Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-12-01, 17:28   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
byxmönster dam till herr

Någon som har några knep hur man lättast gör om ett byxgrundmönster från dam till herr.

Ska sy ett par lösa herrbyxor men har bara dammönster. Använder mig av Inger Öbers grundmönster och tar en stor storlek.

Har nån gång lärt mig att man ska sänka grenen (eller var det länga?), men är det fler saker som man borde göra/tänka på. Kanske raka till höftformen lite och minska insnitten.

Byxorna ska sitta löst och ska ändå patineras till teater så är inte ute efter perfekt passform och finisch, men det får inte se ut som tjejbyxor.

Några förslag
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-03, 08:10   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Det jag kan komma på är att du får flytta över knäppning och gylf till andra sidan. Resten med vidder och längder - det beror väl mest på vem det ska sitta på. Ska det vara löst så är det väl ok. Annars är stora damstorlekar större vidd på än herr. Grundproblemet är väl snarare att dam baseras på längden 168 medan herr baseras på 176 cm,
Byxhöjd herr C50 t ex 24,1 mot dam 28,6 i C50 enligt Öbergs måttabeller. Lite tvärtom mot vad man kanske väntar sig? Enklast är väl att ta mått på ett par färdiga herrbyxor? Jag gjorde ett par rutiga shorts till en bekant i somras, tog ett dammönster ur Burda, flyttade över gylfen. De blev lagom vida och luftiga som cityshorts. Modeller med gubbveck fram är särskilt lämpade en sån här gång. Mejla mig om du vill ha flera måttuppgifter Herr ur Öberg/Ersmans konstruktionsbok för Herrkläder. Berätta i så fall vilken storlek.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-03, 14:42   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Tack för svaret.
det där med längden var bra att tänka på.

Jag kör nog lite på känn - vore nog enklare om jag inte tappat bort lappen med alla mått och de behöver vara färdiga imorgon
aja, blir nog bra
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons