det.
så mitt råd är att räkna på den faktiska kostnaden och sedan om du vill ha betalt för din hobby att du värderar vad du själv skulle kunna tänka dej betala för samma tjänst!

jag tror många faktiskt inte tänker på att det går åt en del material som faktiskt slängs tex resterna av backing o solvy men som kostar pengar. så ska man ta betalt för maskin brodyr så ska man tänka på sina egna kostnader för att göra kompiesen en tjänst om det inte är en gåva
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-06, 23:37   #6
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Priser

Pulver Troll
Det är min hobby, har inget företag.
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-07, 00:11   #7
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
kul, det är bra att ha en hobby.
räkna ut åtgång på material dvs underlägg, topping samt tråd. tänk på olika material ger olika åtgång.
sedan kan du tex ha en fast summa för varje trådbyte, säg tex 5 kronor per byte av tråd

så om vi nu ska göra en smurf på en handduk, brodyret är 115*175.
det är en knepis storlek det går åt mer backing och solvy än vad man egentligen har i brodyret. ett bra sätt är att räkna ut vad en decimeter av varje backing o toping kostar dej. nu räknar man på den faktiska kostnaden man klipper till av materialet inte storleken på brodyret. har du nu en ram som är tex 15/24 så kommer du använda en backing som är ca 20*30 cm. för att solvyn ska ligga flat o ge ett bra resultat så får man ta bara ett par cm mindre. vad har detta nu kostat?
smurfen är blp, med vita kläder o svarta detaljer, han ler så han har en bit röd tunga synligt, o i handen håller han en blomma. blomman är rosa med gult mittparti p gröna stjälkar o blad
vi har nu 7 st färgbyten i denna brodyr 7*5 är 35 kronor bara i arbetet att byta tråd. det låter rätt lite när man säger 5 kronor för ett trådbyte men bara där kostade brodyret utan material 35 kronor
materialet kostar kanske 20-30 kronor beroende på vad du använt för vilken typ av kvalitet du vill att brodyret ska ha. då är vi uppe i 65 kronor .det är svårt att som hobby räkna in slitage o investering i ett pris, det är ju inte företag, och därför något du har för eget nöje, men sedan så ville du kanske ha en tjuga för besväret så inalles kostade smurfen 85 kronor att göra som ett exempel..
att räkna på antal stygn blir inte rättvist. för om det är ett tjockt material så går det åt dubbelt så mycket tråd tex.
mitt förslag är att räkna ut vad det faktiskt kostar att brodera smurfen, och sedan bestämma vad du vill ha ut av att du gjort den

hoppas din vän blir glad för brodyren och att du har roligt när du gör den :-)
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons