Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-12-05, 18:09   #1
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 109
Olika mönster och storlekar!

Hej!

Jag har köpt två olika mönster, båda till pyjamas.

Tanken är att ge alla mina syskonbarn pyjamasbyxor till julklapp.

Nu till mitt lilla problem.

Jag har redan sytt byxor i strl. 6-8 år och ett par i strl. 10-12 år. Nu skulle jag sy i strl. S som då är tonåring och till det använder jag "vuxenmönster".

Men detta "vuxenmönster" verkar vara mindre än strl. 10-12 år?!?!

Mönstren är:
Simplicity
model: 5271
strl. s

&

Butterick
model: 5572
strl. 10 - 12 år

Visserligen la jag inte till sömsmåner på 10-12 år men även om jag lägger till sömsmåner på model 5271 då blir det ungefär lika brett men längden blir ännu mindre!

Har ni några tips till mig, hur jag ska göra, vad är "rätt standardstorlek" på ca. 16 år?

Mvh,
Svandis Ros
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 20:44   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Har själv aldrig förstått åldersbestämda storlekar, det är ju som att säga "hur långt är ett snöre". en 6 åring kan ju vara lite för sin ålder eller 10 åringen jättelång.
Korkat, mått är det enda som man borde gå efter.

Är det en pojke eller flicka du ska sy till? Längden borde vara annorlunda på en 16-åring beroende på kön.

Själv skulle jag gå på ögonmått, eller be barnets/ungdomens föräldrar att mäta midja och innerbenslängd på ett par av hans/hennes byxor.
Kan tänka mig att måttlistor finns på nätet om du googlar lite men de lär skilja även de.

Någon standardisering har jag inte hört nått om (även om det var prat om en internationell måttagning av befolkningen för storlekar för ett par år sedan),det är u därför alla butiker har olika stora storlekar och olika måttsystem i olika länder.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-06, 15:32   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Enklast är att kolla de olika mönsterfabrikatens storlekstabeller, då ser du alla mått som gäller för respektive storlek.

Ålder 10/12 motsvarar nästan small för vuxen kvinna i storlek vad det gäller måtten.

En 16 åring kan ju ha vilken storlek som helst, beror ju på längd och vikt, finns nog inget "standar". Rumpvidden för small är 89-94 på simplicity mönster vilket motsvarar stl 34-36, är hon inte väldigt smal kan nog medium passa bättre. Inte skönt med pyjamasbyxor som sitter åt.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 13:56   #4
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 109
Tack för era svar!

Underbart att kunna få svar på "dumma" frågor också

Jag har nu mailat till alla föräldrar till de barnen som ska få pyjamasbyxor och bett om fler mått. Då borde alla få byxor som passar!

Tack för alla svar!
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
mönster, pyjamas, storlek

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons