Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-12-05, 20:45   #1
Tesö Tesö är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 18
Sy i dragkedja i trikå/velour/jersey

Jag blir tokig! Vareviga gång jag syr i en dragkedja i ovan nämnda tyger går allt käpprätt åt h*lv*te!! Hur gör man? Mina dragkedjor blir vågiga och det ser utsom ja, jag vet inte vad!
Hur gör man för att sy i en snygg och rak dragkedja i de här tygerna? Skulle bli så glad om ngn kunde hjälpa mig
//Terese
Tesö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 20:56   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Prova med att tråckla fast dragkedjan innan du syr fast den.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 21:14   #3
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Ett annat tips är att stryka fast remsor av tunnt mellanlägg på tyget där man skall sätta dragkedjan. Då töjer sig inte tyget när man syr fast dragkedjan. Man skulle också kunna ha broderingsmellanlägg som man river bort efter att man sytt fast dragkedjan.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-05, 22:40   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan använda walkingfoten och ha nålen i sidläge. Och sy från den sida där nålen går närmast tänderna. Blixtlåsen kommer att synas lite mer för du kommer inte så nära tänderna som med blixtlåsfoten. Walkingfoten gör att tyget matas både ovansidan och undersidan. En fot som är suverän när det gäller att sy tyger som töjer sig olika. Och att sy i flera lager av olika materil. Foten är dyr inköp men helt suverän att använda.

Stryk på tunn vlieslin, ha det när du syr i blixlåsen på båda sidor av tyget. . Ofta går det när du sytt blixtlåset att pillra loss det och klippa bort det som sticker ut om du inte vill ha det kvar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 00:36   #5
Canada Canada är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 60
Jag brukar lägga dragkedjan där den ska vara på plagget,sen ritar jag några raka streck med krita över båda sidor av plagget och dragkejan. När jag syr är jag noga med att alla strecken passar ihop.
Canada är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons