Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-29, 22:54   #1
Mrembo Mrembo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 12
Råd till att sy halsringning och ärmhål!!

Hur skall jag fålla halsringningen samt armhålen på den ärmlösa klänning jag håller på att sy för att det ska bli snyggast? Förstår att vad som är snyggast också kan vara en smaksak men känner ändå att jag behöver råd av er som är mer sykunniga än jag själv.

När jag har sökt runt lite på nätet har jag sett två olika varianter, den ena innebär att man syr in ett foder som täcker urringninen i halsen samt hålen för armarna, den andra varianten är att helt enkelt vika in kanten på klänningstyget vid halsringningen och armhålen och sedan fållar med raksöm (Har ju ingen overlock, utan syr med traditionell symaskin).

Har valt ett tunt jeanstyg. Bredden på tyget över axeln är relativt small (ca 4,5cm) och urringningen i halsen nästan cirkelformad på framstycket. Det är två bakstycken och i mitten har jag tänkt sy dit en dragkedja. Klänningen är någotsånär figursydd och tänkt till en flicka, ca 10 år gammal.

Har också funderat på att brodera halsringningen men då eftersom sömmen för fållen kanske blir allt för snäv för broderiet har jag i detta fall funderat på att det kanske är bäst att sy in foder då. Kan man använda samma tyg till foder som till klänningstyget eller blir det för kompakt vid sömmarna, speciellt uppe vid axlarna? Om jeanstyg inte passar att sy in som foder, vilken sorts tyg skall man välja då? Hur skulle ni andra göra? Vad ser bra ut?

Jag vet att det är många frågor, men jag skulle bli hemskt tacksam och glad om någon ville råda mig i detta. Det skall tilläggas att jag är nybörjare i att konstruera mönster och har därför funderat länge på vilken som kan vara den lättaste sömnadskonstruktionen. Men mitt i alltihop får man kanske bita sig själv i fingret.
Bifogade bilder
 
Mrembo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 23:09   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ska Du ha den ofodrad gör Du infodringar och syr fast räta mot räta och sedan viker Du dem mot avigan och pressar.

Infodringar gör Du med hjälp av mönstret, rita runt halskanten och så gör Du dem ca 5 cm breda, gör lika runt ärmhål.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 23:30   #3
Mrembo Mrembo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 12
Är det så det heter!?? Jättebra tips om hur jag ska gå tillväga, men kan man använda samma tyg, jeanstyg som infodring i klänningen? Eller blir det för kompakt?
Mrembo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 23:38   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Visst Du ska använda samma tyg i infodringarna som till klänningen.
Det blir inte kompakt.

Klipp ner sömsmånerna och jacka dem innan Du viker in dem mot avigan
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 08:08   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag gillar att använda quilttyger till infodringar just när jag syr i denim. man kan ha ton i ton eller bryta av med en färg, finns i en massa roliga mönster
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 22:23   #6
Mrembo Mrembo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 12
Tack för alla råd... det blir nog iallafall jeanstyg eftersom jag saknar quilttyg hemma, annars hade det varit lite roligare. Men när jag läste dessa råd är jag nästan säker på att jag sett jeanskläder infodrade med rutig flanell.,, kommer dock inte ihåg var eller i vilket sammanhang. Hursomhelst det får bli jeanstyg till infodringen denna gång,
Mrembo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 14:27   #7
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Det kan bli en fin detalj med infordringar i en annan färg än huvudtyget. Jag tycker att ärmar och halsringning ofta blir bäst om man avslutar med infordring fast det beror också på vilket tyg man har. Ett jeanstyg hade jag helt klart gjort på det sättet.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons