Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-03, 09:18   #1
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Garn från FalkGarn (Amour)

Ghaaa!
Jag blir tokig. Jag är ny på det här emd att sticka så mina beräkningar för hur mycket garn jag behöver är inte direkt bra. Det visar sig att jag hade behövt ca 3 nystan till för att få en vettig halsduk av det här.

Så jag undrar om det är någon som råkar ha något nystan över av det här garnet?

Det är ett garn jag köpte på Billiga Nisse (numera bara Nisses) i Västerås för ett par månader sedan. De hade två sorter. Ett vinrött och ett grått. Det är otroligt mjukt och lite luddigt. Det står på lappen: Amour, 50% akryl 50% polyamid, 770 . 0528.

Om någon har ett par nystan kvar blir jag överlycklig!

Senast redigerad av deliana den 2005-10-03 klockan 09:20.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-03, 20:38   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hej!

Jag har tyvärr inte garnet du efterlyser...
Tre nystan TILL! Hur många nystan har du nu då?


Kan du göra halsduken annorlunda?

Tänker några maskor smalare ger några varv mer på längden, fast inte riktigt lika många...


Sticka med tjockare stickor. Då blir det mer "hål" i "tyget", men med fluffigt garn i en halsduk kanske det rent av blir skönare? Och mer hål ger längre halsduk...


Sen brukar långa halsdukar bli längre med tiden, om det kan vara någon tröst...


Man kan också, om det görs "dessajnat" använda även ett helt annat garn med en annan effekt (fast med samma tvättråd!!). Kanske glittrigt för en flärdfull halsduk eller bara "typ slätt garn typ" som gör att fluffet ser mer fluffigt ut. Eller bara två varv det ena och sen två varv det andra, bara för att fylla ut. (ett annat vinrött garn om det är vinrött du stickar med, då slipper du färgränder, men får "fluffränder")

Hoppas att det ordnar sig på ena eller andra sättet.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 14:24   #3
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Tre nystan hade jag! Tänkte mig inte riktigt för när jag gjord halsduken så bred som jag faktiskt gjorde den.

Jag hade stickat ungefär hälftena v garnet innan jag upptäckte mitt misstag, att reva upp allt och börja om från början kändes inte attraktivt

Men det löste sig till sist! Det fanns fler nystan på Nisses i Västerås så jag ska dit ikväll å handla
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons