Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-04-12, 21:59   #1
syster_yster syster_yster är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 62
Knyppla med pärlor???

Finns det någon här som vet hur man gör när man använder pärlor och knypplar?

Har sett så fina saker så jag skulle vilja prova.
syster_yster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 02:40   #2
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Knyppla kan jag inte. Men jag har börjat virka och sticka med pärlor. Först och främst bör du väl trä upp pärlorna på trådarna innan du börjar, precis som jag gör innan jag sätter igång med stickandet/virkandet.
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 10:03   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag har knypplat ormar med pärlor som ögon, man trädde pärlorna på vävtråden och gjorde någon slags ögla så att pärlan skulle sitta fast. Här är en länk till såna ormar men det är inte jag som har gjort det här, och bilden är dålig http://www.cs.arizona.edu/patterns/w.../webside09.pdf
Här finns boken med mönster http://cgi.ebay.co.uk/Lacemaking.......27125001r39316

Jag hoppas länkarna är klickbara annars får du söka på Springett+snakes på google. Designern heter Christine Springett.

det finns säkert fler mönster någonstans men annars kan man ju alltid klämma in någon pärla där man känner för det, det är ju bara att trä upp dem på "rätt" tråd.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 22:06   #4
syster_yster syster_yster är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 62
Ja hur vet man vilken tråd som är den räta?

Är nu flera år sedan jag knypplade men skulle vilja börja igen så smått. Men med nyfikna barn är det svårt. Räcker att försöka ha symaskinen ifred.

Finns det någon mer med tips?
syster_yster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 00:47   #5
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Jag vet en som kan "sånt där", men hon håller till på ett annat forum...och jag vet inte om det är okej eller inte att lotsa dig dit härifrån...PM:a mig får vi se om jag kan hjälpa dig!
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 10:51   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Är hon med på Arachene bobbinlacelist? Förr fanns det en svensk knyppellista på yahoo men den blev överöst av oseriösa spammail så jag slutade på den. Finns det något mer forum så vill jag gärna också ha adressen dit. Min mail är knyppla@gmail.com
De borde väl vara glada om fler vill ansluta sig, Sverige är inte överöst av knypplare precis.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 20:58   #7
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
På min knyppelkurs jag gick för ett tag sedan var det en deltagare som knypplade med pärlor. Hon tog en spets där ett par trådar gick längs med ytterkanten hela tiden.Hon satte pärlorna på den ena av dessa trådar och placerade pärlan längst ut på udden.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 22:20   #8
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jag har knypplat med pärlor, det finns bland annat ett halsband och ett armband som jag knypplat med pärlor i det här albumet: http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=2138. Det finns även några ytterligare exempel på knyppling med pärlor i min blogg: http://www.webtrotter.se/ilsefin/hantverk/knypplat/

Antingen gör man som Ann-Marie säger och trär upp pärlorna på tråden innan man börjar knyppla (då gäller det "bara" att lista ut vilken av trådarna pärlorna ska vara på) eller så trär man på pärlorna en och en med hjälp av en tunn virknål allt eftersom man knypplar. Det senare går till så här:
knyppla som vanligt fram till det ställe där du vill ha pärlan.
  1. Slå ett enkelslag
  2. Ta en tunn virknål och trä på pärlan på virknålen
  3. Ta den ena av trådarna i trådparet och greppa den med kroken på virknålen.
  4. Dra ner pärlan över tråden (nu bildas en ögla på tråden som sticker ut genom pärlan)
  5. Ta spolen till den andra tråden i paret och trä denna igenom öglan
  6. Ta en spole i vardera handen och dra dem ut åt varsin sida och lirka pärlan på plats.
  7. Lås fast pärlan med ett dubbelslag.


Jag känner att det var ett tag sedan jag knypplade så jag är inte helt hundra på att det stämmer med att man börjar med enkelslag och avslutar med ett dubbelslag. Jag misstänker att det beror lite på hur mönstret ser ut och var man vill ha in pärlan.

Lycka till!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-11, 20:21   #9
cazzandra cazzandra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 2
Jag lånade en bok som hade en instruktion hur man knypplade ett gardinomtag med pärlor. Jag tror att boken bara hette knyppling den hade några år på nacken.
cazzandra är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons