Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-02-14, 15:11   #1
oscar oscar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 4
Gardinproblem

Jag håller på och syr mina första gardiner och har valt ett väldigt tunnt tyg. sicksackningen gick bra och nu skall jag sy kanterna .. men börjar fundera om hur man skall sy dom med mitt mkt tunna vita tyg.. jag vill inte att kanterna skall bli för mörka när resten av tyget är väldigt ljust/genomskinligt? Är det någon som vet hur man gör?

/Oscar
oscar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-14, 18:51   #2
Anita Anita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 11
gardiner

Kan du inte bara vika in stadkanteno sy en zig-zag eller en vanlig raksöm. Vet ej vad du har för typ av maskin. Lycka till.
Anita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-14, 22:33   #3
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Thumbs up Gardiner

Hej !
Angående gardinerna som är av tunt tyg.Jag rekomenderar passande nål för tunna material ev nål nr 70. Vidar bör stadkanten klippas bort om du fållar och syr den för annars börjar det rynka och resultatet blir ei bra. Solvaline är också bra att lägga under gardinen,den stöder gardinen och är lättare att hantera materialet. Solvalinen kan du ta bort med fukt eller låta torka någon dag och sen försiktigt riva bort det.

Jag vet inte vilken maskin du har men till vissa makiner finns det bra prässarfötter som automatiskt viker in kanten. Här är några råd på vägen och lycka till med dina gardiner
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-14, 23:42   #4
oscar oscar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 4
Tack så mkt för tipsen.

Jag har sytt gardinerna nu och det blev väl sådär.. men men

Först strök jag till kanter som jag sedan sydde vilket funkade kanon.. däremot blir inte styngnen så bra med maskinen jag har (Singer 657 från 60 talet.) Då jag är lite otålig till sinnet hann jag ju förstås sy klart allt innan jag läste era råd men jag fick ju reda på att sysidan funkar riktigt bra iaf.

Tack.
oscar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-15, 11:30   #5
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
oscar skrev:
...
Först strök jag till kanter som jag sedan sydde vilket funkade kanon..
Hej Oscar.
Så bra att det funkade hyggligt för dej att sy gardinerna.
Det där med att styka först är jättebra. Det gör jag alltid när jag fållar något, det blir mycket snyggare och jämnare om man lägger ner det lilla extraarbetet. Överhuvudtaget så ska man använda strykjärnet mycket när man syr. Det syns garanterat på resultatet. :-)

Hälsningar från Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 16:17   #6
GunnelJ GunnelJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 31
Citat:
annemarlen skrev:
Hej Oscar.
Så bra att det funkade hyggligt för dej att sy gardinerna.
Det där med att styka först är jättebra. Det gör jag alltid när jag fållar något, det blir mycket snyggare och jämnare om man lägger ner det lilla extraarbetet. Överhuvudtaget så ska man använda strykjärnet mycket när man syr. Det syns garanterat på resultatet. :-)

Hälsningar från Anne-Marlen

Stryka - alla gamla "syfröknar" gråter av glädje, det är ju vad de har tjatat om i alla år...:-)

/Gunnel
GunnelJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 16:51   #7
oscar oscar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 4
Upptäckte nu i efterhand att det inte var så smart att sicksacka kanterna först .. för när jag hängde upp det syns ju sicksackningstråden igenom det tunna tyget.. blir att ta upp allt och sy om ;(

Hur skall man på ett enkelt sätt få kanten rak? som det är nu har jag ju klippt till tyget och inte överallt helt rakt.. jag försökte få det rakt när jag strök det men det blev inte jättesnyggt trots mina vedermödor.. nästa gng tror jag att jag köper färdigsydd gardin det har förvisso varit lite kul och pula..
oscar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 17:19   #8
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
oscar skrev:
Upptäckte nu i efterhand att det inte var så smart att sicksacka kanterna först .. för när jag hängde upp det syns ju sicksackningstråden igenom det tunna tyget.. blir att ta upp allt och sy om ;(

Hur skall man på ett enkelt sätt få kanten rak? som det är nu har jag ju klippt till tyget och inte överallt helt rakt.. jag försökte få det rakt när jag strök det men det blev inte jättesnyggt trots mina vedermödor.. nästa gng tror jag att jag köper färdigsydd gardin det har förvisso varit lite kul och pula..
Hej igen Oscar.
Inte ska du köpa färdigsydda gardiner. Så lätt ska du inte ge upp. :-)
När jag vill ha rakt avklippta tyger så brukar jag vika tyget stadkant mot stadkant, ev en gång till, allså vikningen mot båda stadkanterna. Ta en vinkellinjal/vinkelhake. Markera en vinkelrät linje, kontrollmät längden och klipp.
Hmm, förstod du hur jag menar.
Hälsningar Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 17:22   #9
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
oscar skrev:
Upptäckte nu i efterhand att det inte var så smart att sicksacka kanterna först .. för när jag hängde upp det syns ju sicksackningstråden igenom det tunna tyget.. blir att ta upp allt och sy om ;(
Glömde säga att det behövs inte ZZ när du gör en fåll som du viker två ggr. Det brukar inte bli så snyggt, men det har du ju redan upptäckt. ;-)
/Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 17:24   #10
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
GunnelD skrev:
Stryka - alla gamla "syfröknar" gråter av glädje, det är ju vad de har tjatat om i alla år...:-)
Jaa, tänk vad rätt dom hade :-)
Många vill ju lära av misstagen först ;-)
/Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 20:06   #11
oscar oscar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 4
Citat:
Glömde säga att det behövs inte ZZ när du gör en fåll som du viker två ggr. Det brukar inte bli så snyggt, men det har du ju redan upptäckt. ;-)
Det blev faktiskt kanonsnyggt .. den delen som jag inte zz i.a.f. men allt är ju relativt.

Det andra är nog överkurs för tillfället. men med stadkant blir det ju rakt .. där är det inte några problem .. däremot har jag gjort ca 70 cm breda gardiner och hänt upp på stälvajer(kanonsnyggt) men det blir ju en sida utan stadkant jag inte kan få rak.. några tips?
oscar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-16, 20:54   #12
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Thumbs up Gardinproblem

Hej igen Oscar!

Som du märker är råden många som du får.Alla har vi våra egna knep och alla råd är säkert bra.Det är att pröva sig fram.Ett litet råd på vägen ännu:

Då du syr i tunna material och har arbetet i symaskin så spänn tyget lite mot dig själv så fållen du syr hålls spändare(men får ei vara så spänt att det skadar arbetet eller att nålen går av el. att tyget inte matas fram.Bra sätt är att fållen mellan dig och maskinen är rak.Lite svårt att förklara men jag tycker att det knepet är bra.
Gäller också om man syr i silke eller satin.
Sen finns det i handarbetsaffärerna (åtminstone här i Finland )tråd som du kan sy med och när du stryker smälter tråden så att ingen tråd syns.Jag kommer icke ihåg namnet. Det är nog att pröva sig fram.
Lycka till med dina gardiner och framtida projekt

Hälsningar Katharina
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
gardiner

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons