Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-12, 15:54   #1
hamsterbaby hamsterbaby är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 3
sy babybodys/ stretchsöm

hej!

jag skall sy babybodys i trikå. förstår inte hur jag skall få stretchsömmen till att se bra ut. den ändrar ju inte storlek och ser dessutom inte snygg ut eftersom den går ett steg tillbaka ett fram, osv. det blir dessutom inte någon stretch och tar ultralång tid att sy.
kan man t.ex. sy med stretchnål utan stretchprogrammet? skall det vara en speciell tråd kanske?
det är ju viktigt att det ser proffsigt ut= nej tack till zigzag osv. talar ju om ärmsömmarna, halsringning etc.
varför skall man använda tvillingnål? tycker det ser besvärligt ut att sy med.

tacksam för all hjälp
hamsterbaby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 16:21   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Stretch tyger är stickade tyger med tjocka trådar till skillnad från vävda tyger som brukar ha tunna trådar. Stretch nålen har en rundad spets som gör att du inte sticker sönder trådarna i tyget. Sticker du sönder trådarna i ett stretchtyg så blir ett hål som blir större och större med tiden. Vävda tyger gör det inget om nålen skulle ta sönder en tråd i tyget, tyget håller ihop och tar ingen skada.

Innan jag hade hade en maskin som klarade av stretchsöm sydde jag med sicksack. Först en smal söm och så sicksackade jag utan för med en bred sicksack som. Hur man ska sy får man prova sig fram för olika stretchtyger fodrar olika inställningar. Dom flesta symaskiner brukar också ha en fuskoverlock och så elastisk raksöm. Men riktigt bra stretchiga sömmar är svårt att få med en vanlig symaskin.

Ska man få det riktigt bra behöver man en overlocksymaskin. Det är svårt med en vanlig symaskin. Tänker du fortsatta att sy en massa i trikå som rekommenderar jag att du skaffar dig en overlock.

Tvillignål använder man när man fållar och vill ha en fuskcoversöm.
Man änvänder en bred tvillignål ca 4 millimeter (stretch nål till trikå) två övertrådar och en undertråd. Den blir lite stretchig.
Vill man ha riktig coversöm så fodras det en maskin till.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 16:28   #3
hamsterbaby hamsterbaby är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 3
tack för ditt svar

en overlock har jag. men det är ju halsringning, ärmen, grenesömmen där knäppningen skall sitta som jag har problem med
hamsterbaby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 16:38   #4
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag skulle sy med tvillingnål, den gör sömmen elastisk. Det är inte svårt att sy med en tvillingnål, du syr bara med vanlig raksöm. Du har två övertrådar och undertråd som vanligt. Jag brukar spola en extra spole och använda den som den andra övertråden.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 16:41   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Halsringen gör du en smal mudd av tyget som syr fast med overlocken. Mudden ska vara kortare än halsringen. När jag syr tröjor till mig brukar jag testa halsmudden genom att kolla att mitt huvud går igenom det brukar bli lagom.
Först syr du ihop benen och sedan syr du ihop grenet. Stoppa en ena benet i det andra och sy.

Knäppningen vikningen där syr du nog enklast med din vanliga maskin.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 19:44   #6
frivoliteter frivoliteter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 2
kolla in din bok till symaskinen när du syr med tvillingnål. tänk på att du behöver släppa på trådspänningen för att inte allt ska dra ihop sig. det är nog bästa alternativet att använda.
kolla att tvillingnålen är för strechtyger.
frivoliteter är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons