Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-04-12, 11:47   #1
Lenage Lenage är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 3
Question Slitna byxor vid låren

Jag har ett problem: jag sliter snabbt sönder mina byxor på insidan av låren. Jag måste slänga eller laga byxorna efter ett par månaders användning. Har någon ett bra tips på hur jag kan motverka detta? Genom att sy byxor själv - i så fall förstärka dem: hur? Vilken typ av tyg? Eller kan man lösa problemet genom att fodra byxan inifrån?

Tacksam för svar. Med vänlig hälsning
Lena GE
Lenage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-12, 19:12   #2
viollina viollina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 25
Önskar att jag visste, för om man förstärker på insida så slits yttertyget sönder ändå Och på utsidan så syns det.

Jag har 2 sorters byxor, riktigt kraftigt dräkttyg, vet inte vad tyget heter. Dom håller flera år så jag har sytt dem i klassiska modeller.

Sen billigare tyger som håller några månader till slitbyxor, eller ska man kalla dem modebyxor

Men tyvärr är det bästa sättet att gå ner i vikt

Lolitha
viollina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-13, 12:12   #3
Lenage Lenage är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 3
inget viktproblem

Hej igen - bara ett litet förtydligande om min fråga. Tyvärr behöver jag även gå ner i vikt, men jag hade detta problem även när jag var smal (har hört att det inte behöver ha med vikten att göra eftersom det "drabbar" även ej överviktiga). Tips mottages därför tacksamt! mvh /Lena GE
Lenage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-13, 12:26   #4
viollina viollina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 25
Då hjälper det alltså inte att gå ner i vikt

Ett tips till har jag, sy ingen innersömn utan klipp till byxbenet i ett stycke och sätt sömmen på utsidan och använd glatta tyger som glider bra.

Lolitha
viollina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-13, 19:49   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Pressa isär sömsmånerna

Hej!
Jag hade också samma problem förut, men kom på lösningen att istället för att pressa och sicksacka ihop innerbensömmarna, så pressar jag isär istället, så blir det inte samma nötning, det går i alla fall inte lika fort...
Ett annat bra knep är att använda syntetiskt tyg, alltså helt i polyester (gabardin i polyester är snyggt till långbyxor). Visserligen inte lika luftigt och bekvämt som bomull, men det håller betydligt bättre.
Hälsningar
Gunilla Hultin
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-15, 08:18   #6
Lenage Lenage är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 3
Smile Tack för goda råd!

Tack så mycket för goda råd - som jag ska testa (även detta med att gå ner i vikt - det behövs ändå...). Bästa hälsningar /Lena GE
Lenage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-06, 18:45   #7
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
Post

Jag har tyvär också samma problem, men jag har inte kommit på något sätt att ungå detta.
Förr när jag hadde sämmre ekonomi och kanske ett par byxor så blev de att man slet för mycket på dom. Sedan jag har kunnat skaffa mig flera byxor så att jag har att välja på, har slitaget minskat. Men... man har ju sina favoritbyxor, det gåt ju inte att komma ifrån, så lite slitage får man nog räkna med.
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-06, 18:52   #8
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
Jag trodde också att det hadde med vikten att göra, tills en expidit i en affär sa att hon hadde presis samma problemet trots att hon var smal som en sticka. Tror att det kan ha med benen att göra.Till eksempel kobent,kalvbent,julbent kanske kan vara orsaken.
Kul är det inte, skavsår får man också på sommaren när det är varmt och svettigt.
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-06, 19:26   #9
viollina viollina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 25
Wink Fläskpressbyxor

Jag har alltid hatat kjol just på grund av skavsåren (även när jag var smal) Men mina räddare är mamelucker eller cykelbyxor eller tajts beroende på väder och kläder.
De som håller bäst är underbyxor med längre ben som är avsedda att hålla in mage och lår. Har ett par som är 5 år gamla.
viollina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-09, 21:00   #10
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Eh... har ni inte bytt ämne lite nu? Läs den första frågan. Det gällde alltså att få tips på hur man syr byxor på ett sådant sätt att de inte slits så snabbt på insidan... Vad har det med kjol och mamelucker att göra?
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-26, 20:16   #11
frujohansson frujohansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 7
Det är många som har dessa problem även jag. Jag fick tips från en Atelje som handlar hos mig, hon hade nämligen sytt byxor med korta ben i viscosefosfoder,det blir som underkjol till byxkjol.Jag hatar själv att gå i kjol av den anledningen att man är för "rulltig" om låren.
Till dina byxor är det absolut bästa materialet med konstfibrer.Lycka till
frujohansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons