Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2020-11-20, 12:13   #1
pestilence pestilence är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2020
Inlägg: 7
Hemtextil till byxor?

Har köpt ett par vävda bomullstyger typ quilttyg eller grövre lakansväv med tanken att sy byxor av dem. Men det slog mig just att det kanske inte alls är en bra idé? Jag tänker att det kanske kommer töja ut sig runt knän och rumpa och bli alldeles säckiga?
Någon som har erfarenhet av det här och kan säga ifall det är en jättedålig idé att sy byxor av bomullstyg som inte alls är tänkt som klädtyg
pestilence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 17:52   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
I år sydde jag en kimono och ett par matchande byxor av ett stort, mycket vältvättat bomullslakan i jättefin kvalitet. Byxorna var av rak löst sittande modell med fuskgylf, dragsko i midjan och riktiga infällda sidofickor. Eftersom det är en bättre och tätare väv än IKEA-lakan har jag aldrig varit orolig för att få knän på byxorna. Men jag tänkte mera på skrynklor. I sommarhettan är stassen en utmärkt kombination och jag har känt mig fin i den.
För många år sedan sydde jag shorts och annat i mjukt ganska tätvävt gardintyg. Det har funkat fint.

Om jag skulle sy av dagens lakansväv skulle jag först tvätta den tufft flera gånger så att tyget krymper färdigt, blivit lite tätare och mjukare. Sen skulle jag välja löst sittande kläder typ kimono, morgonrock, tunika och kjol, kanske raka byxor. Jag skulle helt undvika tätt sittande plagg.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 00:32   #3
pestilence pestilence är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2020
Inlägg: 7
Tack för svar! Byxorna jag tänkte är raka, men inte jättetighta. Burda 6856, vet inte om de är i tightaste laget kanske
Bomullstyger till kläder brukar kännas så mycket mjukare än det här tyget? Får fundera vidare på om det blir ett par skjortor istället ändå
Bifogade bilder
 
pestilence är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons