Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2021-08-31, 15:45   #1
pettisson pettisson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2015
Inlägg: 12
Vilken justering av skjortan krävs?

Hej!

Jag skulle behöva lite guidning angående skjortan som jag bär på den bifogade bilden. Skjortan sitter ganska bra och lagom tajt överlag men på ryggen, inom den röda ringen, finns det lite överflödigt tyg som bullar upp sig och jag skulle gärna vilja få bort detta.

Är det någon som har en idé på hur jag kan justera detta?

Bästa hälsningar
Fredrik
Bifogade bilder
 
pettisson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 10:13   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
1. Stryk skjortan då försvinner vecken och den formar sig bättre.

2. Stoppa skortan innanför byxorna, då kan den sträckas ut bättre neröver höfterna.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 16:59   #3
HelenNorlin HelenNorlin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 15
Jag tror att problemet är att vidden över höfterna är för liten så att skjortan in hänger ut i sin hela längd
HelenNorlin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 17:00   #4
HelenNorlin HelenNorlin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 15
eller att skjortan är för lång i midjan
HelenNorlin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-04, 11:58   #5
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Är det är en köpt skjorta som du sytt in? Det verkar som du sytt in för mycket i sidsömmen kring midjan. En del av minskningen bör göras med minst två insnitt i bakstycket och eventuellt även i framstycket. Slimmade skjortor har ofta redan insnitt och i så fall kan du sy in dem lite mer i stället. Överlag verkar bakstycket för tight och kan inte falla ner över höfterna och blir därmed för långt och veckar sig i svanken. Modellen kan vara sydd med för lång rygg och inte passa din rygg och svank. Är sidsömmarna redan avklippta och sydda kan du inte göra så mycket med den här skjortan.
Det här problemet är inte ovanligt för köpta plagg och något som den som syr själv ofta får brottas med. Anpassningarna är inte alltid så lätta att göra, men du har gjort bra försök.
Lycka till i fortsättningen!
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-07, 13:20   #6
pettisson pettisson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2015
Inlägg: 12
Tack för svaren hörni! Detta är en skjorta från Tailorstore så den är alltså måttsydd efter måtten som jag ger dem. Jag försöker komma på hur jag ska justera måtten till nästa beställning, så det är uppskattat med era åsikter.

Jag ska prova att stryka skjortan osv. men det verkar som att problemet kvarstår även när byxorna är instoppade.

En fråga till er: Vad menar ni när ni säger att skjortan är lång i midjan?

/Fredrik
pettisson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-07, 16:52   #7
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Tvärvecken i ryggen kring midjan visar att det finns för mycket tyg där. En vanlig orsak är att ryggen svankar mer än vad plagget/mönstret är gjort för. Den kortaste vägen mellan två punkter är alltid en rak linje, men en böjd linje blir alltid längre. Tänk dig ett D till exempel.
Jag kollade lite på firmans hemsida, men blev inte riktigt klar över vilka mått och bilder(?)som tas. De bör bättre kunna svara på vad som kan göras. Ryggen på skjortan är inte så bra anpassad till din rygg och ärmarna veckar sig väl mycket vid axlarna. Ta kontakt med firman och be om råd och eventuellt en ny skjorta!
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-10, 09:52   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
HelenNorlin skrev: Visa inlägg
Jag tror att problemet är att vidden över höfterna är för liten så att skjortan in hänger ut i sin hela längd
Instämmer med dig. Knäpp upp skjortan och stoppa in den i byxan då kommer den med största sannolikhet att sitta perfekt
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 13:39   #9
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det är ganska mycket som bör rättas till. Det är inte konstigt för det är nästintill omöjligt att ta mått på sig själv.
  1. Bredden axel till axel är alldeles för stor vilket syns på vecken på ryggen.
  2. Ärmen är för lång. Det rättas nog till när axelbredden har justerats.
  3. Det är för mycket tyg i höjd med armhålorna, gäller både överarmsvidd och runt bröstkorgen. De måtten bör minskas. Då blir det inte så mycket extratyg som kan bilda en bubbla.
  4. Höftmåttet är för litet och bör ökas så att skjortan kan hänga ner ordentligt.
  5. Axlarna är väldigt sluttande. Här kan en axelvadd hjälpa, men det kanske inte behövs på en skjorta.
För att få till bättre mått kan man
  • Få hjälp med att mätas upp av någon som kan måttagning.
  • Själv mäta upp en välsittande skjorta, instruktion finns på Taylorstores hemsida.
  • Ladda ner Taylorstores app på en smartphone och använda den

Taylorstore verkar vara väldigt intressant. De erbjuder måttsytt för många sorters plagg till både herr och dam. För svårare plagg behövs en avprovning.
Kan vara värt att testa någongång.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 11:11   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Det är ganska mycket som bör rättas till. Det är inte konstigt för det är nästintill omöjligt att ta mått på sig själv.
  1. Bredden axel till axel är alldeles för stor vilket syns på vecken på ryggen.
  2. Ärmen är för lång. Det rättas nog till när axelbredden har justerats.
  3. Det är för mycket tyg i höjd med armhålorna, gäller både överarmsvidd och runt bröstkorgen. De måtten bör minskas. Då blir det inte så mycket extratyg som kan bilda en bubbla.
  4. Höftmåttet är för litet och bör ökas så att skjortan kan hänga ner ordentligt.
  5. Axlarna är väldigt sluttande. Här kan en axelvadd hjälpa, men det kanske inte behövs på en skjorta.
För att få till bättre mått kan man
  • Få hjälp med att mätas upp av någon som kan måttagning.
  • Själv mäta upp en välsittande skjorta, instruktion finns på Taylorstores hemsida.
  • Ladda ner Taylorstores app på en smartphone och använda den

Taylorstore verkar vara väldigt intressant. De erbjuder måttsytt för många sorters plagg till både herr och dam. För svårare plagg behövs en avprovning.
Kan vara värt att testa någongång.
Korrigeringarna ovan är korrekta. MITT FÖRSLAG: FLYTTA UT KNAPPARNA VID HÖFTERNA. De är detaljer som hade kunnat/kan/kan inte förbättras.
Allt är inte möjliga då tyg fattas o det saknas sömsmån att tillgå.

Så här tänkte jsg:
Jag svarade endast utifrån Fredriks frågeställning och utifrån att Fredrik är/ i alla fall var nöjd med skjortan i övrigt. Är Fredrik nöjd och glad i övr med passformen på sin nya fina skjorta så ska Fredrik få fortsätta vara det. Ville inte ta bort Frefriks glädje över sin skjorta. Den går mycket väl att använda som den är. De allra flesta mån när skjortor där oket går ut över axlarna och ärmen är nedhasad.

Vi har alla olika krav på önskad passform. Det är inte heller möjligt att t ex öka vidden då den redan är sydd.
Tyget tar slut. Den möjlighet som finns är flytta ut knapparna, räcker inte det, knäpp upp knapparna o stoppa skjortan i byxorna. Inte heller vet jag om Fredrik har de sömnadskunskapena att han kan klippa lös ärmar och sy tiibaka dem.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 15:20   #11
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Korrigeringarna ovan är korrekta. MITT FÖRSLAG: FLYTTA UT KNAPPARNA VID HÖFTERNA. De är detaljer som hade kunnat/kan/kan inte förbättras.
Allt är inte möjliga då tyg fattas o det saknas sömsmån att tillgå.

Så här tänkte jsg:
Jag svarade endast utifrån Fredriks frågeställning och utifrån att Fredrik är/ i alla fall var nöjd med skjortan i övrigt. Är Fredrik nöjd och glad i övr med passformen på sin nya fina skjorta så ska Fredrik få fortsätta vara det. Ville inte ta bort Frefriks glädje över sin skjorta. Den går mycket väl att använda som den är. De allra flesta mån när skjortor där oket går ut över axlarna och ärmen är nedhasad.

Vi har alla olika krav på önskad passform. Det är inte heller möjligt att t ex öka vidden då den redan är sydd.
Tyget tar slut. Den möjlighet som finns är flytta ut knapparna, räcker inte det, knäpp upp knapparna o stoppa skjortan i byxorna. Inte heller vet jag om Fredrik har de sömnadskunskapena att han kan klippa lös ärmar och sy tiibaka dem.
Gumpan58 har koncentrerat sig på den befintliga skjortan och givit förslag på enkla sätt att förfina den. Just att flytta de nedersta knapparna kan hjälpa till så att skjortan kan hänga ner ordentligt. Prova först med att lämna de nedersta knapparna oknäppta. Om det är tillräckligt så flytta de berörda knapparna. Annars är det onödigt arbete. Med axelvaddar lyfts skjortan upp lite och manschetterna kommer också uppåt.

Fredrik frågade efter ändringar i måtten så att nästa beställning kan bli ännu bättre. Den frågan svarade jag på. Jag kollade vilka frågor som ställs vid måttbeställning av skjorta och någon längd från övre halskota till midja bak förekommer inte. Inte ens på kavajer, men där ska en avprovning ske.
Jag är nyfiken på vad appen har att erbjuda. Det kan vara en mycket fin måttagning och man ska vara iförd tättsittande underkläder. Den kräver att man har en smartphone.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-16, 13:04   #12
pettisson pettisson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2015
Inlägg: 12
Ni ger mig värdefulla tips! Det var precis det jag var ute efter! Jag ska försöka förbättra nästa beställning. Jag är inte så kräsen när det kommer till kläder men samtidigt vore det roligt med väldigt bra sittande skjortor framöver.

Tailor store har jättebra kundservice men de ändrar måtten utan att ge vidare förklaringar (och jag vill gärna förstå) så jag uppskattar er hjälp. Jag har provat appen också men jag är lite misstänksam om en app verkligen kan göra sånt bra jobb jämfört med att ta egna mått.

Tailorstore ber om ett antal mått på webbsidan, men när man ber dem om hjälp kan de lägga in nya mätpunkter. Eftersom jag varit i kontakt med dem så ofta nu så har jag fått lite annat tillagt. Jag visar dem här i bilagd bild. Måtten som bilden visar är en ny beställning som de bjöd på (!) när jag skickade bilden ovan som jag visat er. Vi får se om den nya skjortan löser ryggproblemet.
Bifogade bilder
 
pettisson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-16, 13:08   #13
pettisson pettisson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2015
Inlägg: 12
Smile

Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Korrigeringarna ovan är korrekta. MITT FÖRSLAG: FLYTTA UT KNAPPARNA VID HÖFTERNA. De är detaljer som hade kunnat/kan/kan inte förbättras.
Allt är inte möjliga då tyg fattas o det saknas sömsmån att tillgå.

Så här tänkte jsg:
Jag svarade endast utifrån Fredriks frågeställning och utifrån att Fredrik är/ i alla fall var nöjd med skjortan i övrigt. Är Fredrik nöjd och glad i övr med passformen på sin nya fina skjorta så ska Fredrik få fortsätta vara det. Ville inte ta bort Frefriks glädje över sin skjorta. Den går mycket väl att använda som den är. De allra flesta mån när skjortor där oket går ut över axlarna och ärmen är nedhasad.

Vi har alla olika krav på önskad passform. Det är inte heller möjligt att t ex öka vidden då den redan är sydd.
Tyget tar slut. Den möjlighet som finns är flytta ut knapparna, räcker inte det, knäpp upp knapparna o stoppa skjortan i byxorna. Inte heller vet jag om Fredrik har de sömnadskunskapena att han kan klippa lös ärmar och sy tiibaka dem.
Tack för förslagen! Jag ska absolut försöka förbättra de skjortor jag redan har. Jag har precis sytt mina allra första byxor så jag skulle säga att jag inte har tummen mitt i hand men jag har aldrig provat än att korta ärmar. Dock står det på min att-göra-lista för ett par andra skjortor. =)
pettisson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-16, 13:23   #14
pettisson pettisson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2015
Inlägg: 12
Här är två bilder som bättre beskriver Tailorstores mätpunkter (som extra information).
/Fredrik
Bifogade bilder
  
pettisson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons