Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-12-24, 19:34   #1
mollymiranda mollymiranda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2011
Inlägg: 1
Question ovan med mönster - hur gör jag underklänning till klänningen?

Hej!
Jag går i tredje ring och mitt projetarbete är att sy min studentklänning. Den ska var figursydd och ha sidobitar samt en längre dragkedja i ryggen. Den ska ha hög urringning och vara ärmlös.
Eftersom den kommer att vara vit så behöver jag ha en underkänning, och jag undrar då hur jag fixar detta?
Ska jag använda samma mönster som jag har till klänningen? Och hur fäster jag underklänningen i själva klänningen?
Jag funderade på om jag kunde fästa underklänningen såhär:
Vid armhålor och halslinning ska jag enligt mönstret sy fast några centimeter breda "tygringar" och sedan göra overlock. Ska jag till exempel pilla in underklänningen i sömmen mellan ringarna och klänningen? - Och då även pilla in den i sömmen där blixtlåset fästs i klänningen?

Mycket tacksam för svar!
mollymiranda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 09:05   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
mollymiranda skrev: Visa inlägg
Hej!
Jag går i tredje ring och mitt projetarbete är att sy min studentklänning. Den ska var figursydd och ha sidobitar samt en längre dragkedja i ryggen. Den ska ha hög urringning och vara ärmlös.
Eftersom den kommer att vara vit så behöver jag ha en underkänning, och jag undrar då hur jag fixar detta?
Ska jag använda samma mönster som jag har till klänningen? Och hur fäster jag underklänningen i själva klänningen?
Jag funderade på om jag kunde fästa underklänningen såhär:
Vid armhålor och halslinning ska jag enligt mönstret sy fast några centimeter breda "tygringar" och sedan göra overlock. Ska jag till exempel pilla in underklänningen i sömmen mellan ringarna och klänningen? - Och då även pilla in den i sömmen där blixtlåset fästs i klänningen?

Mycket tacksam för svar!
Jag skulle göra som du själv föreslår...
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 13:26   #3
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
Jag skulle klippa 2 klänningar, en av det vita tyget och en av fodret. Sedan vändsyr man foderklänning och klänning i halsringnen och ärmhålen. Altså räta mot räta och vänder in foderklänningen. (Du måste göra det i steg). Skippa tygringarna då. Fålla foderklänningen lite kortare än ytterklänningen.
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 16:58   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Sy endast ihop axelsömmarna på både plagget och fodret, sedan kan Du sy fast fodret med plagget i halsringningen och runt ärmhålen.

Sedan vänder Du genom axlarna.
Efter det kan Du sy ihop sidsömmanra och sy mittbaksömmen.

Här är en forumtråd om hur man kan fodra plagg
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16695
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
figursytt, mönster klädsömnad, underklänning


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons