Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-31, 20:33   #1
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Någon som gör grundmönster på beställning

För rätt många år sedan gick jag ett antal kurser i mönsterkonstruktion. Gjorde grundmönster för kjol, byxa, liv, ärm och uteplagg. Sedan blev det inte så mycket mer tyvärr. Så jag nådde aldrig nästa nivå dvs att göra klädmönster. Nu har jag fått upp ången igen. Trött på alla köpta mönster som måste ändras och sällan sitter bra. Vill göra mina egna mönster. Men har glömt bort hur man gjorde. Kan inte använda de gamla för kroppen har ändrat sin form och vikt. Skulle vilja slippa gå nya kurser utan hoppa direkt på mönstertillverkning. Jag minns i alla fall principerna. Är det någon känner till en person eller företag, som åtar sig att göra grundmönster?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 22:25   #2
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Jag vet tyvärr inget företag som ritar upp grundmönster, men boken om Konstruktion för damkläder av Öberg/Ersman är ju himla bra. Har du gått kurser tidigare, borde det gå kvickt för dig att rita upp egna nya. Har man inte gått någon kurs är boken full av hieroglyfer, men efter kursen så är den guld värd!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 11:54   #3
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Tack Jo för inlägg. Ska testa boken. Mina anteckningar och andra böcker jag har känns svåra att följa, Sedan är det här med korrekt måttagning, som bara kunniga personer kan göra. Har inga sådana i min omgivning. Att gå 1-2 kurser kostar så pass mycket tid och pengar att det vore värt att betala någon för jobbet.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 12:12   #4
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Detta är kanske en bra affärsidé för någon av Sysidans duktiga sömmerskor? En kunskap som verkligen inte är tillgänglig för ”vem som helst”. Jag hade kunnat tänka mig att betala för ett bra grundmönster till byxor till exempel. (Det som är svårast att få till riktigt välsittande med köpta mönster).
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 12:39   #5
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Ja köpta byxmönster blir sällan bra om man vill ha dem välsittande. Nöjer man sig med resår i midjan går det väl an. Men det blir bylsigt och inte särskilt snyggt. Att göra en väst eller något så enkelt som ett linne är också svårt. Om man inte har en figur som passar exakt in i mallarna. Men det har väl inte så många?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 16:07   #6
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Jag har liggandes en pärm där det är över dam mönsterkonstruktion steg för steg hur man ritar mönster. Kan inte utantill vad den heter men kan kolla upp, den bör ju finnas att köpa (köpt genom skolan) ute begagnat. Då kan du göra mönstrena själv.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 17:41   #7
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Tack, men jag har flera böcker och ett eget kompendium från kursen jag gick på 80.talet. Har svårt att klara det ändå. Behöver mer vägledning än en bok. Har inte kunskaperna så aktuella. Måste dessutom ha någon som kan ta rätt mått på rätt ställe,vilket inte är det lättaste. Har heller ingen i min närhet som kan hjälpa till. Jag skulle helst vilja köpa tjänsten så jag slipper gå om kursen. Då kan jag dyka in direkt på att göra olika mönster, som jag suktar efter.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 17:58   #8
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Ok....hade gärna hjälpt dig (gillar mönsterkonstruktion) men tyvärr så saknar jag fortfarande en stor skräddarlinjal (vilket irriterar mig)....att göra barnkläder fixar jag mönster på för dom är ju inte lika långa så där funkar normala linjaler, men inte till vuxenkläder och speciellt om man ska göra till någon annan så vill man det ska vara perfekt...hoppas dock någon annan kan hjälpa dig.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 18:27   #9
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Jag har en stor skräddarlinjal som jag skaffade när jag gick de här kurserna. Bor du i Stockholmsområdet?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 18:55   #10
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Tyvärr inte :-( Vargön utanför Vänersborg
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 21:04   #11
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Snyft. Det blir för långt att åka för en nollåtta.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 21:25   #12
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Mmmm....jag ska kika i min pärm under helgen (ligger på vinden....lite sent att springa dit upp...o kallt). Har för mig den har bilder emellanåt hur man ska göra. Det är inte så svårt att göra grunderna själv (tycker ju jag....)...ska se vad jag kan göra! Kanske kan hjälpa dig i alla fall...kan höras privat om det i så fall...
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 23:01   #13
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Min mailadress är m.peterstrand@gmail.com. Men jag är bortrest i påsk och en vecka till.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 23:51   #14
Syring Syring är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 2
Är mönsterkonstruktör, kan hjälpa dig med grundmönster

Hej!
Mitt namn är Marie.
Såg att du behövde hjälp med grumdmönster.
Jag är utbildad mönsterkonstruktör, och kan hjälpa dig med detta.
Min mail adress är.
l-m79@hotmail.com

Med vänliga hälsningar
Marie
Syring är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-09, 18:39   #15
Josen Josen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2017
Inlägg: 2
Hej!
Det har gått antal år sedan denna tråd skrevs men jag har samma fråga som Sotlugg. Finns det ngn i Stockholmsområdet som skulle kunna åta sig att göra grundmönster. Jag tycker att det är kul att sy på hobbynivå men att trixa med mönster med fel passform gör att projekten sällan blir klara.
Mvh Johanna
Josen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons