Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-09, 08:31   #1
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Äntligen en brodermaskin till mig!

Jag måste bara få ropa ut att jag äntligen har beställt en brodermaskin efter att ha gått och velat i flera år. Hade ju en Bernina till riktigt bra pris på gång, men efter leveransbekymmer så blev det istället en liknande Janome 350E.

Nu hoppas jag att ni står ut med tusen frågor som jag antar kommer poppa upp när jag väl får hem maskinen. :-D

Längtar!!!
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 09:48   #2
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
GRATTIS!

Så kul att du snart blir med brodyrmaskin!

Nu är det bara att ladda med lite fina brodyrtrådar mm, och vänta in att den kommer.

Grattis och lycka till.
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 09:53   #3
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Japp, jag är förberedd! ;-)

Mellanlägg är beställt från Bibbi, ett 10-tal rullar med broderitråd finns här hemma.

Nu skall jag komplettera med några fler rullar broderitråd och undertråd. Är det något mer man behöver i starten?

Det skall bli spännande för som kampanjerbjudande så fick jag även med Digitaizer JR. Har inte hittat någon information om detta program, men jag hoppas att det skall vara till fyllo till att börja med. :-D
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 10:28   #4
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Vänta och se vad du behöver senare. Jag shoppade på mig lite väl mycket i början. Underlägg i alla möliga varianter, för att snart inse att jag bara gillar att använda 6 st olika.

De som jag använder är:
Tear Easy - Gütermann, till alla in the hoop projekt.
Riv 50 - tunnt med bra dentisitet, till det mesta med många och täta stygn.
Riv 100 - tjockt med bra dentisitet, till alla frotehanddukar - broderiet håller sig lika snyggt tvätt, efter tvätt med detta underlägg.
Vattenlöslig tunn transparetn film - lägger alltid detta över broderytan på stickat, frotte, fleeace, jogging och mjuka tyger.
Totaly Stable - Gütermann, stryka på underlägg till alla tunna mjuka tyger, tex. t-shirts mm.
Vattenlöslig tjock plast - till fristående lace, in the hopp projekt.

Ja det blev ju en del i alla fall, men testa dig fram till vad du tycker funkar bäst för dig. Bibbi är ju snabb på att leverera, så nya underlägg är ju aldrig så långt borta.

Katarina
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 10:35   #5
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Jag beställde riv, totally stable, filmoplast och Solvy av Bibbi. Får se vad man tycker är bäst. Eftersom jag syr en hel del barnkläder så kommer det ju bli broderier på velour och trikå först och främst. Men en och annan julklapp i form av handduk och bowlingväska till pappa får det bli om jag hinner med. Nu inser jag ju dock inte att det kankse behövs lite inkörning innan den blir något bra.

Så länge man inte har maskinen hemma så blir det ju mycket förberedelser och planering av förklarliga skäl
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 11:09   #6
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Hej
Här kommer jag också och grattar till nya maskinen och beklagar i förtid att du precis som vi andra kommer att inse att vi skulle behöva ett ställa att beställa tid också på
Skämt åsido, vill bara tipsa om ett nytt ja vad man nu ska kalla det men min flicka vill gärna ha broderier både här och där men hon tycker att det blir stickigt på baksidan och river mot huden men jag hittade nåt nytt typ tygaktigt med klister på som man kan stryka på på baksidan när man har broderat så blir det mjukt mot huden. Går säkert lika bra med solidott men så långt har jag inte tänkt förrän nu.
Tänkte bara om du har väldigt små barn du ska sy till så kan det vara skönt med nåt som skyddar deras mjuka goa hud.
Lycka till!!!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 11:44   #7
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Ja just det! lite mjukt vliselin att styrka på bakom broderiet är ju ett jättebra tips!
Har x antal meter av något mjukt skönt vliselin, som jag säkert kan använda till det. Tack för tipset Lottan!
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 11:51   #8
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Tack för tipset Lotta!

Jag har sedan tidigare mjukt vlieselin ifrån S&S, det kanske kan gå bra. Annars skall jag leta i min låda med vlieselin som jag ärvt efter min mor, där finns det en salig blandning av sorter.

Nu har jag lusläst en del broderitrådar (är hemma och sjuk, så dator är vad jag orkar med ) och då var det någon som nämmnde att broderiet blev mjukare om man använde sig av färdigspolad undertråd. Har ni någon åsikt?
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 12:28   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Gunhold Stick-Protect kan man klippa små bitar av som täcker broderiet och stryka fast på baksidan av broderiet.

Då skaver inte broderierna mot huden.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 19:13   #10
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
Hejsan!

Har själv funderat på en janome 350 ett tag nu och undrar nu varifrån du beställde och vad du fick betala?

MVH Mistli
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 19:44   #11
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Jag beställde från Skövde symaskiner som finns i högerkanten. Ett erbjudande nu och man fick med Digitiser JR.
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 20:38   #12
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
Ok, och tack för svaret
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 08:00   #13
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Mimmi71 skrev:
Nu har jag lusläst en del broderitrådar (är hemma och sjuk, så dator är vad jag orkar med ) och då var det någon som nämmnde att broderiet blev mjukare om man använde sig av färdigspolad undertråd. Har ni någon åsikt?

Nej jag tycker inte det är någon skillnad om man kör med färdigspolad undertråd. Men det är min åsikt. Krya på dej.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 08:48   #14
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Vad underbar den här sidan är - man får reda på så mycket av kunniga människor.

Här kommer ytterligare en fråga

Polyester eller Ryon?

Har spanat runt på lite mönster som jag kan tänkta mig att börja brodera för att testa lite och kommit fram till att jag behöver komplettera min brodertråd med 15 färger. Naturligtvis vore det bästa att köpa ett rejält paket ifrån USA direkt, men jag börjar med dessa 15 ifrån Sverige och maskinbroderi och tänker sedan köpa ett större paket fram i vår när jag blir mer varm i kläderna och dessutom plånboken inte är så tom .
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 09:18   #15
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ight=polyester

Läs och begrunda, jag har faktiskt inte en aning om vilken sorts tråd jag broderar med. Vilken koll man har va?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons