Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-10-09, 15:06   #1
Opal690 Opal690 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2017
Inlägg: 5
Nej nu får Opal ge plats till något annat

Hej, trots mitt alias eller pga mitt alias, ägare till en Opal 690. Varje gång det går krångelfritt är jag lyrisk. Dock så trist att den inte orkar genom tjocka lager, drar sönder min överrtråd när jag syr i jersey. (Jo det är sant - fast den engelska leverantören hävdar att det beror på min tråd och på mitt tyg... ) Får hantera den med bomullsvantar annars krånglar det bara. Funkar bättre i vävda tyger men nu har jag bestämt mig för, då jag inte kunde returnera den för jag har köpt den i England, att göra den till inbyte i min lokala affär.
Jag söker en krångelfri, digital symaskin. Den ska klara många lager vävda tyger då jag ofta syr t ex väskor. Jag är inte någon expert på det men vill också att den ska klara lite enklare quiltning. Den ska också klara av 4-vikt jeanstyg (gillar att sy jeans och jackor). Jag siktar på en Janome eller Brother i samma prisklass - 7-9000 kr.
Vilket är ert bästa tips?
Opal690 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 09:01   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Vet att Janome easy jeans är en stark maskin men den är mekanisk. Brother nv 350 är stark likaså nv 550 men den är dyrare. Vet inte hur de andra brother är.

Mitt tips är att gå och prova med de tyger du vill sy i. Brother nv 550 kan också sy åt sidan vilket kan vara bra att kunna ibland.

Hade själv samma problem att min vanliga symaskin inte räckte till och gick och prövade lite olika maskiner Brother nv 350 var enligt mig starkast (prövade inte 550 men det ska vara samma maskin men med mer funktioner om jag förstått det hela rätt) men janomes aysy jeans och elna 3210 jeans kom inte långt efter.
Jag själv köpte elna jeans för att jag gillade den. Provade inte några andra maskiner än de av brothers och janomes sortiment.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 10:23   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Kolla symaskiner när det är symässa någonstans. Då kan du jämföra hur de olika maskinerna syr, det finns ofta nedsatta priser också. De flesta märkena finns samlade så det finns alla möjligheter att känna sig för. Den största mässan hålls i Älvsjö (Stockholm) i slutet av oktober och i februari, men det finns mässor i Göteborg, Malmö och Umeå plus flera ställen.
Själv har jag en urstark digital värstingmaskin (18 lager jeanstyg), men den kostar det dubbla mot vad du har tänkt dig. Fabrikatet Juki har många fina maskiner också i din prisklass.
Ta tid på dig och känn dig för. Då kan du finna din framtida trotjänare.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 10:07   #4
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Suskal. Vilken maskin har du? Låter intressant.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 15:36   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag har en Juki HZL Dx7. Den finns nu med ett annat namn och lite olika utseende, men den har forfarande samma funktioner som min.
Jag fick med en enorm massa tillbehör, bl.a. en stort symanskinsbord som jag använder mycket. Dessutom nästan alla tänkbara pressarfötter. Det enda jag ville ha mera är en fot för osynliga blixtlås och ett inbyggt förstoringsglas så det har jag köpt till extra.
Jag har sytt på maskinen i ca 1,5 år och hittills har den aldig krånglat eller varit inne för service.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 21:28   #6
Andlae Andlae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2017
Inlägg: 1
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Jag har en Juki HZL Dx7. Den finns nu med ett annat namn och lite olika utseende, men den har forfarande samma funktioner som min.
Jag fick med en enorm massa tillbehör, bl.a. en stort symanskinsbord som jag använder mycket. Dessutom nästan alla tänkbara pressarfötter. Det enda jag ville ha mera är en fot för osynliga blixtlås och ett inbyggt förstoringsglas så det har jag köpt till extra.
Jag har sytt på maskinen i ca 1,5 år och hittills har den aldig krånglat eller varit inne för service.
@suskal

Ny här och ny på att sy även om idén på att sy har puttrat i bakhuvudet sedan universitetstiden, men aldrig blivit av. Var helt inne på att skaffa Husqvarna typ Opal eller liknande men såg en instruktionsvideo om Juki HZL-DX 7/5/3 och kände att det var något härligt industriellt funktionellt med dem som klickade med mig.

Hade tänkt ha den till
* Herrkonfektion (skjortor, byxor, kavajer, jackor)
* Lagningar/justeringar/barnkläder

I brodyr-väg skulle det vara trevligt att kunna göra monogram/namning, men där räcker det. Det närmsta jag ser mig komma quilting skulle nog vara en täckjacka. Verkar det vettigt?

Och vågar man köpa på nätet? En maskin från holland kan ligga 3-4000 lägre i pris av de jag nämnde ovan, jmf svenska återförsäljare.
Andlae är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
brother, janome, opal

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons