Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-28, 14:47   #1
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Question Cutting mall?

Hej!

Jag har sett att många som skapar egna mönster och även som använder färdiga mönster använder sig av någon mall för detta. Jag tror denna mall heter "cutting mall".

Bilder: http://elisiejonsson.blogspot.com/20...er-kanske.html
http://www.fiber-images.com/Free_Thi...cutter_mat.jpg

Men vad exakt används denna för? Jag har aldrig pratat med någon sykunnig person irl som använder sig av denna. Hur underlättar den ens arbete? Ni som syr bra och ordentligt, använder ni sådan här?

Tack tack!
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 20:10   #2
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
din första länk är en länk till en väska.

din andra länk är en länk till en skärbräda som används vid lappteknik. skärmatta kanske det kallas.

Om du menar sömnad så är det klart att man använder färdiga grundmallar i olika storlekar på ett skrädderi.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 08:32   #3
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
din första länk är en länk till en väska.

din andra länk är en länk till en skärbräda som används vid lappteknik. skärmatta kanske det kallas.

Om du menar sömnad så är det klart att man använder färdiga grundmallar i olika storlekar på ett skrädderi.
Japp, det är vad personen använder för att arbeta med ett väskmönster som jag menar. På mallen står att den heter "cutting mall".

Bara för lappteknik? Varför använder man en mall för lappteknik när man gör en väska? Jag läser mycket tutorials för hur man gör historiska kläder och korsetter, där brukar dem också använda en sådan cutting mall, utan att de gör lapparbete.

Jag får känslan av att man använder den till när man skapar mönster, men jag förstår inte riktigt hur?
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 09:42   #4
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Ja, det är ingen vits att använda den där cutting mallen när hon gör en väska. Den ligger bara där av en slump. Hon använder den inte i arbetet.

När du använder den i lappteknik lägger du tyg på mallen, och tar en skärkniv och skär där det är linjer på skärbrädan. På så sätt får du helt raka linjer och slipper använda dig av mallar och och penna, när du ska skära ut fyrkantiga rutor i tyg till ditt lapptäcke.

Ifall du föredrar att använda sax när du klipper ut i lappteknik är det ingen vidare vits med den där mallen. Att skära i tyg är inte heller helt enkelt. Man lägger en linjal utanpå så man har något för kniven att luta sig mot.

Klart om man gillar att skära raka linjer kan man använda den till annat än lapptekniksrutor, men mallen är ju liten så man kan ju inte skära långa sträckor.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 14:26   #5
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Thumbs up

Tack för svaret!

Ahaaa, då tror jag att jag förstår bättre! Märkligt att det finns folk som har den med sig i arbetet när de syr korsetter och sånt med..

Finns det någon form av mall som underlättar ens arbete vid mönsterkonstruktion och mönsterarbete?

Hur fungerar det om man har ett litet mönster, t.ex. skala 1:2 som jag fick tag på ett mönster för en väska.. hur gör man det större till normalstorlek? Väskans mönster är uppritat på ett rutat ark. Finns det rutade mönsterpapper? Eller annat för att underlätta mönsterarbetet?
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 15:12   #6
graystone graystone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 117
Det går ju att använda mattan som skärunderlag till annat än lapptäckeslappar också, i och med att den är självläkande.
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 15:43   #7
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Jag använder skärmatta och rullkniv för att skära ut de flesta mönsterdelar oavsett plagg/tingest jag skall sy, jag tycker att det är smidigare och att jag får bättre precision när det är flera lager att ta sig igenom.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 16:16   #8
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Cali skrev: Visa inlägg
Jag använder skärmatta och rullkniv för att skära ut de flesta mönsterdelar oavsett plagg/tingest jag skall sy, jag tycker att det är smidigare och att jag får bättre precision när det är flera lager att ta sig igenom.
Men då skär du väl i en ritad linje på ditt tyg? Dvs du skär istället för att klippa? Du kan alltså lika gärna ha en enfärgad skärmatta för du har väl ingen användning av linjerna på skärmattan?
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 16:21   #9
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
punsch skrev: Visa inlägg
Finns det någon form av mall som underlättar ens arbete vid mönsterkonstruktion och mönsterarbete?

Hur fungerar det om man har ett litet mönster, t.ex. skala 1:2 som jag fick tag på ett mönster för en väska.. hur gör man det större till normalstorlek? Väskans mönster är uppritat på ett rutat ark. Finns det rutade mönsterpapper? Eller annat för att underlätta mönsterarbetet?

När jag syr ritar jag mönsterdelar genom att rita av en mall och sen göra mönsterförändringar på det. Jag använder en skräddarlinjal. Jag vet inte vad du menar med "mall". En mall för mig är något man ritar av, ett sk mönster.

Har du ett mönster som du vill förstora upp, vanligt i exempelvis broderiböcker, så lägger jag det i kopieringsmaskin och trycker på förstora.Funkar bra om det är små saker men inte om det är kläder.

1:2 betyer att 1 cm på bilden är 2 cm i verkligheten så du behöver förstora den.

Ja det finns rutat mönsterpapper. Jag har några meter jag har fått av någon, men vet inte var det går att köpa.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 17:40   #10
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
Men då skär du väl i en ritad linje på ditt tyg? Dvs du skär istället för att klippa? Du kan alltså lika gärna ha en enfärgad skärmatta för du har väl ingen användning av linjerna på skärmattan?
Det beror ju helt på mönsterdel och vad man skall sy. I de fall då man skall t.ex. göra en axelrem, ett skärp osv. så använder jag mig av det befintliga rutnätet och linjal.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 19:42   #11
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
När jag syr ritar jag mönsterdelar genom att rita av en mall och sen göra mönsterförändringar på det. Jag använder en skräddarlinjal. Jag vet inte vad du menar med "mall". En mall för mig är något man ritar av, ett sk mönster.

Har du ett mönster som du vill förstora upp, vanligt i exempelvis broderiböcker, så lägger jag det i kopieringsmaskin och trycker på förstora.Funkar bra om det är små saker men inte om det är kläder.

1:2 betyer att 1 cm på bilden är 2 cm i verkligheten så du behöver förstora den.

Ja det finns rutat mönsterpapper. Jag har några meter jag har fått av någon, men vet inte var det går att köpa.
Aha, skräddarlinjal kanske är bra att ha med andra ord? Jag tänker mig någon form av stöd om man ska förändra ett mönster eller om man utgår ifrån enbart en beskrivning eller ett förminskat mönster.

Fast det går inte alltid att få rätt på alla delar om man förstorar dem i kopieringsmaskin. T.ex. i mitt fall har jag minimerade mönster på viktorianska kläder och de är ju rätt stora ändå och går inte att förstora upp via kopieringsmaskin. Inte vad jag kan tänka mig i varje fall..I beskrivningen står det att man enklast förstorar via rutat mönsterpapper.
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 21:05   #12
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Rutat mönsterpapper hittar du tex här: http://www.bibbistextil.se/
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 09:14   #13
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
punsch skrev: Visa inlägg
Fast det går inte alltid att få rätt på alla delar om man förstorar dem i kopieringsmaskin. T.ex. i mitt fall har jag minimerade mönster på viktorianska kläder och de är ju rätt stora ändå och går inte att förstora upp via kopieringsmaskin. Inte vad jag kan tänka mig i varje fall..I beskrivningen står det att man enklast förstorar via rutat mönsterpapper.
Precis. Jag förstorade nåt mönster för många år sen från janet arnolds bok om historiska kläder och då ritade jag egna rutor på ett mönsterpapper och förstorade livet på det viset. Jag hade ändå inte så stor användning av mönstret eftersom storleken var väldigt liten.

Ja, du kanske behöver köpa en skräddarlinjal för det blir enklare då att rita exempelvis räta vinklar och stäckor som är längre än 30 cm.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 10:06   #14
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Thumbs up

Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
Precis. Jag förstorade nåt mönster för många år sen från janet arnolds bok om historiska kläder och då ritade jag egna rutor på ett mönsterpapper och förstorade livet på det viset. Jag hade ändå inte så stor användning av mönstret eftersom storleken var väldigt liten.

Ja, du kanske behöver köpa en skräddarlinjal för det blir enklare då att rita exempelvis räta vinklar och stäckor som är längre än 30 cm.
Ahaaa! Fräckt Ska jag testa! Så om det då står skala 1:2 och rutan är 1 cm ska man alltså rita en ruta på 2 cm när man skalar upp? Dubbelkollar.. matte och sånt är inte min starka sida.

Bara för att dubbelkolla, det är en sådan här linjal du menar? http://www.stoffochstil.se/Katalog/S...rticleid=15400

Det fanns tydligen en annan variant också. Man vill ju köpa rätt
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 12:40   #15
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Ja. rita rutor som är 2x2 cm stora ifall skalan är 1:2.

Den linjal du länkar till är inte genomskinlig, eller om det kallas genomsynlig. Det är ju lättare tycker jag med linjal som man kan se igenom.

Jag köpte min från www.bergman-johansson.se för 12 år sedan, för ca 300kr.
Om du söker på skäddarvinkel så kommer den upp, men man får tydligen maila för att få reda på vad den kostar.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons