Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-17, 20:35   #1
Pixy Pixy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 5
Question Små sytips

Hej alla.

Jag vill hemskt gärna lyckas med en enkel sommarklänning. Inga blixtlås, inga köpta mönster, och lyckas fynda något fint(men billigt) ljust tyg inne i stan.

Jag undrar hur jag ska göra denna klänning. Har klänningen hemma sedan gammalt, och har med smörpapper, klippt ut ett mönster, både rynkad och utsträckt. Men hur ska jag gå till väga.

Det vill säga...
1. jag har en fin GAMMAL husqvarna, några basinställning, raksöm och lite olika sicksack. Kan grunden, men inte mer. Men vill kunna!
2. Är det elastisk sytråd jag ska använda mig av på ärm och hals?
3. Kan man då sy med elastisk sytråd i min gamla maskin, utan att något trasslar sig?
4. Vad är det vanligaste felet en nybörjare gör, vad ska jag akta mig för?

Om någon tycker att klänningen är lite för krånglig för en nybörjare, så länka gärna en super enkel tubklänning eller liknande. Känner att jag kan sy kuddar och gardiner, men blir osäker på kläder, då det ska gå att komma i och ur dem enkelt
Bifogade bilder
 
Pixy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 21:51   #2
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Du behöver bara raksöm, zigzag o vanlig tråd.
Sy kanaler i halsringning o ärmar. Lagom breda för resåren du ska trä i. Om du vill kan du sy en söm alldeles intill vikningen också. Det brukar bli snyggt.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 22:37   #3
Pixy Pixy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 5
Smile

Åh. Tack för det snabba svaret.

Men om jag syr raksöm, och trär i resår, behöver inte den raksömmen vara lite "elastisk" / "medgörlig" menar ska man välja en tajt eller gles raksöm för att resår ska kunna snurpas ihop
Pixy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 00:04   #4
EnSyModeBloggerska EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 21
Om jag vore du skulle jag ändå ta mig råd att köpa ett mönster med tydliga beskrivningar om vad du ska göra, annars är det lätt att man gör det svårare än vad man egentligen behöver. Detta är en ganska vanlig modell så det borde inte vara några svårigheter att hitta. har för mig att jag såg ett mönster pånstoff och stils hemsida förövrig kan du sy med vanlig raksöm. du göt ju ärmen större än vad den ska va så när du trär i resåren som du mäter ut i armen hur lång du vill ha den. (den kommer alltså bli kortare än ärmen i "slappt" läge.) så kommer tyget skrynklas om du förstår vad jag menar.. Skriver nog lite otydligt hehe
EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 00:26   #5
Pixy Pixy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 5
Förstår precis vad du menar!

Vill bara ha alla tips, så det blir en hållbar klänning efter första tvätten också
Pixy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 08:46   #6
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Hej!
Googla på Burda 8071, välj "Bilder", och titta på det mönstret!
Jag tycker en av modellerna påminner om klänningen du visar.
En kollega till mig har sytt mönster "C" (på vanlig symaskin) i flera olika tyger-ursnyggt.
I ursprungsmönstret skall man ha dragkedja i sidan, men om du tar ett stretchigare tyg så behövs den inte.
Själv köpte jag mönstret via Burda (betalade med kort) och laddade ned det till min dator, skrev ut det, tejpat ihop alla delarna, klippt ut dem, skaffat tyg och tråd - glömde dock beställa tålamod..! Men nu så!
När jag läste din fråga mindes jag... Så det blir en sommarklänning i år istället!
Hoppas mönstret är till nytta!
Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 00:13   #7
Pixy Pixy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 5
Smile

TACK

Ja jag är inte kräsen när det kommer till klänningar, älskar alla former. Mönstret var ur snyggt.

Men om man aldrig sytt efter mönster förut, är det lätt att läsa sig till de olika stegen och hur allt ska sitta... är dom "IKEA" eller är dom pedagogiska
Pixy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 08:00   #8
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Ja, jag tycker det? De flesta (Burda, simplicity, mccall, m.fl.) har riktigt bra steg-för-steg-anvisningar, både text och bild. Följer du de så kommer du lyckas!
Det finns nästan alltid information om hur du ska placera mönstret på tyget, i vilken ordning du ska zick-zacka, sy ihop m.m. Du får även tips på hur du gör olika moment.
Du behöver inte använda elastisk tråd, det räcker med polyestertråd (krymper inte som bomull) och rätta sömmar för att få till elastiska sömmar. Just det, elastiskt tyg är bra oxå...!

Det är lättare att göra stooora fel om man bara följer en tanke/ide'.
Har du en beskrivning och ett mönster och är osäker över något, så kan du alltid ställa frågan här i forumet!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons