Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-23, 16:53   #1
Tigeranka Tigeranka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 9
Question Kostnad för mönsterkonstruktion från skiss

Jag skulle vilja veta vad det kan kosta att få gjort ett mönster från en skiss eller idé och om någon vet var jag kan vända mig i närheten av Lund/Malmö för att få detta gjort?
PS
Jag är ny här på Sysidan så om detta ämne har varit uppe förut får ni ursäkta!
Tigeranka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 16:43   #2
mkel mkel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 65
Det är ju väldigt mycket jobb, MEN om personen som skall ha plagget finns i närhetn och kan mätas så skall det väl inte vara så stort problem. Jag undrar om du vill ha mönster eller ett uppsytt plagg?
mkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 21:51   #3
Tigeranka Tigeranka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 9
Bara mönstret. Ska sy en klänning till min väninnas dotter (till hennes bröllop fast inte "brudklänning")och hon var inte riktigt nöjd med något färdigt mönster vi tittade på. Hade det varit några småändringar hade jag nog klarat det men det var inte ens i närheten.... Och mönsterkonstruktion kan jag inte
Vet du vad man får räkna med i tid och pengar? Det är alltså inte någon traditionell brudklänning utan trekvartslång med "snygg" ringning utan ärm. Gärna något som döljer lite extra kilon
Tigeranka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 12:08   #4
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Gå in i en tygaffär i närheten och fråga om de kan hjälpa dig. Nu är det visserligen 20 år sedan, men när jag skulle gå på studentbal hade jag ritat en egen klänning. Den rara tjejen i tygbutiken omvandlade min skiss till färdigutklippta delar som jag själv sydde ihop hemma. Jag kan inte minnas att hon tog ut något extra mer än vad jag betalade för materialet. Det var åtminstone inte mer än vad jag som fattig student hade råd med.

Jag inser att det låter väldigt osannolikt i dagens samhälle, men det kan ju vara värt att gå in och fråga i alla fall.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 16:42   #5
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
hm... men alltså... det finns ju så många olika mönster att välja på från olika leverantörer. Om det inte är något väldigt "spejsat" du ska sy... jag har lite svårt att förstå att inget mönster liknar så att det åtminstone går att utgå från. Har du kollat på nätet eller bara i tygaffären?
Nu tänker jag kanske lite kort...eller?

Länktips: http://www.sewingpatterns.com/search...search=dresses
Klänningsmönster från flera leverantörer.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 20:32   #6
Tigeranka Tigeranka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 9
@ Fluur

Det hade varit helt fantastiskt om det var så men tyvärr finns det inga tygaffärer kvar i Lund... Den närmsta är Stoff&Stil och det skulle förvåna mig mycket om dom gör/kan sånt! Men tack för tipset
Tigeranka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 20:34   #7
Tigeranka Tigeranka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 9
@dreamcatcher

Vi har tittat både i tygäffärens stora mönsterböcker, på nätet, alla mina gamla mönster och Burdatidningar... Det är en kräsen ung dam
Men det var en jättebra länk du skickade, tack!
Tigeranka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 23:09   #8
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
I symaskinsbutiken kanske de kan hjälpa dig?

http://www.husqvarnasy.nu/
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-28, 10:35   #9
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
fråga studenter

Eftersom du bor i närheten av Malmö kan du kontakta studenter på Tillskärarakademin, och se ifall någon där vill göra mönster åt dig.
De har ju en kurs där på 37 veckor till just mönsterkonstruktör.

Jag har inte gått där men träffade en tjej som läst den kursen. Hon jobbar med att rita mönster åt folk.
Själv gick jag en skrädderikurs i annan stad, och även vi hade övningar i att rita mönster från en bild. Vår lärare gav oss en bild som var utriven från en modetidning på något extremt, och så skulle vi själva konstruera mönster utifrån bilden.

Många av oss studenter hade förstås "privatkunder". De har säkert en anslagstavla på skolan där du kan sätta upp en förfrågan. Eller fråga någon tjej i korridorerna.

http://www.malmotillskararakademi.se/utbildningar.php
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-28, 11:04   #10
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Håller med om att det är bra att prata med tillskärarakademins elever, tänk bara på att inte vänta för länge då de har massor jobb med sin slutkollektion efter jul och knappt tid att äta/sova och minst av allt nya kunder.

Tror även det är bra att höra hos HOT som är en del av tillskäraraakademin där redan examinerade elever designar och säljer saker.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 19:47   #11
Tigeranka Tigeranka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 9
Superbra tips, tack så jättemycket allihop!
Jag återkommer om hur det går och förhoppningsvis med bildbevis
Tigeranka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
mönsterkonstruktion


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons