Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-09, 15:07   #1
Lindasofia Lindasofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 24
Tolka en kilhäl - jag blir galen

Hej!

Jag har kört fast gällande kilhälen, då alla varven inte står med i beskrivningen, utan endast 4 varv. Det står att man ska fortsätta sticka och vända tills sidmaskorna är slut.
Varv 5, ska det göras som varv 1? Om isåfall, så tas ju alla 11 maskor slut med en gång...Det är den största stl jag stickar.
Alternativet är att göra en bandhäl men jag vill lära mig en kilhäl.

"Sticka därefter med början från rätsidan 8(9)10(11) rm, 1 ödhpt, 1 rm, vänd, lyft 1 m, 3 a, 2 am tillsammans, 1 am, vänd, lyft 1 m, 4 rm, 1 ödhpt, 1 rm, vänd, lyft 1 m, 5 am, 2 m tillsammans, 1 am, vänd. Fortsätt på
detta vis att sticka och vända tills alla sidmaskor är stickade"

Tacksam för hjälp!
Lindasofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 15:17   #2
Modista Modista är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 25
Nu vet jag inte vad en kilhäl är (jag frihandsstickar bara) men jag skulle gissa på att du ska vända på ordningen på beskrivningen och börja på rad 4 och ticka mot rad ett. Har du en bild på en kilhäl så man vet vad du är ute efter?
Modista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 15:32   #3
Lindasofia Lindasofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 24
Citat:
Modista skrev: Visa inlägg
Nu vet jag inte vad en kilhäl är (jag frihandsstickar bara) men jag skulle gissa på att du ska vända på ordningen på beskrivningen och börja på rad 4 och ticka mot rad ett. Har du en bild på en kilhäl så man vet vad du är ute efter?
Hej!
Det är en vanlig häl som jag förstår, en annan stickare benämnde det som en kilhäl. Problemet är, om jag gör som du skriver att jag vänder på det; att varv 4 är ju avigt varv, och varv 5 hamnar på ett rät. Så då blir det ett avigt varv jag följer på ett rät...förstår du?

Är det förbjudet att skriva in länken till gratismönstret här?

Senast redigerad av Lindasofia den 2013-01-09 klockan 15:37. Anledning: Missförstod svaret
Lindasofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 15:47   #4
Modista Modista är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 25
Gratismönster tror jag är helt ok.

Är det en sådan här häl? https://www.youtube.com/watch?v=gk693Qa58Zc
Modista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 16:07   #5
Lindasofia Lindasofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 24
Citat:
Modista skrev: Visa inlägg
Gratismönster tror jag är helt ok.

Är det en sådan här häl? https://www.youtube.com/watch?v=gk693Qa58Zc
http://www.garntorget.se/babyns-fors...ova-91058.html
Lindasofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 19:36   #6
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Hoppas dessa länkar kan vara till hjälp http://brinn.typepad.com/brinn/2007/...ka_en_h_1.html

http://www.youtube.com/watch?v=zs0VQBgq3jA
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 22:12   #7
Lindasofia Lindasofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 24
Citat:
anirch skrev: Visa inlägg
Tack, dessa har jag redan tittat sönder =)
Imorgon löser det sig, då jag ska fråga byns sticktant om hon kan reda ut det åt mig. Tycker det är konstigt att inte alla beskrivingar skrivs ut. Tack för länkarna ändå!
Lindasofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 22:04   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Som jag förstår det så stickar du ett utrymme som avslutas med en minskning, och en maska till, och sen vänder man och stickar åt andra hållet.
När man då stickar åt andra hållet så stickar man en maska mer i det här utrymmet än vad man gjorde på förra varvet (3a, 4r, 5a, ...) det är väl den serien som du ska göra likadant.
Minska med ödhpt på rätsidan och med 2m tills(ammans) på avigsidan.

(Men ödhpt har jag för mig är tre maskor blir en. Med tanke på avigsidans minskning ska det nog ändå vara en två maskor blir en.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-11, 06:30   #9
annbritt annbritt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 22
ödhpt = överdragshoptagning är att man flyttar en maska från vänster sticka till höger sticka, sticka däärefter en maska och dra sedan den flyttade maskan över den stickade maskan på höger sticka. Det blir en maska mindre. På andra sidan stickar man ihop två maskor. På detta sättet ser det likadant ut på både höger och vänster sida
annbritt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-11, 11:34   #10
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Oki. Jag trodde att förkortningen var öhpt och när man gjorde den över 2 tills kallades döhpt och att det här var en omkastning av bokstäverna.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-11, 19:45   #11
Lindasofia Lindasofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 24
Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Som jag förstår det så stickar du ett utrymme som avslutas med en minskning, och en maska till, och sen vänder man och stickar åt andra hållet.
När man då stickar åt andra hållet så stickar man en maska mer i det här utrymmet än vad man gjorde på förra varvet (3a, 4r, 5a, ...) det är väl den serien som du ska göra likadant.
Minska med ödhpt på rätsidan och med 2m tills(ammans) på avigsidan.

(Men ödhpt har jag för mig är tre maskor blir en. Med tanke på avigsidans minskning ska det nog ändå vara en två maskor blir en.)
Hej!
Ekvationen blev så, som du skrev; att man fortsätter från 3a, 4r, 5a, till 6r dvs att man ökar tills alla sidmaskorna är slut. Nu ser jag det logiska i det! Tack för svar, sockorna stickades i merinoull och det mönstret kan verkligen rekommenderas.
Lindasofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 18:03   #12
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
När jag stickade raggsockor förstod jag inte heller hur man gjorde. Hittade denna länk på youtube. Blev väldigt nöjd med resultatet

http://www.youtube.com/watch?v=zs0VQBgq3jA
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons