Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-01-28, 15:46   #1
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Metallic tråd som går av.

Jag försöker brodera med sulky silver-metallic tråd och det går riktigt dåligt. Tråden går bara av. Jag broderade för några veckor sedan och då blev det toppen, vad har hänt? HÄLP!! Malin.
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 16:25   #2
Linn Linn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 22
Hej Malin

Jag skulle först titta på nålen, det finns speciella nålar för metallictråd, ögat är större än vanligt Jag tror dom heter Topstitch.

Mvh Gunilla (Linn)
Linn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 17:18   #3
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Thumbs up tips på hur man kan undvika trådbrott (metalltråd)

Hej!
Dels finns det speciella nålar till ändamålet, men jag har själv aldrig behövt använda mig av dem. Jag har ett trådställ till min maskin, något jag varmt kan rekommendera. Genom att använda det så bildas inga knixar på tråden (vilket oftast är orsaken till att tråden går av). En del trär metalltråden genom en bit frigolit innan de trär den i maskinen och slipper på så vis att det bildas knixar.
Genom att minska utsömnadshastigheten minskar man även risken för trådbrott. Stygnsättningen på brodyren kan också vara en orsak till trådbrott. Är stygnen för täta så hoppar samma trådstump fram och tillbaka i nålögat och nöts av.
Hoppas att mina tips kan hjälpa Dig .
Lycka till
Linnea
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 17:52   #4
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag har topstitchnål. Men det gör ingen skilnad, förklara gärna det där med folie och trådställ lite närmare. Tack tack Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 18:03   #5
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
hej igen Malin!
Det finns olika typer av trådställ...dels de som kan användas till vilken maskin som helst och dels de som är kopplade till ett visst märke. Själv har jag en Husqvarnamaskin, där det finns urfalsningar under handtaget som är tänkt att användas till trådstället som man hakar på. det är urpraktiskt och värt varenda krona. När jag broderar kan jag ladda trådstället med 8 rullar så har jag dem redo när det är trådbyte...och så slipper jag trådstrul. Trådstället fungerar ungefär som stället till en over look gör...leder tråden rätt i en trådställning uppe i luften som sedan leder vidare tråden in i maskinen.
Sedan jag investerade i trådstället är det sällan som tråden bildar knutar, viker sig eller hittar på andra konstigheter...visst kan det hända, men det är ovanligt.
Trådstället visar upp sin effektivitet just när man syr med besvärlig metalltråd som har stor benägenhet att skruva sig dubbel och vika sig. När sedan ett sådant veck hamnar i nålögat så brister den.
Om Du inte har något trådställ så kan Du prova dig fram genom att trä tråden på en vanlig nål som Du sticker igenom en frigolitbit (förpackningsembalage som bl a brukar ligga i kartonger med datorer etc....har du inget kan Du säkert få en bit hos data-TV-butik).
Från trådrullen går nu tråden igenom frigolitbiten...trä nu tråden vidare på normalt sätt igenom Din maskin så skall Du få se att det går betydligt lättare.

Hastighetssänkning är ett annat knep:
Kan Du minska ner på syhastigheten? Minska ner hastigheten ordentligt så brukar tråden kunna hålla sig hel...då hinner Du även se om tråden vikt sig någonstans.
Hoppas att mina förklaringar var klara.
Lycka till
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 19:53   #6
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Tack Linnea, jag vet inte om jag kan sänka syhastigheten när jag broderar, det går när jag syr men jag ska prova. Ett trådställ blir väl nästa inköp i denna min nya dyra hybby Tack för hjälpen!!! Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 20:29   #7
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Smile

Hej igen Malin!
Vad har Du för maskin? Jag vet i alla fall att Husqvarnas och Brothers maskiner går att minska hastigheten på....tycker att det borde gå på alla maskiner.
Hör av dig om jag kan hjälpa Dig mer..
Lycka till! Jag hoppas att det löser sig för Dig.

Visst är det en dyr hobby, men underbart rolig och givande hobby. Den är dyrast inledningsvis när man skall investera i maskin, programvara, en laddning tråd, rivfleece etc...men sen är det inte så farligt. Jag tror att det är så med de flesta hobbies...inledningsvis dyrt...men sedan då man investerat i grundutrustningen så är det inte så farligt.
Jag har börjat sy inom lappteknik...och det tycker jag har varit dyrt med alla specialattiraljer; inchlinjal, rullkniv, skärmatta, ..etc, etc... men nu när jag investerat i grundutrustning är det inte så farligt

Ja trådstället är en god investering som jag varmt rekommenderar. Det är så otroligt bra så jag förvånar mig över att inte alla symaskinshandlare visar och talar för finessen.

Må så gott!
kram
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 20:45   #8
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Citat:
Linnea skrev:
Ja trådstället är en god investering som jag varmt rekommenderar. Det är så otroligt bra så jag förvånar mig över att inte alla symaskinshandlare visar och talar för finessen.
Jag kan också rekommendera trådstället. Köpte det redan till min Iris och slapp sedan att undertråden kröp upp på framsidan av brodyren. Dessutom väldigt skönt att kunna ladda upp med 8 + 2 olika färger. Snabba byten med andra ord. Behöver heller inte använda trådnät, tråden löper jämt och fint.
Hälsningar Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 23:09   #9
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag har en husqvarna rose, så jag ska prova att brodera långsammare....fast det bäremot tack för er hjälp. Jag känner ingen som maskinbroderar så jag har ingen att fråga. Detta är toppen för mig!!!
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 23:19   #10
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Smile

Hej igen!
Den borde ha en sådan knapp. Säg till om Du inte hittar den så frågar jag en väninna som tidigare hade Rose.
Lycka till och hör av Dig om Du undrar över något annat.
kram
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 23:24   #11
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej igen!
Jag kom att tänka på att innan Du skaffat trådhållare så kan Du ju bara testa med att hålla tråden mellan spolen och maskinen mellan fingrarna så löper den fint ner i maskinen.
Berätta hur det går för Dig. Vad är det föresten som Du syr? Är det några större broderier med metalltråd?
Än en gång, lycka till!
kram
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-30, 13:22   #12
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Cool Hastighet på brodyret

Hejsan.

Hastigheten när man broderar går endast att ändra på - Designer I, Designer II & Platinum Plus.

På - Orchidea 1250, Iris & Rose är den automatisk och går inte att ändra på.

Metalltråden finns också i olika fabrikat, Sulky, Alcazar, Marathon med flera. Prova om du kan få tag i några olika och se om det går bättre med ett speciellt fabrikat. Tänk även på att tråd är en färskvara, när tråd tillverkas behandlas den med ett ytskikt för att färgen i tråden inte ska släppa av sig på trådbrickorna i maskinen.

Det händer att fabriken slarvar med sånt ( billig tråd oftast ) och ytskiktet torkar även bort med tiden, så har du problem med en tråd som hela tiden går av, testa med en annan trådrulle och se om det funkar.

Husqvarna Viking har en nål som heter - "Embroidery Needles" och finns förpackad i storleken 75 - 90. Vid sömnad med metalltråd rekomenderar jag nr.90, en lite kraftigare nål med ett större skyddsspår för tråden och med ett större nålsöga för att tråden ska löpa mer fritt.

Hoppas det ordnar sig för dig annars kan du kontakta oss för mer info.
Jan Lindström,
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-11, 09:44   #13
sandgatan sandgatan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 74
Någonstans att vända sig

Hej
Du känner kanske inte till att det finns en lista för maskinbrodyr. Den ligger på yahoo och är helt suverän. Jag har fått massa tips där.

Jag hade problem med att tråden antingen rullade av rullen eller fastnade på min Rose men nu trär jag upp om öglan som sitter i "locket" du kan kanske prova med det?

Mvh
Annika
sandgatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-11, 17:36   #14
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Tack tack för alla råd, jag har provat och trixat och kommit fram till att det bara är en tråd som inte fungerar (trots ny rulle) jag får väl bara klara mig utan den färgen. Men Annika jag hittar ingen ögla i locket. Jag var med i en broderlista på yahoo men jag är inte med längre. Tack ännu en gång!!
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-11, 18:21   #15
sandgatan sandgatan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 74
Ögla

Va konstigt, det borde inte vara någon skillnad på Rose och Rose. Jag kan ta kort o visa dig om du vill.

Var du med i broderilistan?

Mvh
Annika
sandgatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons