Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-12-02, 17:05   #1
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Post Janome Memory Craft 10000

Vad är bra och dåligt? Är den lätt att förstå? Går det lätt att köpa till mönster? Annat jag kan behöva tänka på inför ett köp.
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 17:30   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Menar du 11000 eller är det 12000. 10 000 vet jag inte om det finns någon.
Menar de 11 000 så är det en jättebra symaskin som kan jättemycket. Du får också en jättebra broderimaskin. Det är mycket enkelt att bygga om mellan vanlig maskin och broderimaskin. Det är bara att fälla ut en arm och trycka på en knapp och byta pressarfot så har du en broderimaskin. 11000 klarar broderiramar från 5x5 cm till 20x28 cm.
Jag har den själv och är jättenöjd med den.

12000 kan ännu mer och kan göra lite större broderier.

För att kunna utnyttja din maskin till max behöver du ett dataprogram. Då kan du konvertar broderier som är gjorda för andra märken av brodyrmaskiner, du kan ändra storlek, byta färger, lägga till texter, göra egna broderier m.m.
Utan broderprogram blir man ganska begränsad.

Broderi kam man köpa hur mycket som helst men det finns mycket att ladda ned gratis. Lite finns även i maskinen. Det finns även klubbar man kan gå med i och ladda ned hur mycket som helst av deras broderier.

Sedan är det mycket att lära när det gäller maskinbroderi, vilken mellanlägg man ska använda och till var.

Maskinbroderi är en jätterolig hobby. Men det är stor risk att man drabbas av broderifeber.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 18:17   #3
Marieberg Marieberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 71
Om man som jag har drabbats av broderifebern, så önskar jag att min maskin skulle kunna lite mera.

Såsom:
1. sy större broderier än 20 x 26 cm
2. absolut possition dvs vinkla broderiet när arbetet redan är
i ramen

Visst skulle jag även kunna tänka mig en större färgdisplay, men
med ett broderiprogram så klarar man sig ändå.

I övrigt är jag nöjd med min mellanklass maskin en Pfaff
Creative 2.0.

Ett broderiprogram är nästan ett måste tycker jag. Sen finns
det så många olika broderprogram och det är också en djungel.

Jag svarar inte på Janome, snarare på vad man kan önska sig mer
av en mellanklass maskin.
Marieberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 18:18   #4
mollan mollan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 95
HeJ! Jag äger en Janome MC 10000 som är uppgraderad till
mod MC 10001. Jag tror modellen var ny 2003 eller 2004.
Jag är så nöjd och glad för min maskin.Jag har haft den sedan 2005 eller om det var 2004.Det är ju ett tag sedan.
Köpte den beg. Den har aldrig krånglat ,är gedigen arbets häst helt enkelt. Jag har nästan uteslutande använt som brodermaskin,men den har ju många, många mönstersömmar och syr mycket fint de vanliga sömmarna.
Fortsätt fråga om du vill veta något mer.
Brodr mönster säjer jag som Bila finns hur mycket som helst..
mollan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 18:27   #5
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Tack :-) Mollan det lät väldigt positivt. Vet ej års modell på den som jag är intresserad av. Men de har ägt den sedan den var ny, nyligen servad då bytes spolkorgen.

Vad görs vid en uppdatering? Är 7000kr ett bra pris? Är det skillnad på över och under tråd när man broderar?
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 18:34   #6
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Citat:
mollan skrev: Visa inlägg
HeJ! Jag äger en Janome MC 10000 som är uppgraderad till
mod MC 10001. Jag tror modellen var ny 2003 eller 2004.
Jag är så nöjd och glad för min maskin.Jag har haft den sedan 2005 eller om det var 2004.Det är ju ett tag sedan.
Köpte den beg. Den har aldrig krånglat ,är gedigen arbets häst helt enkelt. Jag har nästan uteslutande använt som brodermaskin,men den har ju många, många mönstersömmar och syr mycket fint de vanliga sömmarna.
Fortsätt fråga om du vill veta något mer.
Brodr mönster säjer jag som Bila finns hur mycket som helst..
Tack :-) Mollan det lät väldigt positivt. Vet ej års modell på den som jag är intresserad av. Men de har ägt den sedan den var ny, nyligen servad då bytes spolkorgen.

Vad görs vid en uppdatering? Är 7000kr ett bra pris? Är det skillnad på över och under tråd när man broderar?
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 19:04   #7
mollan mollan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 95
Uppdateringen var gjord på den när jag fick den. Jag tror att det var en mjukvaruuppdatering, Undertråd använer jag vanlig sytråd ,polyester tex till overlock. Maskinen är bra iom att man använder en typ usb kablage mellan symaskin och dator, när man ska lägga in en ny brodyr man vill sy.
Jag betalade 15000kr för min maskin .Fick med tre bågar,lite tråd, video och lite andra tillbehör. Den var ett år gammal,och kvinnan hade kvitto på att hon hade betalat 42000 kr för den.
mollan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 19:25   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag köper broderitråd från M-broderiting i danmark. Deras rayon broderitråd är jättebra ooch prisvärd.
Dom har också ett bra nybörjare set, med olika mellanlägg och tråd m.m.
Köper man för 1000 danska kronor skickar dom fraktfritt.

Just nu har dom tillbud på ett paket med 100 rullar rayon broderitråd för 800 danska kronor (ca 928 svenska kronor).

Visst kan man brodera med vanlig sytråd, men det blir fylligare med broderitråd. Deras färdigspolade undertråd är jättebra.

Jag har försökt att brodera med overlocktråd, det fungerar hyfsat, men bäst är den färdigspolade. Att köpa undertråd och spola själv lönar sig inte, priset är ungefär det samma, på de färdigspolade är det mycket mer tråd på än de du spolar själv. Köp helst plastspolarna, papper kan förstöra din maskin.

En enda nackdel är att det brukar följa med broderivirus med tråden, så man drabbas av akut broderifeber, men symtom som tvångsmässigt behov att brodera helt hela ens vakna tid.

http://m-broderiting.dk/
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 20:02   #9
mollan mollan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 95
Nej Nej jag skrev om UNDERtråden! Förlåt om jag var otydlig.
Jag använder brodertråd som övertråd. Den mesta har jag köpt fr ABC och så heter de något mer som jag glömt fr USA. Men alla olika sorter jag använt i min maskin har fungerat bra.
mollan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 08:28   #10
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
7000 verkar väldans billigt. Jag köpte min MC 10000 för 45.000 kr, 2005, fast den var sprillans ny och det ingick massor av mönster, tråd och en hel möbel för tråd. Den är uppgraderad till MC 10001.
Har USB-kabel från datorn till symaskinen, så det går att skicka broderiet direkt från Digitizer till maskinen. Behöver inget kort.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 09:41   #11
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Citat:
gunnsan skrev: Visa inlägg
7000 verkar väldans billigt. Jag köpte min MC 10000 för 45.000 kr, 2005, fast den var sprillans ny och det ingick massor av mönster, tråd och en hel möbel för tråd. Den är uppgraderad till MC 10001.
Har USB-kabel från datorn till symaskinen, så det går att skicka broderiet direkt från Digitizer till maskinen. Behöver inget kort.
Dessa CD skivor följer med Digitizer 10000 och Customizer 10000 dessutom Embroidery Design Gallery för Memory Craft 10000. Räcker det för att komma igång? Är maskinen lätt att förstå? Är programmet lätt att förstå?
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 09:31   #12
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Bara Digitizer 10000 kostade 11.900 när jag köpte det för 10 år sedan. Ett otroligt bra program. Det är väldigt lätt att förstå och använda. Det kom en uppgradering för en hel del år sedan. Har du även tillgång till denna? Customizer 10000 har jag också, används med fördel för stora layouter och att sätta ihop broderier för Giga-hoopen.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-07, 08:58   #13
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Vad använder man för tråd om man vill sy korsstygn? Är det samma typ av tråd som till vanliga broderier?
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons