Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-06-15, 10:48   #1
annchiz annchiz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 1
Allmän syhandbok?

Hej!

Jag undrar lite om det är någon som känner till en bra sy "handbok". T ex allt om att sy eller så. Med det menar jag att det t ex finns med allt från förslag på hur man syr i olika blixtlås till vilka sömmar som man ska använda på olika sorters tyger. Det skulle vara underbart om det fanns med en uppslagsdel där man kan slå up "krångliga" syord också. Gärna en lite nyare bok som har med overlock och de senaste idéerna.

Jag skulle verkligen uppskatta en sån här bok och tycker att det är riktigt förärgligt om ingen kommit på att skriva en sådan bok!

Böcker på engelska går också utmärkt.

Tack för hjälpen!

Anna
annchiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-16, 07:17   #2
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Hej Anna,

Böcker från Taunton är alltid bra. Det är Taunton som ger ut tidningen Threads, en riktig juvel för dem som är intresserade av detaljer och proffsiga resultat.

Här är en lång länk: http://www.taunton.com/store/pages/s...&subcat=Sewing
finns ett par "Sewing Basics"-böcker. Om man sen vill gå vidare rekommenderar jag varmt Fine Machine Sewing av Carol Laflin Ahles.

Om inte länken fungerar: Gå in på http://www.taunton.com >> Books & Videos >> Sewing. Det finns jättemycket annat också på sajten, titta gärna på tidningen Threads. Det finns flera artiklar ur tidningen att läsa, och videosnuttar med olika tips.

Hälsningar
Merja
http://www.geocities.com/symamsell
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-22, 10:32   #3
hannae hannae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 38
det finns en dansk bok som heter "Syning fra A-Z", utgiven av Neue Mode (som säljer mönster). Bra och pedagogiska förklaringar med bilder. Problemet är att den är svår att få tag på, men någon annan kanske vet hur man kan få tag på den?
hannae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-06, 17:08   #4
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
Det finns en bokserie som heter "Sy Själv" och består av 16 st böcker allt om allt. De skall gå att få kjöpa styckvis också.1:a boken heter Grundboken och der står det mästa som man behöver veta som nybörjare. Tyvär finns det inget om overlock iden boken. Tittade efter och boöckerna är tryckta i 1993 så nya är dom inte, men jag tycker att dom är bra.
Jag fick tag på dom genom Svenska bokklubbsförlaget i Höganäs.
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 11:50   #5
mias mias är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 2
Hej!

Jag har sy själv serien som vill sälja och annonserat på Annonser sidan. om du är intresserad kontakta mig

Mitra
mias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-03, 12:32   #6
amanda amanda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 3
Thumbs up SY KLÄDER

SY KLÄDER, Nya grundboken i klädsömnad - praktiska anvisningar steg för steg.
Av: Whalström & Widstrand

Absolut den bästa bok, den är tryckt 97, så jag vet inte vart du får tag i den om den finns i handeln el så. Min kompis hittade den på en second hand. Denna bok är jättebra. Lätta beskrivningar med bilder som visas stegvis.
Mest klädessömnad, men även lära om alla tygsorter osv

Hoppas du får tag i den, lycka till // amanda
amanda är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bok, detaljsömnad, sömnad, syhandbok

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons