Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-03-17, 22:11   #1
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Vad är det med byxor nuförtiden!

Har införskaffat ett par nya byxor i jeans modell som jag tyckte var så fina och passade exakt som jag ville överallt förutom då "problemet".
Vilket är linningen, den är supertrång! Går fin fint ta på sig byxorna tills man ska knäppa den där nedrans knappen i en linning jag tycker är för liten för kanten. Kan knäppa den om jag lägger mig på rygg å knäpper men så ska man ju inte behöva göra dessutom får man den där ja ni vet "korv"- känslan och utseendet.
Är inte heller dom första byxorna den senaste tiden som är så. Har några få äldre jeans som inte har det problemet.

Men ja nog om det för att jag vart så förtjust i mina korvbyxor så vill jag hitta en lösning så frågan är om nån kan komma på eller veta nåt sätt att göra linningen vidare. Det jag själv kom på som en tanke va att göra ett V jack ner i linningen där bak som vissa byxor har men dom är då oftast lite höjda där och mina byxor har ju en hälla där med. Skulle ju kanske gå sätta det nån annanstans med förstås men jaja.

Nån som har nått förslag?
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 22:20   #2
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Har tyvärr inga bra förslag men jag håller med om att byxor är ett elände. Jag har dock motsatt problem, får jag upp dem över höfterna så glappar de i midjan istället. Kanske borde börja använda resår.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 22:28   #3
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Vi båda kanske ska sätta in elastiska linningar som träningsbyxor har istället hihi
..hmm kanske inte är sån dålig plan ändå låter iallafall bekvämt hahaha
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 23:24   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Surt med jeans som inte passar ordentligt.
Har tyvärr inget tips om hur det kan fixas till, jag hade förmodligen lämnat tillbaka dom då kläder som passar illa sällan blir använda.

Nästa gång det är dags för nya jeans kolla in Levis curve jeans, dom är gjorda för oss kvinnor och finns i tre olika typer och en mängd olika modeller och färger.
Bold curve varianten är perfekt för oss som har problem med jeans som ofta glipar i ryggen, dom gillar jag skarpt. Slight curve passar bäst då magen svämmar över fast jeansen passar förövrigt.
JC har dom och div butiker på nätet, ellos, la redoute, nellys mfl.

Här kan man läsa om dom samt kolla vilken variant som passar bäst.
http://eu.levi.com/en_SE/women/index...uizz/question1
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 23:45   #5
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Saken är ju att man är "ekonomisk" och tycker alla dom är jättedyra
Har köpt byxorna på Tradera så kan inte lämna in mot en annan storlek.

Nu när jag tänker efter tror jag man har haft nästan alla jeans problem som finns, linningen är för liten det glipar i ryggen ( delad första plats med trånglinning ) dom är för smala/vida/korta/långa i benen listan kan bli lång!
Men vart så irriterad för jag inte har nån putig mage eller nånting att dom inte kunde passa

Senast redigerad av LillaRödluvan den 2012-03-17 klockan 23:58.
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 00:17   #6
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Hittade en UK-websida där man kan bestalla måttsydda jeans från ca 730 kr. (Om man inte kan eller vill sy själv.)

http://www.jeanmachine.co.uk
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 01:08   #7
EnSyModeBloggerska EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 21
Nu kanske jag missförstår ditt problem helt men nya jeans ska man ligga ner och knäppa eftersom de töjer sig efter ett tag och då får den där perfekta passfprmen...
EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 01:34   #8
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Hittade en UK-websida där man kan bestalla måttsydda jeans från ca 730 kr. (Om man inte kan eller vill sy själv.)

http://www.jeanmachine.co.uk
är ju lite off topic men den där sidan ska jag nog spara
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 01:36   #9
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Citat:
avw1996 skrev: Visa inlägg
Nu kanske jag missförstår ditt problem helt men nya jeans ska man ligga ner och knäppa eftersom de töjer sig efter ett tag och då får den där perfekta passfprmen...
Jao dom ska ju va lite trånga men är ju inte lite dessutom så blir mina byxor bara uttöjda i låren och på rumpan när det händer inte smickrande alls hehe
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 10:17   #10
rymden rymden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 55
Linningsproblem

Bästa lösningen är nog att sprätta lös hela /eller delar av linningen och förlänga med en bit. Så gör vi på jobbet i alla fall när kunderna kommer in med detta problem. Ofta sätter vi in en liten bit precis bakom en hälla så syns det knappt...
rymden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 11:23   #11
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Min väninna har problem med byxors passform. Stor stussvidd och breda höfter men smal midja plus en viss svank gör att om byxorna ska gå på och passa över höften samt rymma stussen så blir midjevidden för stor. Det är inte så mycket fram som bak det blir för mycket.
Mönsterstandarden säger att med det höft/stuss-måttet ska man ha större midja och dessutom förvärras det av svanken eftersom det gör att linningen bak glipar lite extra. Hela glappet i vidden tenderar att visa sig därbak.
Hennes lösning är att leta i butikerna för emellanåt hittar hon byxor som konstruerats för hennes figur. De är oftast lite högre i midjan och har ett ok eller inprovningar bak som fixar formen, trots svanken. Standardmodeller på byxor passar sällan till aldrig särskilt bra. Elastiskt tyg döljer problemet när man provar men när man har dem en stund brukar det visa sig.
Att ändra en byxa genom att ta in mitt bak kan fungera om det inte är för mycket. Jeanslinningar är inte så kul att ändra i. Ofta fällda sömmar som inte ger någon sömsmån att ändra i.
På mönster är det lättare, bara att lägga till en inprovning till på bakstycket. Det är ofta en inprovning där redan så man får flytta dem lite, fördla jämnt och sedan anpassa linningen. Det är då bäst med formade linningar. Rak linning vill gärna glipa den med. Det är snyggt med kurvor men lite svårare att sy till de kurviga.
Smala höfter med utpräglad svank borde ge samma problem.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 17:23   #12
pluggomala pluggomala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 33
Visst är det jobbigt med den korviga känslan i linningen!
Kanske kan detta vara ett enkelt sätt att få den extra lilla bit som behövs?
http://melissaesplin.com/2011/09/cheater-cheater-2/
pluggomala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 18:41   #13
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Tackar alla för tipsen ska gå runt ett tag och leka muffin och se om dom töjs ut lite annars blir det till att dra fram symaskinen
Citat:
marie.s.g
Min väninna har problem med byxors passform. Stor stussvidd och breda höfter men smal midja plus en viss svank gör att om byxorna ska gå på och passa över höften samt rymma stussen så blir midjevidden för stor. Det är inte så mycket fram som bak det blir för mycket.
Mönsterstandarden säger att med det höft/stuss-måttet ska man ha större midja och dessutom förvärras det av svanken eftersom det gör att linningen bak glipar lite extra. Hela glappet i vidden tenderar att visa sig därbak.
Det där låter väldigt likt mina byxproblem fast jag brukar ta byxor som hamnar vid höften, då brukar jag slippa oroa mig så mycket över glapp i midjan. Gäller bara hitta ett par som täcker rumpan.
Men ja förhoppningsvis slutar jag va ett muffin i mina byxor, man kanske ska ta och sy in och fixa lite gammla byxor man har hemma och gö nåt roligt med.
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 20:49   #14
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Med lågt skurna byxor blir grenlinjen lite kortare och där får man vid konstruktionen höja lite på bakstycket efter att ha först ha sänkt midjan. Tyvärr är det ofta inte nog för en större stuss och istället skär det in i midjan fram när man sitter. Det är i sittande som den korta grenlinjen märks mest. Stå-byxor brukar jag skämtsamt kalla dem. De passar bra upptill stående, glipar mindre baktill men skär in framtill för någonstans ska tyget komma ifrån när man sätter sig.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-16, 12:02   #15
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
10cm extra till far =)

Ja, även gubbar har ju problem med linningen ibland och nu vill min kära far att jag ska lägga ut ett par jaktbyxor med 10 cm i linningen. (10 cm!) Dom är smart sydda med en söm i linningen mitt bak så det är lätt att öppna upp dom. Det enda jag kan komma på är att sätta i en kil där då, men frågan är om det inte bara blir knas?

Finns det nån som gjort något liknande som har några tips?
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons