Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-14, 11:15   #1
Zewerina Zewerina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 7
Behöver hjälp att förstå mönster och liknande

Hej!

Nu ska jag sy min balklänning tills jag tar studenten. Den är tvådelad och väldigt simpel att sy men problemet är att jag inte riktigt förstår mönstret på den och jag undrade om ni kunde kanske hjälpa mej?

Klänningen är som sagt tvådelad och har en Korsettöverdel, samt att det är en kjol fäst i korsetten men kjolen är öppen fram. Sedan är det en underkjol i väldigt enkel modell som då inte är fäst alls i korsetten.

Jag bifogar alla flatts jag har och hoppas att ni kan hjälpa mej att förstå dem lite bättre samt hitta bra mönster till kjolarna. Och om ni vet hur man syr Maggördel och fluga så vore jag jätteglad
Bifogade bilder
   
Zewerina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 13:12   #2
Zewerina Zewerina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 7
Många verkar varit inne och kollat men ingen har svarat.. Finns det ingen som kan hjälpa mej?
Zewerina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 14:08   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Lite mer exakt vad är det du vill ha hjälp med?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 14:22   #4
Zewerina Zewerina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 7
jag vill ha hjälp med att hitta kjolmönster som jag kan använda som ser ungefär ut som på bilden då jag har lite svårt för att rita på fri hand när det gäller balklänningen. Sen ville jag veta om någon kan säga hur man ska sy korsettöverdelen som är på bilden... Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt man ska sy...
Zewerina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 15:36   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag tycker inte simpel eller enkel är ord som passar ihop med denna klänning.
Mitt tips är att du i en mönsterkatalog letar reda på någonting som du kan förändra så lite som möjligt för att få något liknande som du är ute efter.
En sait som säljer mönster från olika firmor är sewingpatterns.com
De amerikanska märkena som Butterick, Vogue, MC Call brukar ha mycket mera festligare klänningar än tex Burda.

Lycka till!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 16:37   #6
Zewerina Zewerina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 7
nej denna är väldigt enkel, det enda jobbiga är överdelen som då är korsettliknande.

Det är en kompis som har designat den åt mej så jag vill inte byta ut den mot något då det inte finns någonting som är likt den här
Zewerina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 18:36   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hur enkelt det blir beror ju på vilka material du väljer, samt hur du väljer att sy den. Ska den till exempel fodras, helt eller delvis? Vilken typ av underplagg ska den bäras med? Axelbandslös behå? Korsett? Eller är det tänkt att klänningen själv ska klara av att hålla allt på plats? Skenor? Vilken knäppning har du tänkt dig? Var ska knäppningen sitta?

Har du ett fullskaligt mönster med dina mått eller behöver du hjälp att konstrera mönstret efter principskissen också?

Det enklaste vore kanske att be din vän som ritat mönstret om hjälp, för det är ju bara han/hon som faktiskt vet hur det är tänkt. Det finns såklart massor av sätt att sy något som ser ut ungeffär som på din bild, men få av dom skulle nog klassas som "enkla". Men det beror såklart på hurpass rutinerad sömmerska du är också.

En av dom saker som komplicerar livdelen av din klänning är att det nog är svårt att hitta ett tyg som både är stadigt nog för att hålla sig snyggt i livet men samtidigt är mjukt nog för att det ska vara snyggt att drapera. Det ligoska är ju att fodra och stabilisera själva livet på olika sätt, men det finns inte så många självklara sätt att göra det på som designen ser ut. Självklart går det, men är det den biten du behöver hjälp med?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 01:01   #8
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Det här mönstret kanske man kan använda och modifiera ..eller??
http://www.1sewingpatterns.com/produ...LS/mcc4109.jpg
eller kanske det här?
http://www.1sewingpatterns.com/produ...UE/vog2810.jpg
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 10:38   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Mönster till överkjolar och korsetter hittar du hos Truy Victorian. Framför allt överkjolarna kan ju vara användbara.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 12:55   #10
Zewerina Zewerina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 7
Lilith:
Den ska sys i polyester taft och den kommer fodras med vliselin(stavning) och ett annat fodertyg. Jag funderar på att sy in en bh i korsetten eller så ska den hålla allt på plats. Det sitter en dragkejda på vänster sida på underkjolen sen på överdelen så ska den sitta fram och där kommer det bli det som är mest dekorativt och som vi har tid med.

jag har inget fullskaligt mönster men jag ska skriva ut det i skolan och se om det funkar bra. sömnadsmån ska läggas till på slutet.

Jo jag bad henne skicka mönstrena för sig och det fick jag nu Ska lägga upp dem så ni får se.

Jo om du kunde kanske ge lite tips och råd så skulle jag bli jättenöjd.
Zewerina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 13:00   #11
Zewerina Zewerina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 7
Precis!!

Den där andra länken är helt perfekt har du något liknande sånt mönster??
Zewerina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 21:03   #12
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Finns att köpa här http://voguepatterns.mccall.com/sear...15&submit.y=15 och kostar just nu 5,99 dollar + frakt.

Annars går du till närmaste tygaffär som säljer Voguemönster.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
balklänning, korsett, maggördel, mönsterkonstruktion

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons