Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-10-08, 18:57   #1
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Funderingar för att slippa ändra söm

La i natt när jag inte kunde somna om o funderade...
När jag t.ex ska sy en tröja så har jag en söm till att sy ihop med o en annan till att lägga upp med/sy halsen. (OBS är dålig på de svenska orden för allt). Någon som har provat att sy ihop axelsömmen o ärmen i fram/bakstycket med symaskin o sen lägga upp ärm, nederkant o halsriggning o sen ändra maskinen o sy ihop ärm/frambak stycke o sen sy ihop (ovanpå det man sytt med maskin)
Då behöver man endast ändra 1 gång, annars får jag ändra 2 ggr...
Någon som har provat?
Eller som har ett bättre tips?
Hoppas att ni fattar min mycket dåliga förklaring... fick sitta länge o hitta orden...
Må gott // Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-08, 22:17   #2
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag brukar också fundera ut de mest effektiva sätt att jobba på. Jag förstår att du har en kombimaskin - overlock och coverlock i ett, det har jag också. Menar du att du ska sy en axelsöm med en vanlig symaskin, till exempel med zick-zack? Sedan fållar du ärmar och nederkanten med coverlock och bandkantar halsringningen, också med coverlock. Sedan syr du med overlock båda axelsömmar, ärmar och sidsömmar. Om jag förstått det rätt, så måste du overlocka ihop halsens bandkantning på båda axlar. Tycker det blir så tjockt med att overlocka ihop bandkantning där, i alla fall, när jag bandkantar med muddväv. Maskinen klarar av, men det är ganska tjockt och i början behövde jag ett par gånger till jag kom på hur jag kan få till snygg söm där. När jag sytt t-shirtar åt mig själv i viscose-jersey och bandkantad i samma material, så var det naturligtvist tunnare bandkantning och det skulle nog vara ok att sy ihop bandkantningen på båda axlar.
Vanligt brukar jag sy ihop högra axeln, byta till coverlock och bandkanta halsringning och fålla ärmar. Sedan brukar jag byta till overlock igen, sy vänstra axeln, sy in ärmar och sedan båda sidsömmarna. Byter till coverlock igen och fållar nederkanten i ring. Så det blir tre "maskin"-byten (tack Babylock för enkla byten, det går smidigt och snabbt trots alla byten). Jag testade att fålla nederkanten samtidigt som jag hade bandkantad (bara två byten) och fållat ärmarna, men då vill jag att fållsömmarna ska absolut passa ihop, när jag sedan syr ihop i sidorna och det kan vara lite för petigt att få det perfekt. Tycker att när pressarfoten glider upp på lite tjockare fållen, så vill tyget så gärna flytta på sig lite, så att fållsömmarna inte längre överensstämmer med varandra. Iofs icke permanent textil limstick hjälper där. Och nog fungerar även det bättre i tunnare jersey-tyger.
Sedan testade jag att sy ihop båda axlar, göra ett snitt i halsringningen med samma djup som bredden på färdiga bandkanten, börja och avsluta bandkanten i den springan och sedan sy ihop den med en vanlig symaskin, raksöm, så det ser ut som pytteliten insnitt på avigsidan. Fungerat ganska bra, även med muddväv. En sak jag fick bara tänka att inte ställa för låg diff vid bandkantning. Men det blir fortfarande två byten, eftersom ärmfållar, särskilt på barnkläder, måste fållas före sidsömmarna sys ihop. På vuxna ärmfållar (med tillräcklig storlek ) kan man nog fålla ärmarna "i ring", efter sidsömmarna, då kan man minimera till endast ett byte. Det var vad jag tänkt i effektiviseringsfrågan
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons